Gå till innehåll

¤%#& Lim!


Norgren

Rekommenderade inlägg

Jag är en smula irriterad nu och det tycks alltid uppstå när jag gör aquascaping.

Vad använder ni för lim?

Det som gör mig minst sagt förbannad nu är:

D&D - väldigt formbart och enkelt men omöjligt att få någorlunda platta ytor att fastna om de väger minsta lilla

Grotech korafixgel - bra men på tok för "fint".

Tips mottages innan korallerna åker ut genom fönstret (utan att öppna det)

Vill ha något som d&d massan men klibbigare och med åtminstånde lite sugförmåga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört väldigt mycket D-D och det har fungerat klanderfritt. Visserligen har det varit väldigt dåligt på att fästa mot glas och andra plana ytor, men jag viftade bort det lite för mig själv, eftersom jag ansåg att det är så med koralllim i största allmänhet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat D&D, speedglue och nån ytterligare variant.

Det slutade dock med att jag borrade in tunna PVC rör för det gick bara inte att få det stabilt/hållbart.

Jag tycker att det kan vara svårt även med fraggar ibland, när man har en sån dag så borde man förvisso bara lägga ner och prova senare...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

tror biltema har bytt ut sitt marinepoxy mot en annan modell för något årsedan och det är delade meningar om den nya, har iaf själv använt det vid enstaka tillfällen och inte sett några direkta biverkningar utan korallerna lägger fot på den lika snabbt som alla andra traditionella sorter.

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara hålla med om att det inte är lätt att limma under vattnet, över vattenytan funkar superlim utmärkt. Min personliga uppfattning är att det även går bra för det mesta under vattnet om jag trycker fast koraller/fraggen i limet och sedan inte ändrar något efter första försöket. Är det en hel korall får det inte vara så att korallens tyngd vilar på limmet för då blir det som om du ändrade läget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

K-Z speedglue är bra till vissa saker, men ingen magic-bullet, har fått ett antal hjärnblödningar av det med, de flesta limmer biter rätt okej på LS så länge ytan inte har en allt för slemmig yta, borsta lite med tandborste så sitter det när det härdat, det tråkiga är att innan det härdat så sitter det inte, så ett otal gånger har jag suttit och hållit en korall på dess plats i 15-20 minuter för att det ska härda. Inte helt bra för ens nerver ;) Brukar bli kraftigt sug att slänga allt genom fönstret.

K-Z speedglue har den fördelen att man lite kan bestämma konsistensen själv, men den är riktigt jobbig innan man lär sig hur den ska vara, och rör man sakerna när det är under vattnet så faller det snabbt sönder till ett fint damm/sand.

Men jag lider med dig, vet hur frustrerande det är..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm ska nog inhandla lite K-Z Speedglue och se om humöret blir bättre.

Annars när jag kikar lite så verkar biltemas "inte så värst mycket för saltakvarium" vara billigt, bra och säkert? Stigigemla använder du fortfarande det? :)

Jag har testat biltemas men använder inte det då det är väldigt "inte klibbigt" och fäster riktigt dåligt under vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...