Gå till innehåll

Chrille & Idas RSM


Chrille_B

Rekommenderade inlägg

  • Svar 210
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

wow... snyggt.

kul att det finns fler rsm i närheten.

själv har jag rsm 250, och bor i åryd.

hoppas mitt också blir något liknande med tiden ;)

mvh jonas

tackar,

det finns en hel del salt kar i närheten.

det är bra så kan man titta inom hos andra och se hur de har löst sina kar :smiley20:

Mvh chrille & ida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det finns säkert fler än man kan tro...

jag har ju inte lyckats fixa något nätverk ännu...

jag har ju bara hållt på i några månader.

men fy f_n va kul det är... :)

mvh jonas

det gör ju det. det är bara och höra av sig om du har vägarna förbi.

alltid kul att snacka salt med folk.

// chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så idag har det tillkommit en ny skummare i karet en tunze 9002.

har tröttnat på den gamle som jag inte lyckades till att skumma där av mina höga nitrat värde..

får hoppas att tunzen gör sitt jobb, men har läst här på guiden så verkar de som bytt vara nöjda ;)

Ändrat av Chrille_B
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så idag har det tillkommit en ny skummare i karet en tunze 9002.

har tröttnat på den gamle som jag inte lyckades till att skumma där av mina höga nitrat värde..

får hoppas att tunzen gör sitt jobb, men har läst här på guiden så verkar de som bytt vara nöjda ;)

Min Tunze 9002 funkar då redigt bra vill jag säga, riktigt nöjd med den, låter i stort sett inget heller !:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått lära mig att strecket är något av en maxnivå och jag tycker personligen att den funkar stabilare när vattennivån är 1-2 cm under strecket.

Jo den skummarn e känslig för vatten nivån men jag märker ju aldrig av det då jag har en sump under karet å vatten nivån är ju alltid konstant i den :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått lära mig att strecket är något av en maxnivå och jag tycker personligen att den funkar stabilare när vattennivån är 1-2 cm under strecket.
Jo den skummarn e känslig för vatten nivån men jag märker ju aldrig av det då jag har en sump under karet å vatten nivån är ju alltid konstant i den :)

ligger som det ser ut nu max 1 cm ovanför strecket.

får se om jag höjer skummaren lite.

har såhär ca 24tim har den endast skummat så blött så det var klart vatten i koppen, så jag hällde ut detta och ställde ner luftflödet, så nu har det börjat att skumma lite mer, inte så att det hamnar i koppen än,

men det är bara att vänta tar väl ett par dar till innan gegget kommer ;)

längtar efter att få tömma koppen lite oftare än vad man fick göra med RSM skummaren ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har den nya skummaren varit igång lite mindre än en vecka,

nu börjar det skummar så det är bara lite finjusteringar kvar, får hoppas man får ordning på nitrat halten nu med när skummaren har börjat.

har även beställt en automatisk vattenpåfyllare det blev en

1768_0.jpg Aqua Medic SP 3000 Niveaumat

tror det kommer fungera bättre med skummaren om man får en jämnare vatten nivå.

/chrille & ida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nix lite euphyllia , "din" röda montipora och ricordea yuma kvar resten har fått nytt hem!

Hos mig :-)

Den där vattenpåfyllaren har jag också, men har inte testat den ännu.

Min Tunze 9002 går fö närvarande i mitt lilla karantänskar. Väntar på mediahylla och skummarkopp från StevieT (?) sen plumsar även min Tunze ner i RSM'et tillsammans med nivåvakten. Det ska bli gött att få ner ljudnivån lite.

Skriv gärna hur du tycker den fungerar när du fått i grejjerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaså jag bor i lägenheten över björn där du var igår ;)

vilken är stevieT då? nån på guiden eller?

Hos mig :-)

Den där vattenpåfyllaren har jag också, men har inte testat den ännu.

Min Tunze 9002 går fö närvarande i mitt lilla karantänskar. Väntar på mediahylla och skummarkopp från StevieT (?) sen plumsar även min Tunze ner i RSM'et tillsammans med nivåvakten. Det ska bli gött att få ner ljudnivån lite.

Skriv gärna hur du tycker den fungerar när du fått i grejjerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så nu börjar det hända lite i karet.

hur under lång tid haft höga näringsvärden har legat på ca 25ppm länge nu, började med vodka och märkte ingen skillnad, bytte skummare till en tunze 9002, kört med den en och en halv vecka och nu har nitraten sjunkit till ca 15 ppm ;) så det är på gång nu.

ni som kör med tunze 9002 hur ofta rengör ni dem med skrubborsten som följde med?

/ chrille o ida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och nu ytterliga en vecka senare så mäter vi nitraten till ca 10 ppm,

doserar i dagsläget 2,5ml vodka om dagen, kommer fortsätta med detta en vecka till så man ser vad jag hamnar på i nitrat,

tror det börjar bli dags att minska dosen när man börjar närma sig 2,5-5 ppm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Chrille o Ida! Har själv ganska nyligen startat upp ett RSM 250 hemma i Nyehusen (utanför Åhus) inte så långt från er. Har dock inte lagt upp något själv på SG men kommer att göra inom kort. Fått hjälp av en extremt erfaren akvarist som har detta som sitt arbete (vilket känns sjukt tryggt) Kul med flera aktiva i närområdet. Min vän har själv ett RSM 250 och bor i Åhus. Ska bli kul att följa er tråd!

Mvh/ MaRTiN o LoUiSE

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjenare,

låter kul med ett rsm 250 var med inne på ett sånt från början, men vi nöjde oss med ett rsm130, vi bor förtillfället i lägenhet så vi håller på att bygga hus :) blir lättare att flytta ett 130 liters. men planerna när vi kommer i hus ligger på ett större kar ;) får också passa på att önska er välkomna till en mycket fascinerande hobby,

/ chrille & ida

Hej Chrille o Ida! Har själv ganska nyligen startat upp ett RSM 250 hemma i Nyehusen (utanför Åhus) inte så långt från er. Har dock inte lagt upp något själv på SG men kommer att göra inom kort. Fått hjälp av en extremt erfaren akvarist som har detta som sitt arbete (vilket känns sjukt tryggt) Kul med flera aktiva i närområdet. Min vän har själv ett RSM 250 och bor i Åhus. Ska bli kul att följa er tråd!

Mvh/ MaRTiN o LoUiSE

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...