Gå till innehåll

Amphiprion ocellaris


vtrlarsson

Rekommenderade inlägg

Är sugen på att skaffa ett par Amphiprion ocellaris.

Frågan är hur dom trivs i ett kar utan anemon?

Visst är anemoner väldigt snygga men jag vågar nog inte skaffa någon sådan.

Jag har en Euphyllia, hur går det med den? Finns det risk att dom stressar ihjäl den i tron om att det är en anemon?

Och jag jag har även sökt på forumet, det finns en hel massa trådar om Ocellaris. Jag orkar inte läsa alla så jag frågar istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har inte riktigt förstått varför alla e så rädda för anemoner. har 3 st nu i 2 olika kar. 1 strök med då den ville in i min pump men inget farligt hände för den skull. körde inte ens aktivt kol efteråt då det tog en vecka innan jag märkte att anemonen försvunnit. nu säger jag inte att det e ofarligt med anemoner men man får ju va uppmärksam på dom. kommer säkert få en massa svar på hur farligt det är nu ;). men det e farligt att gå över gatan i malmö med ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ocellaris – Heteractis magnifica, Stichodactyla gigantea, Stichdactyla mertensii

Percula – Heteractis crispa, Heteractis magnifica, Stichodactyla gigantea

I alla fall enligt Symbiotic Map of clowns and anemones som fanns på MarinDepotLive.

Själv väntar jag på ett under, dvs att mina 3 odlade ocellaris som aldrig har sett en anemon i hela sitt liv ska upptäcka och fatta tycke för den rosa skönhet jag precis köpt åt dem, en Entacmaea quadricolor :smiley24:. De korkade fiskskrällen har bott precis ovanför en euphylia i 5 månader utan att märka det, så chansen är väl så där -nej

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Leta efter Entacmaea quadricolor, ofta kallad Bubble Tip Anemone (BTA), det är nog den enklaste och även snygg. Grön kan du hitta hos Ciklidhuset i Lerum t.ex. Men se till att vara påläst innan du köper en. :)

Den där listan är över vilka anemoner man hittar clownerna i ute på reven, BTA brukar funka fint med ocellaris och percula.

jag har inte riktigt förstått varför alla e så rädda för anemoner.

Jag tror mycket av det kommer från att förr var det nästan bara dom stora anemonerna man fick tag i, Haddoni osv, och det händer ju lite mer om en sån dör än en mindre BTA. Sen slukar dom ju även invånare ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror mycket av det kommer från att förr var det nästan bara dom stora anemonerna man fick tag i, Haddoni osv, och det händer ju lite mer om en sån dör än en mindre BTA. Sen slukar dom ju även invånare ibland.

Jag har en Haddoni som har var inne en vända i en streampump och såg riktigt sliten ut ett tag, men den repade sig och inget i karet tog någon skada.

Den har heller inte tagit någon fisk för mig, då jag har clowner som ser till att ingen annan kommer i närheten av disken. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om man köper Ocerallis eller percula så är risken rätt stor att de är odlade och inte vet vad en Anemon är för något och nonchar den helt istället, så gör mina som håller sig i sitt hörn och gör ett par svängar då och då i akvariet.

Samtidigt så verkar det konstigt att det skulle vara på det viset. När dom lever i havet så kan jag tänka mig att dom driver omkring rätt så lång tid innan dom är tillräckligt stora för att "bo" i en anemon. Dom ska också hitta en lämplig anemon att vara i också. Vet någon från vilken ålder dom börjar vara i en anemon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om man köper Ocerallis eller percula så är risken rätt stor att de är odlade och inte vet vad en Anemon är för något och nonchar den helt istället, så gör mina som håller sig i sitt hörn och gör ett par svängar då och då i akvariet.

Rent teoretisk fråga.

Även om man har odlade Ocerallis/Percula så måste ju denna instinkt vara inbyggd i deras sätt att leva även om dem aldrig sett en Anemon? I.o.m att man har ju börjat odla från ett vilt par. Eller är jag helt ute och cyklar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om man köper Ocerallis eller percula så är risken rätt stor att de är odlade och inte vet vad en Anemon är för något och nonchar den helt istället, så gör mina som håller sig i sitt hörn och gör ett par svängar då och då i akvariet.

Vad har du för lämpliga hem till dom då? Om du har några kan det bara vara en tidsfråga, kan ju vara något annat som gör att dom finner platsen olämplig med.

Odlade yngel kan börja ta grejer redan i yngelkaret som värd, värmare, filter osv så jag tror inte odlade är sämre när det gäller att hitta en bostad. Skulle vara om det hänger på åldern isåfall, vildfångade kan ju vara rätt gamla och könsmogna medans odlade ocellaris kan vara från 6 månader och uppåt, percula 1 år (växer saktare).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent teoretisk fråga.

Även om man har odlade Ocerallis/Percula så måste ju denna instinkt vara inbyggd i deras sätt att leva även om dem aldrig sett en Anemon? I.o.m att man har ju börjat odla från ett vilt par. Eller är jag helt ute och cyklar?

Borde nog låta de som odlar eller har odlat denna art svara på din/era frågor om just detta.

Vad jag har förstått så fångas ynglen in i ett rätt tidigt skede och hålls i ett separat akvarium för att få upp dessa i storlek plus att det är lättare att mata dem, eller rättare sagt se till att de får mat och att ingen annan i "huvudakvariet" äter deras mat. I detta lilla akvarium så finns det inte så mycket ls eller annat, vet inte varför men gissar att det är för att kunna övervaka antalet överlevare.

Beteendet finns ju kvar hos fisken till viss del då de kan ta en pump eller annan korall som de "smeker" sig emot och ser som värd, sedan kan de ju flytta sig till en anemon senare i livet, men har sett bilder på clowner som lagt ägg på akvarieglaset.

Ta denna förklaring med en nypa salt då jag inte helt säkert vet om allt är rätt i min text eller om jag är ute och cyklar jag med på vissa bitar eller helt och fullt, men det är den uppfattning jag fått. Har väl en liten tanke på att försöka få upp nygra yngel i framtiden men det är långt fram för min del.

Hoppas någon med rätt kunnande läser och svarar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en anemon Bubble tip, men just nu verkar de inte bry sig om den utan gnuggar sig på sacrophyton emellanåt.

Det jag menade med mitt första inlägg var att det inte är nödvändigt med en anemon, inte att deras instinkt är borta.

Jag tror heller inte det är nödvändigt med en Anemon, mina har sitt lilla bo över min Jetstream pump som är upp o ner så där bildas en liten plats åt dem där det är lugnt. Och en Mjukkorall som jag ej vet namnet på(heter inget i reeflex) som är under Jetstreamern.

Anemonen är ju deras bo i det vilda pga rovdjur, har man inga rovdjur i sitt akvarium behöver man inte en Anemon, men coolt är det.

När mitt 350L är klart blir det en Anemon och förhoppnings vis flyttar clownerna in där, dock nya, och intruducerade sammtidigt tror jag blir bäst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...