Stjerna Postat 12 oktober 2009 Dela Postat 12 oktober 2009 (ändrat) Som frågan lyder och som man kan ha i ett 80 liters kar alltså ett krav att den inte växer ur karet efter en vecka inte så roligt för fisken eller för mig :=) Ändrat 15 oktober 2009 av DaTrucka Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ragman Postat 12 oktober 2009 Dela Postat 12 oktober 2009 kleini e väl den enda jag vet, köper du en liten sån så klarar du väl o ha den där ett tag.dock så käkar den även andra koraller. tex knappar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Yodelking Postat 12 oktober 2009 Dela Postat 12 oktober 2009 Pepparmintsräkor och Chelmon Rostratus.http://www.aquahobby.com/marine/e_chelmon.php(Vet inte hur mycket vatten den vill ha...)Dock äter Chelmon även rörmaskar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 12 oktober 2009 Dela Postat 12 oktober 2009 Både Chelmon Rostratus och Chaetodon kleinii kräver större kar än 80 liter.Om du inte vill ta bort dina glasrosor mekaniskt med tex Joe's Juice eller kalkvattensmix, så är antingen pepparmintsräkor eller en Acreichthys tomentosus kanske ett bättre alternativ, även om den sistnämda också egentligen behöver större kar än så, så är den iaf mindre än de andra två. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 12 oktober 2009 Dela Postat 12 oktober 2009 Har sjäv en Chaetodon kleinii har inga problem med glasroser eller att det skulle äta koraller. Min funkar bra i karet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jizeta Postat 12 oktober 2009 Dela Postat 12 oktober 2009 Acreichthys tomentosus ska väl också käka glasrosor? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ballsam Postat 12 oktober 2009 Dela Postat 12 oktober 2009 vet att mr cheesy har/hade en sån (Acreichthys tomentosus), som gjorde soprent på glasrosor. finns tydligen 2 sorter, som är svåra att skilja år, varav den ena ven äter sånt du inte vill bli av med.. fruktasvärt ful/cool firre i alla fall.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 I ett 80 liters hade jag satsat på Joe's Juice eller dylikt. Chelmon har jag goda erfarenheter av när det gäller glasrosor, men de behöver mer utrymme för att inte bli stressade... och de behöver mer sten att gå o plocka på. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mattias Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 Min Chelmon rör inte glasrosor, men den är fin att se på Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 Min Chelmon rör inte glasrosor, men den är fin att se på Jag har faktiskt aldrig sett en Chelmon ta en glasros, men de har alltid försvunnit. Det har inte gått snabbt men efter ett par månader har alla varit borta. Vet inte om de tar glasrosorna på kvällen.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ragman Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 vill ni bli av med andra anemoner så köp en picasso eller om det är min andra ej namnkända fisk (puffer) som tar dom .dom käkar mina skivanemoner iaf Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Stjerna Postat 13 oktober 2009 Författare Dela Postat 13 oktober 2009 Gött att se så många engagerar sig tack för alla svar ska försöka styra upp Pepparmintsräkor ngn som har erfarenhet av dessa lätta att hålla? Matar man dem med ngt?Mvh Henrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 pepparmintarna hittar mat bara du har andra invånare du matar så löser det sig.. men köp gärna 2 minst.. ett het tips från mig.mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bygert Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 Skall man vara petig så svarar ni ju tvärtom på frågan, han har ju faktiskt inte frågat efter en glasrosätande fisk utan omvänt, efter en glasros som äter fisk.Må så vara att jag är överkänslig mot särskrivningar men det är ju lite spännande när det faktiskt står precis tvärtom mot vad man nog egentligen tänkt sig. Eller är det bara jag som ser vad det egentligen står i rubriken? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mrmugg Postat 14 oktober 2009 Dela Postat 14 oktober 2009 Skall man vara petig så svarar ni ju tvärtom på frågan, han har ju faktiskt inte frågat efter en glasrosätande fisk utan omvänt, efter en glasros som äter fisk.Må så vara att jag är överkänslig mot särskrivningar men det är ju lite spännande när det faktiskt står precis tvärtom mot vad man nog egentligen tänkt sig. Eller är det bara jag som ser vad det egentligen står i rubriken?men då kanske du skal läsa igen för om jag läser rätt eller så e jag blind så stor det:Någon som vet en glasros ätande fisk?då ätande syftar på att fisken äter glasros och inte tvärtom.kan vara jag som e tokig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 14 oktober 2009 Dela Postat 14 oktober 2009 Det som Anders menar är att om man läser det ord för ord, så står det inte glasrosätande utan glasros ätande fisk, men jag håller med om att budskapet går fram, vilket är det allra viktigaste här. Språkpoliser är vi nog allihopa från gång till gång, men så länge man får svar på frågan så tycker jag inte man ska bry sig om det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bygert Postat 14 oktober 2009 Dela Postat 14 oktober 2009 Glasros ätande fisk = En glasros som håller på att äta en fiskGlasrosätande fisk = En fisk som äter glasrosorEtt litet onödigt blanksteg gör stor skillnad...Men som sagt, jag är nog lite överkänslig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ragman Postat 14 oktober 2009 Dela Postat 14 oktober 2009 har dock aldrig hört att man säger ätande i det sammanhanget skulle ju isf vara äter.mellanslag eller inte så står det ju fortfarande ätande o inte äter fisk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Stjerna Postat 14 oktober 2009 Författare Dela Postat 14 oktober 2009 Du har rätt bygert! Jag som skrev fel ska vara ihopsatt.. :=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 15 oktober 2009 Dela Postat 15 oktober 2009 Rubrik ändrad så vi kan hålla oss till ämnet.Jag kan inte minnas att jag sett någon fisk till ett så litet kar som tar gasrosor.Däremot funkar pepparmintsräkor fint, den är ganska lik kamelräkan se till så det blir rätt sort bara.Kamelräkan har en större puckel på ryggenHar även hört att eldräkan kan ta glasrosor ibland. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.