Gå till innehåll

Budget paket! Hjälp!


Slajf

Rekommenderade inlägg

Hej!

Intresse för saltvatten har ökat igen, men har aldrig blivit något mer....

Vad jag har hemma är 180L Juwel med malawi ciklider (ca 10st).

Belysningsrör, Juwel pump 600l/h, doppvärmare, Juwel Standard filtrar.

Nu undrar jag om jag kan klara mig och ha en stabil kar med följande bitar:

Korallgrus 10kg = 480:-

http://www.pwss.nu/product.php?productid=6356&cat=459&page=1

Cirkulationspump 210:-

http://www.pwss.nu/product.php?productid=7087&cat=1176&page=1

Foder 100:-

salt 260:-

http://www.pwss.nu/product.php?productid=7519&cat=509&page=1

Skummare Beggagnad runt 500:-

Summa: 1550:-

Klarar man sig med detta om man endast har tänkt sig ha fisk!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver mera dag på vattnet men det kan du ochså få tag i billigt beggagnat ny sunsun pump på 5000l/t ca 400kr så et är klart att man kan starta upp billigare jag har byggt allt mitt själv så jag har kommit undan ganska så billigt med mitt kar och det är ju kar på 1000l plus sump 280liter så det behöver inte kosta en förmögenhet snåla på rätt saker så fungerar det skummare 500 kr ja det går om man letar för skummare skall du inte snåla för mycket på den renar hela systemet så det bör vara väl tilltagen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver mera dag på vattnet men det kan du ochså få tag i billigt beggagnat ny sunsun pump på 5000l/t ca 400kr så et är klart att man kan starta upp billigare jag har byggt allt mitt själv så jag har kommit undan ganska så billigt med mitt kar och det är ju kar på 1000l plus sump 280liter så det behöver inte kosta en förmögenhet snåla på rätt saker så fungerar det skummare 500 kr ja det går om man letar för skummare skall du inte snåla för mycket på den renar hela systemet så det bör vara väl tilltagen

Snälla skriv ordentligt med meningar med punkt osv. I alla fall ny rad för ny mening så man kan urskilja vad som hänger ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först ska du skaffa dig en bra bok tex Saltvattensakvariet av Daniel knop, köp eller låna på biblioteket. Åk och titta på andras kar och bilda dig en uppfattning hur du vill ha det, det ger oerhört mycket.

Mer cirkulation bör du ha, en streampump på 2000-5000 liter/timme bör räcka till en början till ditt akvarium.

Gruset är inget måste men ser snyggare ut, det räcker dock med ett tunt lager, så 5kg bör räcka.

Saltet du länkar till fungerar om man inte ska satsa på koraller, men du behöver ha mer längre fram till vattenbyten.

Levande sten anser jag är ett måste i alla saltkar, det är väl den som är dyr. Du bör satsa på runt 20kg till ditt kar. Håll ögonen öppna på begagnatmarknaden, det dyker upp fin sten med jämna mellanrum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara hålla med Marko!

Har själv ett likadant kar, och jag har ca 5 kg grus i det, jag köpte 10 kg men det blev över...jag köpte gruset på lösvikt i lokal butik. Kostade väl en dryg hundring för 10 kg.

Även om du har tänkt att "bara" ha fisk så kommer du att behöva en del levande sten, 20 kg är ett utmärkt riktvärde. Det är dumt att snåla på det, men köper man beg. sten så är det väl runt en tusenlapp för 20 kg.

Du kommer troligen att gå över den stipulerade budgeten om du bestämmer dig för att ha sten och inhandla vattentester med mera, men hobbyn kan bli så mycket trevligare om man gör det mesta "rätt" från början.

Och läs på, det kan man säga hur många gånger som helst, både böcker och artiklar här på forumet, det finns grymt mycket bra läsning här på forumet.

Edit: Innan jag startade mitt första saltkar så läste jag bokserien "Korallrevsakvariet" från pärm till pärm några gånger, det avskräckte inte utan gav bara ett större intresse, och "på den vägen är det".

Tycker ditt kar är lagomt stort att börja med.

Lycka till!

Ändrat av Bicolor
Kom att tänka på...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, Även jag är nybörjare på det här så jag kan dela med dig av mina erfarnheter när jag startade mitt kar.

Jag saknade kunskapen och stressade några köp.

Jag läste inte på fullt ut från början och jag fick lära mig av mina misstag angående pumpar och annan teknik.

Så om jag hade fått ändrat något så skulle jag gå långsammare framåt.

Låt det ta tid, Ta tid att lära dig det du behöver veta för att starta ett kar.

Fast något jag däremot gjorde var att gå hem till någon som har hållit på en längre tid med saltvatten, Han lärde mig mycket, Man fick insperation och någon som man kan ställa frågor och bolla ideer med + en ny trevlig bekant som delar samma intresse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan var väl om man kan klara sig med det där och i och för sig, lägg till några färgade korallskelett så är det ungefär som man drev saltakvarier för trettio år sen. Det som gick då går naturligtvis nu också. Möjligt är det nog alltså även om det behövs något mer jox, saltmätare t ex lär det inte gå att undvika.

Fast det finns ju mycket bättre metoder nu som också ger betydligt intressantare resultat. Tyvärr spricker ju budgeten då eftersom det krävs levande sten för nutida standard och den är ju inte gratis. Det är dock värt det, du får ett helt annat akvarium som egentligen blir lättare att sköta också.

Att köpa eller låna böcker är en mycket bra ide, se till bara att det är av någorlunda färska årgångar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...