Yodelking Postat 13 september 2009 Postat 13 september 2009 Jaha, då har vi startat upp vårt lilla akvarium... Faktiskt vårt första akvarium, vi har inte ens haft sötvattensakvarium tidigare.Så här ser det ut när det står på plats.Så här hängde jag lampan.Jag hade funderat ut ett rev i huvudet, och byggde det i lego. Annan vinkel på min Lego-scaping. Blev inte riktigt som planerat, det var inte så lätt att hitta passande stenar, men är nöjd ändå. Jag byggde, och har ändrat om 4 gånger, men nu tänkte jag låta det vara... ett tag...Det blev 63kg sten.Vattentesterna visade:Temperatur 24ºSalt 1,025PH 8,1Nitrit 0Jag har beställt ett polarisationsfilter till kameran, så jag hoppas på att bli av med lite reflexer när jag tar foto i fortsättningen.Nu ska det få stå och puttra tills vi fått nitrit-toppen så att vi kan stoppa i lite fisk. Citera
Ocikatten Postat 13 september 2009 Postat 13 september 2009 Kul att du kommit igång! Ser riktigt bra ut! Citera
svedalaciklid Postat 13 september 2009 Postat 13 september 2009 glöm inte fylla på avdunstat vatten med osmosvatten bara ,dunstar nog inte så mycket ännu då du inte kör belysningen än Citera
Yodelking Postat 15 september 2009 Författare Postat 15 september 2009 Idag, tredje dagen sedan jag lade i levandesten visade vattentesterna:Temperatur 24ºSalt 1,024PH 8,1Nitrit 0Nitrat 25Fosfat 0,15Jag slängde i en påse med antifosfatmedel.Ska man göra något åt att Nitratet går upp? Citera
Trilobite Postat 16 september 2009 Postat 16 september 2009 Nej, nitraterna komer att stiga men sedan börja brytas ned av bakterier. Citera
Yodelking Postat 20 september 2009 Författare Postat 20 september 2009 Här är lite nya bilder på karet...Bild på revet.Nu har det börjat att bildas bruna kiselalger.En liten skivanemon, samt nån okänd mjukis längst nere i vänstra hörnet... Undrar om den klarar sig, för skivanemonen breder ut sig över det alltsom oftast.Skivanemonen helt öppen.Lite knappar.En annan okänd anemon... Citera
svedalaciklid Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 vill oxå ha lite knappar o skivisar hehe Citera
a.nilson Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 Vad är det för knappar ni vill ha?? Har gula, gröna o rosa. Citera
svedalaciklid Postat 20 september 2009 Postat 20 september 2009 ja det går bra med alla sorter hehe, ser ju rätt tomt ut här i karet Citera
Laggeman Postat 21 september 2009 Postat 21 september 2009 Ser bra ut Peter!Ska se om jag kan få loss lite fler fraggar till dig så du kan få mer o titta på. Citera
Mrlucifer Postat 22 september 2009 Postat 22 september 2009 nice mannen .. riktigt snyggt jue ,... mitt börjar oxå ta form men dock slappat lite på uppdaterings tråden Citera
Yodelking Postat 24 september 2009 Författare Postat 24 september 2009 Temperatur 24ºSalt 1,024PH 8,3Nitrit 0Nitrat 20Fosfat 0,1 Citera
Galdrin Postat 24 september 2009 Postat 24 september 2009 Jag vet inte om du har fått svar på vad det var för korall bakom skivanemonen men jag har en som ser likadan ut när den är störd och det är en Cladiella sp. Lita inte blint på min identifiering eftersom jag oftast har fel enligt frun i huset. Citera
svedalaciklid Postat 24 september 2009 Postat 24 september 2009 hur ser det ut med alger hos dig eller du har inga alls? Citera
Yodelking Postat 25 september 2009 Författare Postat 25 september 2009 Jodå, kiselalgerna tågar in med stormsteg. Först blev korallerna lite bruna, och nu kan man se algerna svaja om man kollar noga... Citera
Laggeman Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 Dags för lite nya bilder Peter? Hur gick det med fraggarna igår? Överlevde de transporten? Citera
Yodelking Postat 25 september 2009 Författare Postat 25 september 2009 Hoppas på att jag kan ta bilder ikväll.Skaffade en sten med knappar igår, skrapade bort en glasros innan jag stoppade ner den i karet. Blev finfin...Laggeman klippte en gren från nån mjuk, slemmig mjukis, som jag fick med mig hem.Satte den på en sten med gummiband, men den lossnade och åkte iväg... satte fast den igen... lossnade och åkte med strömmen in under en sten LÄNGST bak i karet.Fick lyfta nån sten, och stå på tå på en stol och hänga halvägs ner i karet för att slutligen nå den med fingerspetsarna. Kämpade med den länge!! Hoppas den inte blev för ledsen av behandlingen... Citera
Laggeman Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 Hehe, du får sätta den där det är mindre strömt i karet tills den växt fast. Alternativt ta och placera den i ett glas eller en av de plastburkar du hade med dig, då står den fritt från strömmen men fortfarande så den får cirkulation. Citera
Yodelking Postat 25 september 2009 Författare Postat 25 september 2009 Hur lång tid tar det för dem att växa fast? Pratar vi dagar, veckor eller månader? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.