Gå till innehåll

ljus vid uppstart


j sjögren

Rekommenderade inlägg

Efter att ha kört växt akvarium ett tag blev jag lite sugen på att skaffa ett salt.Snabbt ett besök till butiken och införskaffade ett 105l Aqua el Reef Max. Karet har varit igång ca 1vecka med enbart vatten och 5 dagar med ca 10kg levande sten. Nu är frågan om jag skall börja att ha karet tänt? Hur lång tid bör det var tänt i början och när skall jag öka ljus timmar? Funderar på att ha det tänt 2 timmar och öka med 1 timma/vecka.Bör karet gå flera veckor innan jag stoppar i någon form av Korall/anemon? Tacksam för alla råd jag kan få, det är lite knepigt att få in alla nya saker i skallen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha kört växt akvarium ett tag blev jag lite sugen på att skaffa ett salt.Snabbt ett besök till butiken och införskaffade ett 105l Aqua el Reef Max. Karet har varit igång ca 1vecka med enbart vatten och 5 dagar med ca 10kg levande sten. Nu är frågan om jag skall börja att ha karet tänt? Hur lång tid bör det var tänt i början och när skall jag öka ljus timmar? Funderar på att ha det tänt 2 timmar och öka med 1 timma/vecka.Bör karet gå flera veckor innan jag stoppar i någon form av Korall/anemon? Tacksam för alla råd jag kan få, det är lite knepigt att få in alla nya saker i skallen.

Hej och välkommen! I väntan på att någon mer erfaren kommer med input, så kan jag försöka:). Jag hade tänt i karet ca 2 timmar per dag från dag 1 och ökade med en halvtimme i veckan de första 3-4 veckorna, tappade sedan tålamodet och ökade snabbare, vilket funkade i min burk. Börjar algerna trivas alldeles för bra, så är det bara att backa lite.

Mät också nitrit varje dag i början. Den kommer först att stiga och sedan sjunka när nitrifikationen har kommit igång. Då kan du stoppa in ett gäng algätande snäckor och någon krabba och säkert också någon mjukkorall. Anemon ska man enligt mig inte stoppa in i nya kar, de ska ha stabila vattenvärden. Fast det finns ju folk som kommer hem med ett akvarium, en påse sand, några stenar, clownfiskar och anemon och slänger ner allt på en gång. Det kanske kan funka någon gång, men min ytterst personliga åsikt är att det är djurplågeri att göra så (och ofta smärtsamt även för plånboken när det går åt skogen).

Det finns en hel del matnyttigt att läsa i Artikelregistret https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=249

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en rätt trevlig guide, tycker jag:

http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=att_borja

Innan du funderar på en anemon, så läs på om dem... många av dem kan bli 60cm och vandra omkring i akvariet tills de hittar ett ställe de trivs på, då kan de bränna andra koraller på vägen. Finns även risk att den fastnar i pump.... När den dör, släpper den sitt gift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att mn ska vänta med ljus de första 2 veckorna och när fosfaten är omätbar då kan man smyga igång ljuset.

Är du säker på det här med fosfat Jörgen??? Nu är jag nämligen något förvirrad - trodde att fosfat börjar man mäta när man börjat befolka och mata och att det inte är så viktigt i inkörningsfasen :snurrig:... Vilket test tycker du ska man anända? Mitt API test visade 0 hela tiden, tills jag fick vattnet mätt med Hanna fotometer för några veckor sedan, som visade 0,03... Som jag har förstått det, så är de flesta hobbyfosfattester mer eller mindre värdelösa. Eller är jag helt ute och cyklar???

Angående ljus (och allt annat i den här hobbyn) så finns det så många sätt som det finns akvarister :skrattar:. Jag ville kunna stoppa in någon mjukis så fort som möjligt i karet och tyckte att det är bättre att ha smugit upp i 3-4 timmar på 5-6 veckor än att börja senare och öka snabbare... Det funkade alldeles utmärkt i min burk, var ett tag orolig att min städpatrull svälter ihjäl för jag fick inga alger överhuvudtaget...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på det här med fosfat Jörgen??? Nu är jag nämligen något förvirrad - trodde att fosfat börjar man mäta när man börjat befolka och mata och att det inte är så viktigt i inkörningsfasen :snurrig:... Vilket test tycker du ska man anända? Mitt API test visade 0 hela tiden, tills jag fick vattnet mätt med Hanna fotometer för några veckor sedan, som visade 0,03... Som jag har förstått det, så är de flesta hobbyfosfattester mer eller mindre värdelösa. Eller är jag helt ute och cyklar???

Han har helt rätt, fosfater lagras i stenen bla. Lakar man ur den innan man börjar belysa så minskar man risken att få fulalger.

Hanna mätare är naturligtvis att föredra, våra hobby tester indikerar oftast att det finns fosfat men visar sällan helt rätt, när man kommer ner i värden som mindre än 0.1 så visar ofta hobbytestet 0.

Rowas fosfattest är väl det som är rättvisast på marknaden idag (förutom hannadå), dyrt dock.

0,03 Po4 är helt ok, det behövs lite lite fosfat för att koraller mm ska trivas riktigt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med Seras test och det har funkat alldeles lysande i mitt växtkar. Kansk är det inte lika bra till salt som till söt vatten? Jag vill inte "stressa" karet genom att bara köra på utan jag kan ta det så lungt som det krävs. kollade i kare i går kväll och såg lite aktivitet iform av någon typ av snäcka och några pytte små räkor. Men vist är det så att jag längtar tills det är låge att stoppa i någar koraller. Jag är jätte tacksam för alla tips och råd som jag kan få ex vilken typ av korall som jag skall börja med. det enda som jag vet skall i karet är "Nemo" (barnen måste oxå få vara med på ett hörn). Annars är jag öppen för alla förslag.Jag skall försöka få in en bild så snart som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Tjena Andreas

Jag är helt ny på saltvatten och köpte ett ReefMax för ungefär en månad sedan och håller på att köra in karet nu. Innan jag köpte det frågade jag om någon hade tidigare erfarenehter av karet här på forumet, men inga svar om erfarenheter. Själv bor jag i Stockholm men ett av inläggen i min tråd sa att akvariet såldes i Lomma på Zoo giganten. I stockholm finns det att köpa på Akvarielagret och på Akvarieleasing, båda tar 7500 kr. Men det verkar finnas en del prutmån på det det priset :-). Ingen av dessa butiker verkade ha sålt särskilt många ReefMax innan jag köpte mitt. T ex så hade de inte koll på huruvida akvariebänken skulle ingå i priset eller inte och så. Akvarieleasing tyckte själva att akvariet var intressant och har dragit igång ett demoakvarie som enl dem funkar fint. Jag har varit och tittat på det och det ser väldigt fint ut.

Personligen är jag jättenöjd med mitt köp. Allt ifrån akvariebänken till tekniken har funkat klockrent för mig. T o m skummaren verkar skumma bra. Ljuset är alla tiders och väldigt lätt att programmera. Var lite meck att få vattnet att rinna genom droppfiltret utan att rinna under själva dropp-plattan, men efter lite pill funkar även det väldigt bra. Själva droppfiltret låter heller itne så mycket viklet jag tyckte var ett stort plus. Ska jag säga något negativt om akvariet så tycker jag att fläktarna i akvariet hade kunnat vara lite tystare än de är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att mn ska vänta med ljus de första 2 veckorna och när fosfaten är omätbar då kan man smyga igång ljuset.

Egentligen så förstår jag inte varför man ska vänta så länge med ljus samt bara ha på ljus i ett par timmar om dagen.

När jag startade mitt 20 liters nanokar, så hade jag på ljus i minst 8 timma r om dagen och när jag bytte till bättre ljus så händer det ibland att jag glömmer släcka lampan.

Nu finns inga koraller i burken, mer än nåt som ska likna en.

Fjädercaulerpan trivs som attan o växer nån centimeter varje dag och alla småloppor som flyger omkring stormtrivs och förökar sig.

Putsarräkan mår bra o byter skal varje vecka.

Så varför ska man vänta med ljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag köpte också ett AquaEL Reef Max akvarium igår.Har blandat ihop vatten & lagt i ca 8kg levande sten & haft ljuset på 2timmar idag...ska fixxa bilder senare.

Har dock ett problem...skummaren har ett jobbigt "sörplande ljud" uppe i överrinningskoppen ur ett gängat hål..lägger man fingret för så tystnar det..saknar jag någon del som skall va i det gängade hålet?Eller har jag för mycket vatten i karet?fick inte med någon manual då jag köpte det efter att det varit som demo i 3 dagar...kosta 4500kr.Riktigt snygg modell & ljuset är riktigt bra...hoppas vi håller den här tråden levande också :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...