Gå till innehåll

UVC För kraftigt-bra eller dåligt?


Mr Harlequin

Rekommenderade inlägg

Jag har tänkt å ha 2x39w UVC till mitt 600 liters system.

Jag har fått för mig att desto kraftigare desto bättre! Men är det så?

Det finns ju en hel del dyra fiskar och vill man då chans med något som inte håller måttet eller hur vet man?

Hjälper det inte med uvc så behöver man ju inget, men hjälper det... så kan man väl spara en hel del pengar på att man får ha friska och levande fiskar eller?

Tänker jag fel?

Rätt eller fel, bra eller dåligt med UVc? Era åsikter/erfarenheter tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, du kommer att tillföra hela effekten som värme till vattnet, så i ditt fall kan UVC-filtret liknas vid 2x39w doppvärmare... Sen vet man nog inte riktigt vad UVC-filtret gör med alla mikroämnen och annat som kan tänkas brytas ned pga filtret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nästan 80w på 600l!? 10w är rekomenderat upp till 500l beroende på belastning. uvc gör bakterier sterila och ändrar deras celler så de inte kan fortplanta sig vilket gör att de minskar radikalt. uvc tar inte bara bort "onda" bakterier utan och de som behövs. 20-25w skulle räcka till ditt akvarium. varför gå på med mer än nödvändigt? har du så stark uvc blir till att sätta på och stänga av den hela tiden under intervaller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars kan man ju köra med UVC endast på natten då belysningen över karet är avstängt. Tiden där emellan, så blir värmen inte så påtaglig eller? När belysningen släcks tänds UVcn och när UVcn släcks, tänds belysningen! Så då borde man kunna köra kraftig UVC, utan att värmen påvärkas?

Jag vet inte riktigt hur stor tempratur skillnad det blir... 12:00-22:00 10h med 8x54w t5, efter det 22:00-12:00 14h 2x39w UVc t5 och efter det så börjar det om... så temraturen borde man ju inte behöva tänka på...

men om det bli skadligt eller effektivt... vet man ju då inte igentligen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För en anläggning på ca ca 2,5 kubik saltvatten är en professionel utrustning dimensionerad till 6 gånger 56 watt. Den tar då ett flöde på 13 kubik i timmen. Din dimensionering betyder alltså att du kommer upp till den nivån då UV-C verkligen gör nytta :).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Begrepsförvirring. 10w på 500 liter är utmärkt, om man vill motverka grönt vatten, men inte bryr sig om större & mer motståndskraftiga organismer. För att sterilisera vatten har jag för mig man ligger på runt 50w för 500 liter/h.

Närmare 80w på 600 liter skulle med andra ord med lämplig pumpkapacitet ge ett närmast sterilt vatten, vilket kanske inte är helt optimalt, men samtidigt så kommer delar av bakterie och organismerna aldrig att pasera filtret. Med andra ord, jag tror inte det ger någon speciell bonus effekt, men han kan köra ett högt flöde, och köra UV-C nattetid, och få god effekt, samtidigt som värmetillskottet är ett mindre problem då det inte är ett belyst kar som ska hantera även den värmen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen är att när man kör med kraftigare doningar så kan man ha ett helt annat flöde igenom UVC:et - räkna själv ut hur ofta vattnet i ett 500 liters passerar röret (och får en dödlig dos) jämfört med samma dödliga dos med 13 kubik i timmen. På ett 2,5 kubikssystem betyder det att vattnet (och eventuella parasiter) passerar genom röret och får en dödlig dos ca 5 gånger. I Björns fall kan han ha ett flöde genom UVc:et på ca 2 gånger 1400 liter (2800 liter i timmen). Vattnet passerar alltså ca 4,5 gånger i timmen genom de båda rören och får den dödliga dosen. Han kan alltså ta och köra 1400 liter genom vart och en av rören. Med Stigs beräkningar på 10 watt på 500 liter i timmen så skulle Björn kunna köra ett ännu högre flöde genom dessa UVC (sammanlagt 4000 liter eller en passage på ca 6 gånger volymen i timmen). Personligen föredrar jag att räkna på 4,5 gånger i timmen.

Statistiskt sett kan man säga att Björn kommer ha ca 5 gånger större chans att döda sina vitaprickparasiter på sin uppsättning än om man kör 10 - 15 watt på ett flöde på 500 liter i timmen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...