Gå till innehåll

Tåliga städare som klarar nitrit-topp?


Yodelking

Rekommenderade inlägg

tja... :) Jag mätte inte nitrat innan stenen lades i, men det har pendlat mellan 20-25 från 3 dagar efter jag lagt i stenen till igår. Nu imorgon har stenen legat 2 veckor i karet.

När jag mätte mitt Osmosvatten och det var 0 i nitrat. Så det är inte vattnet som ger nitratet i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderade på om du kan ha missat nitrittoppen (jag kunde själv aldrig mäta någon) med tanke på att du verkar ha nitrat men den är ju lite väl hög och som du säger verkar ha funnits nästan sen du startade.

En fundering, om osmosvattnet inte visar på någon nitrat, har du testat mäta nyblandat saltvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varken snäckor eller eremiter verkar vara speciellt nitritkänsliga och om du kör rätt så behöver du inte få någon nitrittop som Mano också konstaterade att han inte fått. Min åsikt är att med tanke på att inte algerna skall bygga upp en för stor biomassa (då blir tillväxten för hög nämligen) så bör man införa betarna så fort som bara går. Mitt Percula 120 som startades för fem veckor sedan är nu i full gång och utan en enda indikation på nitrit under denna tid.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick inte heller nån nitrittopp när jag startade upp mitt kar, det beror ju till största delen på hur väl kurerad stenen var från början, var den välkurerad så är det vanligt att man inte får nån nitrittopp då den redan har avklarats hos handlaren. Tror jag tog i mina första snäckor efter 10 dagar. Då hade en eremit levt i karet från dag ett, då den följde med LS:en..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen Jani så beror det inte på hur välkurerad stenen för får du inte igång ammoniumproduktionen med dött organiskt material från stenen så kommer den att ske så fort du fått i fisken och då kommer nitriten om du gör fel. Du måste helt enkelt ha startat bra så du fått igång nitrifikationen utan topp - det går det vet jag - jag har gjort det hundratals gånger (främst i sötvatten som i det här fallet kan vara jäkligare att få igång).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...