Gå till innehåll

Fråga om regulator


Galdrin

Rekommenderade inlägg

Rensade lite i föråden idag och hittade ett par AGA Unicontrol 500 som jag har sparat i bar-att-ha högen. På regulatorn står det N2/Ar/He och på nätet står det att den är för luftgaser. Jag undrar om ni tror att de är värda att spara för en ev framtida reaktor? Jag vet nämligen inte hur anslutningar på CO2 tuber ser ut eller vad det ställs för krav på regulator till en reaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog en bild på 2 av regulatorerna jag har på hyllan. Någon som har en kolsyretub från t.ex AGA kanske kan tala om för mig vilken som är mest trolig att den kommer att passa m.a.p anslutningen mot tuben?

Vad jag kan se så har jag en extra av varje så om någon behöver låna/byta till sig så skicka ett mail så testar vi om det fungerar.

post-4586-14468918191415_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar tråden då rubriken är bra.

Testade igår min regulator som jag har haft till mitt växtakvarie. Det är en regulator med en öppningskran på till sodastreamflaskan. Den skjuter ut ett stift och trycker på vetilen på flaskan så den öppnas.

Jag lånade en 5kg AGA-tub igår för o se hur det fungerade. Fick som förväntat 50bar på flasktrycket (60bar på sodastream) och det känns nog normalt.

Men sen gick det inte att få endast 1,2 bar på trycksidan till kalkreaktorn. Trycket varierade då jag "öppnade" öppningskranen och/eller nålventilen, fick över 6bar och det spruta på rätt bra i bubbelräknaren.

Hur har ni det som har vanlig regulator och "vanlig" tub från akvariebutiken, brandsläckare eller AGA-tub?? Det är ju flödet vi vill justera, och det påverkas ju av motståndet där det skall komma ut.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Agaregulator som jag ställt in på 0,2 bar ungefär. Efter den har jag en nålventil där jag ställer in flödet. Vid högt tryck ut från regulatorn blir det väldigt svårt att ställa in nålventilen på ett vettigt flöde.

Jag har sett tre olika gängor för CO2. Sodastream, AGA och Tysk, t.ex Dennerle eller Dupla. Vilka som passar ihop med brandsläckare vet jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu blev jag mer förvirrad.

Har du någon bild på hur din regulator ser ut. Har du en kran som du ställer in 0,2bar på och sen en nålventil efter den, är det rätt uppfattat?

/Johan

Jag har Agaregulator som jag ställt in på 0,2 bar ungefär. Efter den har jag en nålventil där jag ställer in flödet. Vid högt tryck ut från regulatorn blir det väldigt svårt att ställa in nålventilen på ett vettigt flöde.

Jag har sett tre olika gängor för CO2. Sodastream, AGA och Tysk, t.ex Dennerle eller Dupla. Vilka som passar ihop med brandsläckare vet jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tittar på bilden på mina regulatorer så tror jag det är sådana där du ställer tryck efter regulatorn. Klockorna visar alltså tryck innan vredet och tryck efter vredet. Därefter behöver du något som du kan ställa flödet i. Så fungerar det i min värld i alla fall ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tittar på bilden på mina regulatorer så tror jag det är sådana där du ställer tryck efter regulatorn. Klockorna visar alltså tryck innan vredet och tryck efter vredet. Därefter behöver du något som du kan ställa flödet i. Så fungerar det i min värld i alla fall ;)

Okey, nu ser jag hur ni menar. Tror ändå min regulator är kass.

Gängan på en AGA-tub är W21.8 x 1/14"

Tack för infon

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fundering. Är alla flödesregulatorer självjusterande när trycket i flaskan sjunker eller behöver ni reglera detta för hand? Stig verkade ju ha en regulator för tryck först där han sätter ett relativt lågt tryck vilket gör att han har konstant flöde tills flaskans tryck kommer ner till 0,2 bar (?). Finns det flera smarta lösningar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...