Jurgonh Postat 9 oktober 2009 Postat 9 oktober 2009 När jag kom hem inatt från mitt extrajobb så observerade jag detta monstrum till mask i akvariet.. det är väl nån form av fireworm förstår jag.. men nån som har någon aning om vilken och om den på nått sätt kan vara skadlig för mitt akvarium? jävligt äcklig må jag säga att jag tycker att den är...är jag såg den så stack ca 20 cm ut från stenen, men när jag tände lyset drog den in sig lite i stenen och på bilden är ca 10 cm ute...Jag försökte sen att ta upp den med min plastpincett men så fort jag nuddade den så var den inne på en sekund så jag han inte fånga den...Om den är skadlig.. finns det något sätt jag kan få ut den ur burken? Citera
stigigemla Postat 9 oktober 2009 Postat 9 oktober 2009 De ser rätt tuffa ut men jag har lyckats suga ut ganska stora maskar med en hävert. Med en pincett får man bara ut bitar av masken. Citera
Jurgonh Postat 9 oktober 2009 Författare Postat 9 oktober 2009 Okidoki.. ja jag vet ju vilken sten den bor i så det kan jag ju prova. men vilken skada kan en sådan mask göra om den går kvar? Citera
Ted-m Postat 10 oktober 2009 Postat 10 oktober 2009 Ingen aning har just nu 5-8 stycken i mitt rsm som är mellan 10-20cm dom har inte stuckit någon fisk enu som dom kan göra.Dom kryper mest runt på natten eller på dagen när jag matar fiskarna. Citera
DaTrucka Postat 10 oktober 2009 Postat 10 oktober 2009 Borstmask. (bristleworm, fireworm)Dom är nyttodjur, tar hand om döda djur och matrester. Jag brukar försöka ta bort dom större, mest bara för att som är så j-a äckliga.Har sett att mina putsarräkor är på och tuggar på dessa ibland. Citera
Ricke Postat 10 oktober 2009 Postat 10 oktober 2009 Har en liknande någonstans i mitt kar o jag låter den vara kvar då den inte verkar göra skada på det levande i karet.Såg den en gång när jag skrubba en stor sten då hängde den ut ca 20-30cm från stenen o lös i skimmrande turkos hehe var rätt hjärtklappande o se den hänga ut från stenen.Det är ju detta som gör det kul med saltvatten alla roliga otäcka djur som finns. Citera
Spooky Postat 10 oktober 2009 Postat 10 oktober 2009 Finns det något som äter dessa när de är små?Jag har kopiösa mängder just nu, både stora och små. Tycker de förökar sig alldeles för snabbt. Citera
Galdrin Postat 10 oktober 2009 Postat 10 oktober 2009 Jag har hört ryckten om att sixline wrasse (Pseudocheilinus hexataenia) är effektiv mot dessa små rackare men jag har aldrig testat själv. Citera
Trilobite Postat 10 oktober 2009 Postat 10 oktober 2009 Min hexataenia verkade ta de små. Jag har ett par exakt likadana borstmaskar som på bilden, jag tycker de är ganska roliga när de nosar runt i sanden. Citera
Spooky Postat 10 oktober 2009 Postat 10 oktober 2009 Bökar sixlinern i sanden eller? För mina är mest av den rosa typen som håller till i sanden och under stenarna. Citera
Trilobite Postat 10 oktober 2009 Postat 10 oktober 2009 jag har inga i sanden. Den plockar på stenarna. Citera
Jurgonh Postat 10 oktober 2009 Författare Postat 10 oktober 2009 oki.. då låter jag nog den vara kvar... den verkar inte göra någon större skada... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.