Gå till innehåll

blågröna alger och metallförgiftning?


Beppe

Rekommenderade inlägg

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Någon som har kommit på hur man gör för att det ska bli på andra hållet?? Alger - Chromis smiley2.gif.

Beppe, du har testat att göra ett större vattenbyte, samt att hälla i det nya vattnet med kraft bakom stenarna?? Det brukar kunna komma fram både det en a och det andra (döda firrar mm) då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst, jag har bytt vatten.

De kära chromisarna är nog upplöst organiskt matrial nusmiley5.gif.

Aerie... den var brasmiley4.gif. Kul att uppleva naturens kretslopp i mitt egna ekosystemsmiley2.gif.

Värderna är:

Ca 420

KH 9-10

fosfat- omätbart

ph 8,2

Dock har jag inte mätt nitrat.

Är det blågröna alger eller är det kiselalger?

Mvh Beppe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt mår bra för övrigt. Jag tror att det är den plötsliga ökade biologiska belastningen som har lockat fram algerna. Fyra chromisar borde nog ge bra bränsle till diverse alger innan skummaren o stenen hinner ta hand om dem

Mvh Beppe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

alger12.JPGDet går inget vidare...smiley11.gif

Kör med rowaphos och kol för tillfället. Har gjort en hel del vattenbyten. Använder osmosvatten. Värderna bra. Varför i h.vete försvinner inte skiten? Är detta blågröna alger eller vad är det???

Ph 8,3

KH 9-10

Kalcium 420

fosfat 0

Nitrat 0

alger11.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som trådalger dock med lite tristare kulör. Jag har ju lite små problem med Bryopsis fortfarande men det har blivit mycket bättre sen jag tagit ut stenen och skrubbat den vid ett par tillfällen, senast idag... Jag har läst på en del om alger och trådalger o bryopsis måste man nästan skörda för hand om man vill ha väck dom inom rimlig tid. Finns säkert folk som lyckats ändå men störst framgång har man med bra vattenvärden oh skördning. Jag har också ett refugium med Caulerpa som det är tänkt att det ska "konkurrera" ut min bryopsis.

Men som med allt annat i den här hobbyn så är det tålamod som gäller verkar det som.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stort kar har du? hur hårt belastat är det? cirkulation? vilket ljus??....... Långt ifrån ett svar på din fråga men jag har själv Bryopsis som jag inte blir av med. Bryopsisen har till och med växt på min Caulerpa.... så jag slängde ut den med i förrgår. Och jag har "bra" vatten värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är på 450 liter och en sump på ungefär 100 liter.

Fiskar:

2 stycken Zebrasoma flavescens

1 st Paracanthurus hepatus

1st Amphiprion ocellaris

3 st Chromis viridis

4stycken räkor

15-25 sniglar

2 st ormstjärnor

5-10 stycken eremiter

div mjuk och stenkoraller

Mvh Beppe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2*150 watt Mh 14000 k. två lysrör. Ett blått och ett 10 000 daylight.

MH är på 6 timmar och lysrören 12 timmar.

Cirkulationen utgörs av 2st Tunze Turbelle 2002 och returpumpen som är en Deltec HP 4040.

Skummaren är en Deltec Apf 600

Vattenpåfyllnad sker automatiskt via en kalkmixer.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID= 2810&PN=2

Mvh Beppe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Jag beskrev det ungefär så här i en tidigare tråd:

Förhållandet mellan fosfat och kvävepåverkar hur cyanobakterierna trivs ,överskott av fosfat i förhållande till nitrat ledrer till ökad cyanobakterie(blågröna alger)blommning.

Primär producenterna (växtplankton ,alger) behöver både fosfat och nitrat för att trivas , men de måste stå i balans med varandra, för lite fosfat leder till att det växer sämre och detsamma gäller nitrat. Så en minskning av endera leder till att övergödningen minskar och algerna trivs sämre. Näringsämnena måste alltså finnas tillgängliga i rätt förhållande /proportion till varandra(16 kväveatomer för varje fosforatom). Om det finns tillräckligt med ett näringsämne men inte av det andra så kommer balansen att rubbas. Alger kan inte ersätta kväve med fosfor eller kisel eller vice versa. Näringsämnesbegränsningen är därför inget statiskt tillstånd. Det kan förändras beroende på den totala tillgången på samtliga nödvändiga näringsämnen. Kväve är vanligtvis det tillväxtbegränsande näringsämnet , men ivissa havs och kustområden och i en hel del sjöar är fosfor det näringsbegränsande ämnet för algtillväxt.

Detta gäller i naturen, i hav och insjöar. Förhållandet i ett akvarium är annorlundadå halterna av näringsämnen ofta överskrider de som man finner i naturen, men det bygger ändå på sama principer.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdaterar med lite mer bilder på eländet. nya8ut.jpgnyal6cu.jpg

nyak8wq.jpg

bbb0ce.jpg

Ska byta upp mig när det gäller cirkulationen. Har köpt en stream

Jag kör med två stycken turbelle 2002 för tillfället. Hållarna till dessarostar lite och detta gör mig lite misstänksam. Kan detta ha bidragit till algtillväxten?

Tack för en intressant redovisning Thomas!

Mvh Beppe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har samma problem med kisel. Jag har just köpt mig ett kiselfilter och nu har jag mätt upp 0 i kisel efter filtret. Fungerar kanon!! Det kostade inte så mycket heller. Mn kopplar det efter osmosen eller om du inte har osmos så kan man köra den direkt på kranen.

54.90 Euro på http://shop.meeresaquaristik.de/csc_article_details.php?nPos =&saArticle[iD]=1461&VID=Q39gXsuYOv1r5Mt2&saSearch[word]=silikat&saSearch[category]=0&saSearch[special]=0

364_kieselfilter.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde en annan sak. Jag köpte även ett medel som heter algen ex och det började jag dosera igår. Jag får vänta och se hur det kommer att fungera. Enligt de som har testat så dör alla alger efter ett tag men koraller och kalkalger (ej halimeda) klarar sig utan problem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde en annan sak. Jag köpte även ett medel som heter algen ex och det började jag dosera igår. Jag får vänta och se hur det kommer att fungera. Enligt de som har testat så dör alla alger efter ett tag men koraller och kalkalger (ej halimeda) klarar sig utan problem

ja har kört det i ett sötvattens kar.. där funka det kanon, förutom att ett par av mina växter dog av det.. måste vart jäkligt känsliga saker dom små gröna liven smiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...