Gå till innehåll

Planeringstråd Laggemans 400 liter Optiwhite


Laggeman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har idag lagt en beställning på lite PVC-delar, bl.a. 4 genomföringar, ett par kranar lite rör och ett antal andra delar för att binda ihop allt med.

Ska bli kul att få hem bygget så småningom! :)

Såg just att jag har fått en avi utskickad till mig, så mina pumpar lär ligga på posten, ska hämta dem imorgon.

Ska jobba 5 timmar i morgon innan jag ska på 30-års kalas, får hämta ut dem efter jobbet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var köpte du dina PVC-delar? Jag skall nämligen också köpa en hel del men vet inte vad som är smidigast?

Köpte dem genom en bekant som jobbat på en firma som säljer delar, därför fick jag det lite billigare, inte mycket, men allt man kan få billigare är guld värt. :)

Kan redan nu säga att jag inte tar beställningar. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte dem genom en bekant som jobbat på en firma som säljer delar, därför fick jag det lite billigare, inte mycket, men allt man kan få billigare är guld värt. :)

Kan redan nu säga att jag inte tar beställningar. ;)

Jag saknar den tiden då Georg Fisher hade sitt lager i Älvsjö, då kunde man åka dit och plocka vad man ville och betala en struntsumma för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var och hämtade upp stålet till ställningen igår, blir alltså 40x20mm fyrkantsrör som skall svetsas samman och sedan pulverlackeras svart.

Undertill ska jag montera mina 4st ställbara fötter i 8mm pop-nuts för enkel nivåinställning av karet. Jag ska kapa och svetsa ihop ställningen på tisdag eller onsdag kväll i nästa vecka när jag har tillgång till verkstaden.

För er som inte vet vad popnuts är så är det en form av gängad nit som pressas om ett hål som gör att man kan skruva fast en skruv även i ett tunt material.

img_popnut_TK_Dimensions.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick hem min PVC i helgen, dock kom ett 60-års kalas i vägen för mer ingående planering, och idag ska det städas då vi ska få omvärderat huset imorgon förmiddag. Men en bild på det hela kan jag nog klämma in ikväll. :)

Stålet ligger nu i verkstaden i väntan på att jag ska svetsa ihop det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du koll på blindniten om vad den palla i alla leden. Själv hade jag inte varit trygg med att ha en inåtgående kraft i hålet när man tittar på konstruktionen av niten. Vi använder sånna på jobbet och har satt något med tryckkraft inåt. Jämför det med den mollyplugg där kraften är ut från väggen och inte innåt.

Du kan ju svetsa på en gängad tjockare bit stål. Så gör dom på de stegplåtar vi köper av en mekanisk firma.

Något att forska i och fundera på.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte missminner mig så sätter vi dessa på huvar på upp till 140kg, sen går vi upp till M10, viktmässigt.

Utöver detta kommer påfrestningar från väder och vind, så jag tror det ska gå bra.

Jag har dock som plan att sätta en svetsloppa på varje nit för ökad säkerhet.

Ska dock kolla upp med tillverkaren vad han säger, blir det tveksamheter så finns det ju alltid vanlig mutter. :)

Bilderna på PVC'n jag aldrig fick in igår, en del av det är till en annan akvarist, men merparten kommer att va till mig.:

post-1377-14468918483584_thumb.jpg

post-1377-14468918483819_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade runt lite nu på morgonen. Mot min förvåning verkar det som om dessa små klena kanter håller mer än de ser ut att göra. Hittade denna infomation från vår lev. Dock är det något man skruvat fast så denna information kanske inte är direkt översatt till just din applikation. Men kolla med din lev, tråkigt om det skulle ge med sig.

post-3066-14468918484053_thumb.jpg

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De vi har är i stål, tro det finns både i rostfritt och förzinkat eller vad det är, sån där guld-aktig beläggning.

Johan, den siffran som står i tabellen, vad är det den anger? "Axial Proof Load" är inte korvspad för mig. :)

Siffrorna i tabellen är Newton (N) vilket ju är kraften. 1kg motvarar ungefär 9,80665 N. Tar man bort sista siffran får man fram antal kg som den klarar. Och det låter lite väl mycket för mig, så lite med utredning om det så skall vi nog komma fram till en förklaring.

Axiel Proof Load är Axiel provbelastning precis som bilden visar. Provningen är i y-ledet(uppåt). X-ledet så hade man fått en brytkraft istället för en dragkraft. Dock tror jag det är en viss skillnad upp eller ner på bilden (precis som en mollyplugg), samt att på bilden finns en plåt eller dyligt. Provbelastningen enligt bilden bör vara drag på skruven, alltså utåt. Det som händer med en blindrivet är ju att ju mer du drar ju mer svampar sig baksidan tills det att den brister. Skulle du hänga något och fäst "muttern" i taket med kraften nedåt hade jag kunnat köpa värdena.

Test i verkstaden på jobbet:

M5 - 9mm kant 10mm svampning

M10 - 15mm kant 16mm svampning

Du får ursäkta mig om jag förvirrade det mer för dig.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:snurrig: Något!

Men det är ok, jag är rätt så övertygad om att när väl karet är inlodat och står i våg så kommer det funka fint. Jag har ju inga planer på att stå och gunga karet i sidled eller något sånt, och jag kommer testfylla det först samt ställa in ett par hundra kilo i sumpskåpet för att överbelasta och testa innan det blir påfyllning av osmosvatten och sten. :)

I mitt fall så greppar ju niten om själva ställningen, sen skruvas foten in i niten utan något mellanliggande material.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Bilderna kommer Calle, får bara inte ordning på min iPhone på min hemdator, kommer inte upp i utforskaren, saknas någon drivrutin som inte vill installeras fastän jag laddat ner den och lagt den på rätt ställe samt uppdaterat till senaste iTunes, om ifall att. Men jobbdatorn har inte de bekymren, så bilder kommer imorgon som sagt. :)

Tomas, jag får se hur jag gör, men tror ändå inte det blir någon matta i skåpet. Tack för tipset dock!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer de två utlovade bilderna, inte mycket att se på kanske, men så här kommer bänken att se ut under skalet sen.

post-1377-14468918685997_thumb.jpg

post-1377-14468918686268_thumb.jpg

På första bilden står den "rätt", och den andra bilden visar infästnigen för fötterna, även den hörnan fick sig en släng med vinkelslipen efter fotograferingen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...