Gå till innehåll

Adamantis RSM 130


Adamantis

Rekommenderade inlägg

Jag har inte stuckit mig om det är det du undrar.. Var orolig i början, men nu flyttar jag stenar som aldrig förr :)

Han käkar artemia, mysis, pellets och allt annat skräp man trycker ner. Varierad kost är säkert bra. Odla lite caulerpa alger, det ska vara bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 135
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

William du om någon borde se värdet i alla använda korrekta namn och inte hittepånamn. Pälskorall?

Made you google it ;) Heter väl fur coral på englesiska, så en direktöversättning borde fungera även om trivialnamnet ännu inte tagit sig i Sverige.

Kolla innehållsförteckningen så det inte är stekt nori du köpt.

Ah, det är det säkert. Jag började mumla om nori till sambon, som snabbt informerade mig om att vi hade det i skafferiet. Var får jag tag på ostekt nori till ett liknande pris?

Hur pass giftig är den egentligen? Är det i klass med drakfisken? Läst en del om folk som blivit stungna och drakfiskar och det låter inte som en vidare upplevelse...

Jag har försökt läsa mig till detta svar en tid. Då jag inte hittat några direkta svar bestämde jag mig för att det var motsvarande ett getingstick. Du behöver nog inte vara orolig. De är väldigt snälla, lugna och gömmer sig så fort det kommer händer i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående Foxfacen så kan jag läsa i en bok cirerar..De utmärker sig genom sina taggstrålar som utsöndrar gift,För den akvarieägaren som blir stucken,är det en smärtsam upplevelse,dock mindre smärtsam än att bli stucken av en Drakfisk,det är emellertid lämpligt att man uppsöker Läkare så står det i en bok,sen får man dra en egen slutsats hade det stått så om man hade blivit stucken av en geting i en fakta bok?att man bör uppsöka läkare vid ett getingstick generellt känslig/icke känslig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, det är det säkert. Jag började mumla om nori till sambon, som snabbt informerade mig om att vi hade det i skafferiet. Var får jag tag på ostekt nori till ett liknande pris?

Jag köpte min nori på andra sidan sundet hos akvarieudstyr.dk. Borde väll dock de flesta kunna ta hem om man frågar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående Foxfacen så kan jag läsa i en bok cirerar..De utmärker sig genom sina taggstrålar som utsöndrar gift,För den akvarieägaren som blir stucken,är det en smärtsam upplevelse,dock mindre smärtsam än att bli stucken av en Drakfisk,det är emellertid lämpligt att man uppsöker Läkare så står det i en bok,sen får man dra en egen slutsats hade det stått så om man hade blivit stucken av en geting i en fakta bok?att man bör uppsöka läkare vid ett getingstick generellt känslig/icke känslig

Toppen Stene! Då kanske giftet är proteinbaserat som drakfiskens och hett vatten (typ kokande..) kan motverka giftet.

Getingar är ju faktiskt det farligaste djuret vi har i Sverige och skördar både ett och två liv om året, så det kan man nog läsa i flera faktaböcker :)

Man får helt enkelt hålla undan fingrarna när man rotar runt i burken. :)

På kvällen när den går och lägger sig. Byter den då färg?

Nu vill jag uppmärksamma samtliga att det har postats en länk till ett youtube klipp som ursprungligen laddats upp av Michelle (tikidivi) från USA. Vi hör även gruppen Creed med låten My Own Prison. Det är alltså varken Jesper eller jag som ligger bakom detta även om det är Jesper som postat i min tråd. Bara ett förtydligande.

Gällande foxfisen så blir de nästan vita och ibland svartspräckliga när de är rädda, och när de vilar under natten. Det är lite charmen med dem också då det är lätt att se deras reaktioner och humör.

Annars brukar det finnas "rå" nori hos de små butikerna som säljer utlandsmat och tillbehör.

Tack för tipset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur går det med vodkan o dina färger i karet ?

mvh manne

Tror nästan att det var lite låg startdos, för jag har fortfarande mätbara nitratvärden. Man ökar ju bara med en halv ml i veckan, så det tar ju ganska lång tid innan man kommer upp i tillräcklig dos. Detta i kombination med att jag missade dosen någon dag och bestämde mig för att halvera doseringen för att inte överdosera. Kör alltså väldigt safe.

Inga direkta resultat ännu alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror nästan att det var lite låg startdos, för jag har fortfarande mätbara nitratvärden. Man ökar ju bara med en halv ml i veckan, så det tar ju ganska lång tid innan man kommer upp i tillräcklig dos. Detta i kombination med att jag missade dosen någon dag och bestämde mig för att halvera doseringen för att inte överdosera. Kör alltså väldigt safe.

Inga direkta resultat ännu alltså.

om du inte märker någon förändring alls så bör du j kunna köra normal dos åtminstone william.. den är säkert lågt räknad från början.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Underbart! En extra levande fisk med andra ord.

Och klockrent skrivet om youtubeklippet. :D

Ja den är bra, tror du kommer bli nöjd. Man är lite orolig i början för de är så blyga, men de vänjer sig efter någon vecka.

Gällande min kommentar så var det ju ganska omoget, men man får vara det ibland med.

om du inte märker någon förändring alls så bör du j kunna köra normal dos åtminstone william.. den är säkert lågt räknad från början.

mvh manne

Finns ju inte direkt någon normaldos, det är ju baserat på karets belastning osv. Men jag ska höja lite snabbare nu..

Rörde runt bland sten, rengjorde pumpar och slangar för någon vecka sedan. Kom ut jättemycket skit. Efter det gick nitraten upp från strax under tio till kanske tjugo. Är jag normal? Tack bullen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...