Gå till innehåll

Chrille & Idas RSM


Chrille_B

Rekommenderade inlägg

Äntligen är vi igång med vårt saltkar...

Det är ett Red Sea Max 130L med ca 25 kg levande sten och ca sex kilo levande sand. Den levande stenen som vi köpte är inkörd ca två år och legat mörkt med cirkulation i två månader.

Vi har satt in bakgrund från Back To Nature slimline, samt en modul vid ytavrinningen.

Akvariet startades i onsdags och stått mörkt i två dagar, nu tänker vi ha tänt fyra timmar om dagen för att sedan öka.

Till uppstarten fixade vi osmosvatten, funderar på att skaffa en sådan anläggning i framtiden.

Vi har köpt tester, nitrit, nitrat, ph, ammoniak, kalcium, fosfat, magnesium och en refraktormeter. Vilka tester är viktigast och är det något mer vi bör mäta?

När kan man lägga i turbosniglar och eremiter?

/Ida o Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 210
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ok, då får vi köra till djuraffären i helgen.

Hur många bör man ha?

Jag har 10 stycken turbosniglar samt 1 sandsjötjärna som rör om i sanden.

Kommer skaffa mig 5 till eftersom dom har lite tuft att hålla efter.Tror man räknar 1 snigel per 10liter vatten.

Men det är ju olika.

Kör du med hela kittet där bak eller har du tagit bort något??

Jag halvera den svarta svampen som ligger över skummarpumpen samt tog bort den vita.

Flyttade kolet till kammaren före bubbelfällan samt tog bort makaronerna och fyllde på med biobollar som jag sedan sätt ett nät över inga mer micro bubblor så länge jag har bra vattennivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 10 stycken turbosniglar samt 1 sandsjötjärna som rör om i sanden.

Kommer skaffa mig 5 till eftersom dom har lite tuft att hålla efter.Tror man räknar 1 snigel per 10liter vatten.

Men det är ju olika.

Kör du med hela kittet där bak eller har du tagit bort något??

Jag halvera den svarta svampen som ligger över skummarpumpen samt tog bort den vita.

Flyttade kolet till kammaren före bubbelfällan samt tog bort makaronerna och fyllde på med biobollar som jag sedan sätt ett nät över inga mer micro bubblor så länge jag har bra vattennivå.

Ok, har än så länge kvar allt där bak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok delade med mig lite av hur jag har det om du skulle någon gång få problem med microbubblor.

Ett till tipps som jag fick av nån (Manne) kanske var att ta bort hårdplasten som sitter på dom 2 returpumparna eller att limma fast dom eftersom dom sitter löst och det kan ge lite vibrerande ljud i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte skaffa en automatisk påfyllare som håller ständig vattennivå.

fick inte med hela quoten.. men angående ytavrinningen

Jag kör väldigt liknande lösning i mitt RSM.. fungerar skitbra för mig.. det enda som var lite jobbigt var att ställa in alla vätskenivåer för att få skitskummaren i karet att skumma något..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok delade med mig lite av hur jag har det om du skulle någon gång få problem med microbubblor.

Ett till tipps som jag fick av nån (Manne) kanske var att ta bort hårdplasten som sitter på dom 2 returpumparna eller att limma fast dom eftersom dom sitter löst och det kan ge lite vibrerande ljud i karet.

vi har haft lite problem med att retur pumparna vibrerar, men verkar som de är som de ska nu.

ska komma ihåg det med micro bubblorna, det vita filtret som ligger på det svarta det kan man ta bort ? nu har ju sand och allt lagt sig..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fick inte med hela quoten.. men angående ytavrinningen

Jag kör väldigt liknande lösning i mitt RSM.. fungerar skitbra för mig.. det enda som var lite jobbigt var att ställa in alla vätskenivåer för att få skitskummaren i karet att skumma något..

man får ha stenkoll på vattennivån, hur menar du med att ställa in vätskenivåerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från start är det nog dom värdena man skall hålla koll på.Senare beror det på vad du skall ha i ditt kar.Mitt kar har hmmm 4 fiskar just nu (små) samt mjukisar och en lps så jag har liten belastning jag mäter bara salthalt och ph 1 gång i veckan då jag inte har mycket stenkoraller osv.I det större karet har jag stenkoraller men lite fisk där mäter jag ph-salthalt samt magnesium och kalkhalten.Så om du har mycket stenkoraller så får du nog mäta lite annat en om du har lite.

Ang det vita filtret har jag bara använt det när jag flyttar runt en massa i karet eller när jag la in den levande sanden bara för att puttsa vattnet lite från den finare skiten.

MVH:Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man får ha stenkoll på vattennivån, hur menar du med att ställa in vätskenivåerna?

vätskenivå.. jag menar vattennivå..

och det jag tänker på är följande tre..

1. akvariets nivå

2. innan skummaren facket i ytavrinningen nivån

3. efter skummaren i facket där vi börjar pumpa tillbaka vattnet in i akvariet.

nivåerna borde gå 1>2>3..

fack två innan skummaren.. beror lite på hur mycket filterludd och trams man har.. detta bromsar lite flödet och höjer nivån i detta fack jämfört med fack 3..

det menade jag.

och i alla fall nivå 2 och 3 influerar skummarkapaciteten mycket. och i sin tur influerar nivå 1 nivå 2 och 3..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från start är det nog dom värdena man skall hålla koll på.Senare beror det på vad du skall ha i ditt kar.Mitt kar har hmmm 4 fiskar just nu (små) samt mjukisar och en lps så jag har liten belastning jag mäter bara salthalt och ph 1 gång i veckan då jag inte har mycket stenkoraller osv.I det större karet har jag stenkoraller men lite fisk där mäter jag ph-salthalt samt magnesium och kalkhalten.Så om du har mycket stenkoraller så får du nog mäta lite annat en om du har lite.

Ang det vita filtret har jag bara använt det när jag flyttar runt en massa i karet eller när jag la in den levande sanden bara för att puttsa vattnet lite från den finare skiten.

MVH:Ted

hej ted

i fiskväg så funderar vi på

2 st clowner

1 st gul kirurg

1 st mandrinfisk

1 st putsaräkar

2 st eldräka

1 st pallett kirurg

sen i korallväg har vi inte bestämt oss riktigt man får ju ha nån mjukkorall till clownerna, sen blir det några stenkoraller med.

det var den tanken jag hade om det vita filtret med och ha det i när man har rört om mycket i karet

tack för svaren ted

//chrille o ida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vätskenivå.. jag menar vattennivå..

och det jag tänker på är följande tre..

1. akvariets nivå

2. innan skummaren facket i ytavrinningen nivån

3. efter skummaren i facket där vi börjar pumpa tillbaka vattnet in i akvariet.

nivåerna borde gå 1>2>3..

fack två innan skummaren.. beror lite på hur mycket filterludd och trams man har.. detta bromsar lite flödet och höjer nivån i detta fack jämfört med fack 3..

det menade jag.

och i alla fall nivå 2 och 3 influerar skummarkapaciteten mycket. och i sin tur influerar nivå 1 nivå 2 och 3..

hej peter

tack för svaret.

mycket och tänka på som nybörjare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fint uppbyggt! men kan nog se väldigt fullt ut om ni planerar att införskaffa koraller, stenen ser ju ut att ta lite plats :-) skulle inte rekomendera att skaffa en kirurg till ett rsm, om ni nu inte hittar en väldigt liten sådan. tycker det är svårt att hitta små gula kirurger i handeln men paletter är lättare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fins många dvärgkejsare som också har extremt fin färg, bara o leta runt lite. De är kasnke bättre lämpade då många inte blir så stora, och enligt min egen erfarenhet så växer de inte lika snabbt heller.

Jag har sett paletter som nästan dubblat i storlek på ett år, de blir dessutom väldigt stora när de växer till sig, så den skulle jag absolut inte rekommendera.

När man sen dessutom ska plocka ur dem så är det inte kul ifall det växer en massa koraller som man knäcker och välter omkull, för att inte tala om stenen som inte är håvvänlig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bild1. svårt att se vad du menar samma färg som kalkalger men ser ut som svamp.Ser även ut som små ihopdragna skivor.

bild2.Borstmask av nå slag?

bild3.Detta har jag haft men det fösvan av sig själv för mig tror det heter cyano.

svar

bild 1: menar de rosa/lila sakerna

bild 2: hade med mina funderingar på en borstmsk va ca 5-7cm lång..

bild 3: får kolla upp detta..

tack för svaren ted

/chrille o ida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fint uppbyggt! men kan nog se väldigt fullt ut om ni planerar att införskaffa koraller, stenen ser ju ut att ta lite plats :-) skulle inte rekomendera att skaffa en kirurg till ett rsm, om ni nu inte hittar en väldigt liten sådan. tycker det är svårt att hitta små gula kirurger i handeln men paletter är lättare.

tack... ser nog ut och vara mer sten än vad som är (ca 25 kg) e ju bra med sten blir ju stabilare kar då. koraller kommer vi ha i karet, har inte riktigt bestämt än, har 3 st kompisar som hat salt också, så man får se vad man kommer över i fragg väg :)

tanken va ju om man hittade en liten kirurg, sen vet man ju aldrig om karet växer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fins många dvärgkejsare som också har extremt fin färg, bara o leta runt lite. De är kasnke bättre lämpade då många inte blir så stora, och enligt min egen erfarenhet så växer de inte lika snabbt heller.

Jag har sett paletter som nästan dubblat i storlek på ett år, de blir dessutom väldigt stora när de växer till sig, så den skulle jag absolut inte rekommendera.

När man sen dessutom ska plocka ur dem så är det inte kul ifall det växer en massa koraller som man knäcker och välter omkull, för att inte tala om stenen som inte är håvvänlig...

tackar för tipsen ska tänka på detta när det blir dags för fiskköp, men när det är dags så blir det 2 st clowner i fiskväg tillbörjan med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...