Gå till innehåll

Ledsna koraller...


dominique

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har lite problem med vissa av mina koraller. De ser lite ledsna ut vissa dagar och växer inte alls i den omfattning som de gjorde tidigare. Tog idag fosfatvärdet för första gången på länge och hade då ett värde mellan 0,03 och 0,1 (jag skulle tippa på ca 0.08 ) och jag funderar nu på om det kan vara det som är problemet. Jag har dessutom den röda algen som vissa av er andra har diskuterat, den som sätter sig i sanden och på rutan. Jag måste veva i sanden varje dag för att den inte ska växa till sig alldeles för mycket.

Jag funderar nu på att köpa till två preparat, Salifert all in one och Salifert Phosphate Eliminator liquid till min samling. (Jag har tidigare endast använt TMs pro coral tillsatser tillsammans med calcium och magnesium av samma fabrikat.)

Är detta strategiskt?

eller skulle ni sätta in någon annan åtgärd för att få bättre tillväxt. Är det något preparat som ni skulle kalla oumbärligt för att få fina koraller? Jag har en blandning av mjuk och stenkoraller och det är i första hand stenkorallerna som tagit stryk men värst av allt är att min pumpande xenia avlidit helt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xenior kan få för sig att dö i de friskaste kar. Har du bra nitratvärden? Kolkälla kan vara ett billigt alternativ om du har högt i både fosfat och nitrat.

Flytande Fosfatremover har ju flera varit nyfikna på, så om du testar det vill nog folk veta hur det gick. Annars är ju vanlig rowaphos i en strumpa en klassiker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den grundläggande frågan när koraller inte trivs är: Vad har du för värden?

Och då menar man Kalcium, Magnesium och kH i första hand.

Saliferts All in one är inte lämplig i samband med koraller.

Koraller växer alldeles utmärkt även i högre fosfatvärden än de du har. Det är bara det att de blir bruna. Eller ännu brunare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har följande värden:

KH: 7 dKH

Mg: 1360

Ca: 465 (dvs något högt)

Nitrat: 5-10

Fosfat ca: 0.08

Silikat: 0

Temp: 28 grader

Salinitet: 1,024

Jag skulle vilja beskriva det som röda slemalger på sanden och lite grann nu även på levande stenen. Det har även bildats några små bubblor i det röda på stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör själv med saliferts all in one och phosphate eleminator och det fungerar bra, nu har jag dock tagit en paus från fosfat borttagaren men har börjat nu igen att dosera en till två gånger per vecka. vet att den fungerar väldigt effektivt då jag använde den i uppstarten av akvariet. all in one sa de på akvarie leasing i stockholm att det var en väldigt bra produkt att tillsätta en gång i veckan för att uppehålla olika värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick rekommendationen att köra All in one av den butik i Malmö som jag köper fisk och koraller av. Enligt killen där så var det a och o för att få fina färger på korallerna. Eftersom jag fram tills nu haft en bra tillväxt så tyckte jag inte att det behövdes men nu känns det som om det är värt ett försök.

Jag har iallafall minskat lite på ljustiden och planerar att göra ett tidigare vattenbyte än vanligt nu i helgen. Jag vet att jag några ggr har missat att starta cirkulationspumparna efter matningen och insett det först morgonen efter. Detta kan vara anledningen till algernas uppkomst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker absolut du ska införskaffa all in one eftersom den innehåller så många ämnen och hjälper vattnet att hålla de värdena vid en bra nivå har bara positivt att säga om den. ljuset kan ju också vara en del i det hela men alger kommer och går känns det som. kan själv ha problem med alger i sanden men tänkt införskaffa något som tar hand om det. har en sjöhare som gör ett strålande jobb men han gillar dock inte algerna i sanden :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina grundläggande värden är helt OK. All in one (om jag kommer ihåg rätt innehåller en del kolkälla (kalciumacetat) vilket kan driva ned nitratvärdet. Men du har litet lagom nitrat i vattnet så det är inte problemet.

Då ser jag bar två troliga problem.

1. Gifter från andra koraller. Reduceras med aktiv kol.

2. Brist på spårämnen. Korallerna brukar reagera direkt på ett vattenbyte (10 - 20%)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Istället för att laborera med spårämnen och annat skulle jag i samma situation istället köra veckobyten av vatten på 10 - 15% tills allt är under kontroll. Dessutom har du två av de tecken som jag alltid tolkar som nitratbrist - speciellt om de uppträder tillsammans - röd cyano samt dålig tillväxt på mjukkoraller. Jag litar som alla vet inte på nitrattesterna så jag skulle försöka att tillsätta nitrat i storleksklassen en höjning på ca 2-4 ppm per dag precis innan ljuset tänds (eller på morgonen) under någon till några veckor. Om du använder kaliumnitrat så kan du också stoppa tillsatsen av K+ under tiden. Sug också upp den röda mattan varje dag. Ett förslag är att när du suger upp den så tar du ut 10 liter vatten samtidigt och ersätter med nytt vatten. Gör du det varje dag så har du dina täta vattenbyten där.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter alla kloka ord har jag bestämt mig för följande:

Jag kommer att införskaffa aktivt kol och ev. Saliferts Phosphate eliminator.

Jag har idag gjort ett vattenbyte på 10 % och planerar ett till nästa helg. Jag skippar tillsättandet av TMs K+ och A elements under denna tid och ser hur korallerna reagerar på detta. Det är mycket möjligt som du säger Stig att jag överdoserat detta med tanke på saltets innehåll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Jag har följande värden:

KH: 7 dKH

Mg: 1360

Ca: 465 (dvs något högt)

Nitrat: 5-10

Fosfat ca: 0.08

Silikat: 0

Temp: 28 grader

Salinitet: 1,024

Jag skulle vilja beskriva det som röda slemalger på sanden och lite grann nu även på levande stenen. Det har även bildats några små bubblor i det röda på stenen.

Temp på 26-27 grader är optimalt för koraller(LPS/SPSér) att växa i.

Jag har oxå haft det röda slemmet, mitt kom från en Rhodactis sp. 07. som "spotta" ut detta. Fastna på lite alger som växte i sanden sen växte det med rasande fart. Sug upp det med en slang om du ändå ska tillsätta osmos vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...