salta wille Postat 23 november 2009 Postat 23 november 2009 Det finns magnetiska partiklar i rådasand (järn) Bara ta en magnet, så ser man.Men är det ajabaja i saltvatten? Citera
Sultanen Postat 23 november 2009 Författare Postat 23 november 2009 Givetvis i så fall, det rostar i saltvatten. Citera
stigigemla Postat 23 november 2009 Postat 23 november 2009 Två kommentarer:Tändspänningen för MH- lampor är upp till 4000 volt: Därför behöver man bra isolering.Lampan blir också så varm att vanlig isolering kan smälta.Rådasanden innehåller mängder av silikat som vissa alger kan ta upp och man vill ju inte ha en brun trådig filt över stenen. Citera
Sultanen Postat 23 november 2009 Författare Postat 23 november 2009 Ja, bra isolering kan jag köpa, men det märker vi ju rätt fort om den går åt pipsvängen, använder som sagt samma typ till mina andra 70W elektroniska MH ballaster och de har gått i över ett år nu utan minsta antydan till att ta stryk, tror att det är redig skillnad på om du har en elektronisk ballast eller om du har ett tänddon+drivdon.Värmen är det dock inga problem med, det sitter en kabel isolerad med någon form av "strumpa" i sockeln närmast lampan, vilket jag är glad för Bör inte en sand med järnhaltiga delar korridera/rosta i saltvatten? Kanske inte har någon effekt dock.. Men ja, det är fullt korrekt att det innehåller silikat. Hade dock ingen aning om att det fanns alger i saltvattenvärlden som kunde ta upp detta. Citera
stigigemla Postat 23 november 2009 Postat 23 november 2009 Kiselalger brukar de kallas.http://sv.wikipedia.org/wiki/Kiselalg Citera
Sultanen Postat 23 november 2009 Författare Postat 23 november 2009 Jaha, tack! Nog har jag läst om dem men minnet är allt för kort ibland tyvärr, som tur är inte karet igång ännu så jag har fortfarande tid på mig att bli mer påläst redan innan starten Blev en liten förändring idag, nu kommer det att finnas 2 till storleken identiska kar under huvudkaret, två 54L kar på 60x30x30. Skall bli kul att planera detta, återkommer i veckan med Sketchup bilder på det hela som jag vill ha kommentarer och förslag på förbättringar till Citera
mrbrandin Postat 23 november 2009 Postat 23 november 2009 "Iom. att den tänder under endast ett par sec bör en 1,5mm kabel räcka kan jag tycka. Vet att jag har läst att när man dimentionerar kabel så räknar man på den kontunieliga belastningen men att de klarar högre spänningar väldigt bra under en begränsad tid. Du som är elektriker borde väl ha koll på lite formler och annat trevligt för beräkning av kabeldimentioner i olika applikationer?"Ok. Formler kan man ju roa sig med . Vi har oftast Kabelarea diagram som man går efter och tillverkarens rekomendationer etc. Sladden som du använder och du kallar den "lampsladd" får mig att tro om man kollar på bilden där man ser genomföringen in till din armatur att den är 2x0.75. Även om den är 2x1.5mm2 så är den maximala spänningen för den typen av kablar 300v och 6A för 2x0.75 10A för 2x1.5mm2. Drifttemperaturen ligger från 0 till 90 Celsius. Skulle det va riktigt illa så kan du ha fått överslag i din kabel utan att du märkt det då det sker inuti kabeln mellan ledarna inuti det yttre höljet. Saken är med högtrycks lampor att du skapar en kortslutning på 3500v i nån ms för att få igång gaserna i lampan, och hur många A det blir under den tiden är ju I = U / P(Amperen = spänningen / effekten) Alltså I = 3500 / 70. I = 50 ADu har alltså 50 Ampere genom din kabel mellan driftdon och lampa, din 10A säkring löser inte i din central pga att detta sker mellan just ditt driftdon och lampa. Därför är det säkrare att köra med högspännings- och högfrekvents kabel.Mvh Peter Citera
Sultanen Postat 23 november 2009 Författare Postat 23 november 2009 Okey tack! Kanske får ta och införskaffa lite grövre kabel helt enkelt Fler förslag på bra alternativ på skummare för omkring 300L vatten? Citera
Sultanen Postat 24 november 2009 Författare Postat 24 november 2009 Här är ett första utkast till en design av sumpen:Helt enkelt två fack samt en bubbelfälla, vill även ha möjlighet att göra ett 10% vattenbyte direkt i sumpen så detta är nog ett alternativ, på skissen är det ungefär 25L vattenvolym men omkring den volymen iaf.Det kommer ju ytterligare ett kar som kan agera LS Refugium eller liknande. Kan ju anpassa cirkulationen mellan det andra 54L karet och sumpen så det blir bra filtrering i det karet:) Citera
Vandal Postat 24 november 2009 Postat 24 november 2009 tror det är bättre att köra andra karet som påfyllingstank och refugiet i 30l-delen i såna fall... ju färre kar man behöver reglera flöden mellan desto bättre, riskfriare och tystare...Edit: dessutom kommer risken att returkammaren blir torrlagd öka med såpass liten volym Citera
Sultanen Postat 24 november 2009 Författare Postat 24 november 2009 tror det är bättre att köra andra karet som påfyllingstank och refugiet i 30l-delen i såna fall... ju färre kar man behöver reglera flöden mellan desto bättre, riskfriare och tystare...Edit: dessutom kommer risken att returkammaren blir torrlagd öka med såpass liten volymHär är en bild på bägge karen jämnte varandra:Behöver väl egentligen inte reglera flödet till extrakaret, eller, kommer köra retur till det med separat pump så det blir ju egentligen ett till akvarium med overflow.Jo, det är väl iofs sant, att vattnet inte kommer kunna rinna genom bubbelfällan tillräckligt fort för? Kommer iaf ha automatiskt Osmosvatten-påfyllnad.Saken är den att jag väldigt gärna hade haft det extra karet som experiementkar för att inte känna suget av att sätta upp ännu ett kar här hemma, har ju i övrigt bara sötvatten så jag kan ju inte flytta fisk/koraller så fritt till något annat kar direkt. Citera
Sultanen Postat 24 november 2009 Författare Postat 24 november 2009 Kommer det bli problem? Vill börja bygga sumpen nu men samtidigt inte förhasta mig. Kammaren där returpumpen sitter kommer ju bli omkring 10-15L. Citera
Sultanen Postat 24 november 2009 Författare Postat 24 november 2009 Något bra förslag på var man kan köpa PVC 32mm? Citera
petnym Postat 25 november 2009 Postat 25 november 2009 Något bra förslag på var man kan köpa PVC 32mm?När jag köpte rör för något år sedan samlade jag mina länkar här. Citera
Bygert Postat 25 november 2009 Postat 25 november 2009 Jag använder rådasand i både söt- och saltvatten och har inte sett några problem, varken med rost eller kiselalger. När det gäller det senare så kan det noteras att kisel i råda förekommer mest som kvarts som är för praktiskt bruk att betrakta som olöslig i vatten. Faktum är ju också att glasrutorna i akvariet är smält kvarts, vill man inte använda råda pga risk för silikatförorening så bör man alltså inte använda glasakvarium heller.En annan sak är att råda är helt på stoll när det gäller miljön i ett korallakvarium, det är ju inte biotopriktigt för fem öre. I västkustburkar däremot så gör det sig bra. Citera
stigigemla Postat 25 november 2009 Postat 25 november 2009 Silikatet är helt klart olösligt i fritt saltvatten men under en matta av cyano eller dinoflagellater kan algerna ta upp silikat. De skapar där en syrefri miljö med lågt pH. Citera
Jan-Erik Postat 25 november 2009 Postat 25 november 2009 Saken är med högtrycks lampor att du skapar en kortslutning på 3500v i nån ms för att få igång gaserna i lampan, och hur många A det blir under den tiden är ju I = U / P(Amperen = spänningen / effekten) Alltså I = 3500 / 70. I = 50 ASom fysiker måste jag bara rätta denna formel, det skall vara P=IU, eller I=P/U. Ett enkelt sätt att inse att I=U/P är fel är att tänka sig att man har en fix spänning U, och att man sedan minskar I mot 0. I=U/P leder till att effekten då måste gå mot oändligheten, vilken man vet är fel. Strömstyrkan vid start av lampan blir inte alls så hög (dock är antagandet att lampan förbrukar sin nominella effekt vid uppstart inkorrekt, den kommer förbruka högre då gasen i lampan skall värmas och joniseras), t.ex. http://www.freepatentsonline.com/6661177.html anger en maxström på under 6 A för en 400W MH (dock en exotisk tändkrets involverande en koventionell halogenlampa här, det är det patentet handlar om...) Kort och gott, det är spänningen (och kanske effekten) som kan bli besvärlig vid tändning av MH, inte strömmen. Citera
Bygert Postat 26 november 2009 Postat 26 november 2009 Angående Råda så får väl jag säga att om det gått så långt som att man har en matta med cyano så är väl inte det där med om de kan dra kisel ur bottenmaterialet den mest akuta problematiken jag skulle se i det läget.Hur nu än Ohms lag formuleras så har den inget att göra med uppstart av MH, det är ingen resistiv last utan beter sig snarare tvärtom, när spänningen sjunker ökar strömmen. Det är därför det behövs en ballast för att stabilisera det hela. Citera
Sultanen Postat 26 november 2009 Författare Postat 26 november 2009 Nu har jag varit hos glasmästaren, beställde två lister så jag slipper ha mittstag på karet600x40mm 6mm tjockaKostar 20kr styckKollade upp vad det kostar att borra hål, fick beskedet att två hål kostar 50kr, väldigt bra pris tycker jag:) Citera
Sune Postat 26 november 2009 Postat 26 november 2009 Den glasmästaren ska du vara riktigt rädd om Citera
Sultanen Postat 26 november 2009 Författare Postat 26 november 2009 Tyvärr hade de inga spillbitar av plexi så det får man kanske ta och köpa på ClasOhlsson, inte sååå svindyrt. Skall kika på en bygghandel först som jag vet har lite och skär till åt kunder så de har några spillbitar är jag säker på.Det som fördröjer mig just nu är att jag inte vet var jag skall få tag i PVC rör 32mm varianter till humana priser, samt att jag inte riktigt vet hur jag skall lösa rördragningen ifrån överrinningskammaren till sumpen, vet inte hur det bör se ut helt enkelt, tänker borra hål i sidan på karet, en bra bit upp. Några tips? Citera
_wendel Postat 26 november 2009 Postat 26 november 2009 jag köppte mina pvc grejer på https://www.marinshop.de/shop/ mycket billigare än i sverige, där jag har kollat iaf. mvh Daniel Citera
Sultanen Postat 26 november 2009 Författare Postat 26 november 2009 Jo, den sidan verkar ju ha rimliga priser och bra utbud iaf:) Kulventilerna är ju fortfarande svindyra tyvärr men skall nog inte ha så många av dem tror jag. Vinklar och övrigt vart det bra pris på där.Men hur är det med rördimentionen, passar ett 32mm rör rakt in i en 32mm 90graders vinkel eller behöver man ha någon skarv därimellan? Citera
mrbrandin Postat 26 november 2009 Postat 26 november 2009 Som fysiker måste jag bara rätta denna formel, det skall vara P=IU, eller I=P/U. Ett enkelt sätt att inse att I=U/P är fel är att tänka sig att man har en fix spänning U, och att man sedan minskar I mot 0. I=U/P leder till att effekten då måste gå mot oändligheten, vilken man vet är fel. Strömstyrkan vid start av lampan blir inte alls så hög (dock är antagandet att lampan förbrukar sin nominella effekt vid uppstart inkorrekt, den kommer förbruka högre då gasen i lampan skall värmas och joniseras), t.ex. http://www.freepatentsonline.com/6661177.html anger en maxström på under 6 A för en 400W MH (dock en exotisk tändkrets involverande en koventionell halogenlampa här, det är det patentet handlar om...) Kort och gott, det är spänningen (och kanske effekten) som kan bli besvärlig vid tändning av MH, inte strömmen.Skrev U och P på fel ställe, tack för rättningen!. Sen när det gäller tändningen på MH lampan så är det spänningen som är faran iom den är så pass hög att det kan bli överslag genom "vanlig" isolering, när det händer blir där en kortslutning mellan Fas och Nolla där rusar strömmen upp tills tändaren släcks, sen att det handlar om ms är ju tur det. Citera
_wendel Postat 26 november 2009 Postat 26 november 2009 Jo, den sidan verkar ju ha rimliga priser och bra utbud iaf:) Kulventilerna är ju fortfarande svindyra tyvärr men skall nog inte ha så många av dem tror jag. Vinklar och övrigt vart det bra pris på där.Men hur är det med rördimentionen, passar ett 32mm rör rakt in i en 32mm 90graders vinkel eller behöver man ha någon skarv därimellan?jo dom är dyra men betydligt billigare där än sverige. japp dom passar rakt in. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.