Gå till innehåll

JohanP:s RSM 130


JohanP

Rekommenderade inlägg

Äääntligen är det dags!!

Igår fick jag hem mitt första saltvattensakvarium, och inte vilket som helst.........Manne:s RSM-kung. Bara vetskapen om hur grymt det var hos honom gör att man har lite att leva upp till-respekt

Igår var det snabba ryck för att klara så mycket levande som möjligt. Tömma hos Manne, fylla upp igen hos mig, åka och jobba en stund för att sedan komma hem och pyssla igen. Jag kan nog säga att allt levande på bakgrunden har klarat sig bra.

Igår bytte jag ut drygt hälften av det medföljande RSM bottenmaterialet mot levanade sand. Sen bara lade jag ner de 11 kg levande sten jag köpte igår.

Över kvällen och natten har jag kört två powerheads med Tetra Brilliant patroner som jag för övrigt sköljt OFTA.

Tog en del vattenvärden vid kl 12.00 idag

Temp 27,1

pH 8,0

kH 9,6

NO2 0

NO3 2

Om en stund skall det börja "aquascapas".

post-4230-14468918775056_thumb.jpg

post-4230-14468918775265_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 151
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja, det är ingen djärv gissning att jag snart har ytterligare ett :nöjd:.

Ja, det ser lite ut för att vara 11 kg men kanske fotot luras lite. Jag har tagit det med min vanliga kompaktdigitalare och därför lite snett uppifrån.

Har precis monterat ett rörligt munstycke från Hydor på det ena utflödet. Det ser faktiskt ut att fungera som jag hoppades och förväntade mig.

Nu ska det byggas med sten.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag för stunden fastnat i en scape som jag tror passar mina framtida val av koraller. Tänk att det kan vara så roligt att lägga pussel med stenar som inte passar speciellt bra i varandra:snurrig:

Det blir säkert en del justeringar framöver. Nu ska jag låta det ligga så här, sova på saken och ta en titt igen i morgon för att se om jag fortfarande är nöjd.

post-4230-1446891878681_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aaahh, tack för det.

Jodå, jag har kollat så det går att köra en algmagnet runt om. Initialt har jag faktiskt tänkt skippa algmagnet och göra rent med algskrapa. Blir det för drygt på sikt eller varför har alla algmagnet?

Vilken Tunze streamer är det du har?

ser nice ut johan.. har du koll så du kan köra en algmagnet runt om i den mån du behöver det, bara et tips, din aquascape ser bra ut o gott om plats verkar det vara..

en tunze streamer på ena sidan sen :)

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johan, kul att du också kommit igång!

Scapet ser grymt ut, men jag tänkte precis som Manne att det kan bli svårt att komma åt med algskrapa eller magnet. Lite "lebens raum" för händer och eventuella korallutsvävningar är alltid bra. Tänk att stenen bara är ett fundament där korallerna ska leva. Man kan t.ex. ha lite euphyllior som växer närmre kanten, deras mjuka polyper kan man köra förbi med skrapan.

Slå en pling och sväng förbi en dag, så snackar vi salt och försöker fragga någon knapp eller liten skiva till dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag för stunden fastnat i en scape som jag tror passar mina framtida val av koraller. Tänk att det kan vara så roligt att lägga pussel med stenar som inte passar speciellt bra i varandra:snurrig:

Det blir säkert en del justeringar framöver. Nu ska jag låta det ligga så här, sova på saken och ta en titt igen i morgon för att se om jag fortfarande är nöjd.

Ett tips är att sätta Hydor flo'n på det andra utblåset, annars kommer snäckor att fastna mellan den och glaset, hände typ en gång i veckan när jag hade två Hydor flo.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke som slog mig, la du stenen på sanden?

Hade jag varit som dig så hade jag försökt att få ner stenen så nära rutan som möjligt så att inga grövande djur kan underminera och oirsaka ras i framtiden. Även om stenen kanske inte kan komma så långt ner, så räcker det att en av de som ligger högre upp trillar ner och slår i rutan så kan du ha en spricka i glaset som inte alls är kul. Det kan även hända att koraller trillar ner och knäcks eller faller ner bland stenen och försvinner bort och dör.

Det är lättare att göra sådant nu när karet är nytt och innan du har börjat placera ut koraller på stenen.

Karet ser fint ut, hoppas du blir nöjd med det! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johan, kul att du också kommit igång!

Scapet ser grymt ut, men jag tänkte precis som Manne att det kan bli svårt att komma åt med algskrapa eller magnet. Lite "lebens raum" för händer och eventuella korallutsvävningar är alltid bra. Tänk att stenen bara är ett fundament där korallerna ska leva. Man kan t.ex. ha lite euphyllior som växer närmre kanten, deras mjuka polyper kan man köra förbi med skrapan.

Slå en pling och sväng förbi en dag, så snackar vi salt och försöker fragga någon knapp eller liten skiva till dig.

Gott att du också gillar scapet, du som är så grym själv-respekt

Jodå, jag har tänkt på "lebens raum" runt om. Idag kan jag dock känna att är lite väl tajt nere i vänster hörn. Jag skall försöka trycka ihop det lite utan att förstöra min smala sandyta in mellan stenarna i mitten.

Jag kommer absolut förbi någon dag för att tragga och fragga:skrattar:

Ett tips är att sätta Hydor flo'n på det andra utblåset, annars kommer snäckor att fastna mellan den och glaset, hände typ en gång i veckan när jag hade två Hydor flo.

Tack för ett mycket bra tips. Täääänkte inte på det! Jag ska ändra det i kväll.

En tanke som slog mig, la du stenen på sanden?

Hade jag varit som dig så hade jag försökt att få ner stenen så nära rutan som möjligt så att inga grövande djur kan underminera och oirsaka ras i framtiden. Även om stenen kanske inte kan komma så långt ner, så räcker det att en av de som ligger högre upp trillar ner och slår i rutan så kan du ha en spricka i glaset som inte alls är kul. Det kan även hända att koraller trillar ner och knäcks eller faller ner bland stenen och försvinner bort och dör.

Det är lättare att göra sådant nu när karet är nytt och innan du har börjat placera ut koraller på stenen.

Karet ser fint ut, hoppas du blir nöjd med det! :)

Bra och nog så viktiga synpunkter.

Jodå, stenen ligger direkt på glaset i den mån det går. Personligen tror jag inte ett skit på det här med att ett enda sandkorn kan spräcka bottenrutan. Jag har inrett sötvattenskar flera hundra gånger men aldrig spräckt ett kar pga av sandkorn.

Däremot precis som du säger så kan jag tro att en fallande sten kan knäcka glaset. När jag är helt klar med scapen skall jag, om det behövs limma några stenar, för säkerhets skull.

Kul att du tycker det ser fint ut så här långt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bild på hur karet ser ut idag, en vecka efter den lyckade flytten. Jag tycker att jag läst att kalkalger skall växa till ganska långsamt. När jag jämförde bilderna från i lördags och idag ser jag ju att det gått ganska fort, eller brukar gå så här snabbt?

Just nu pågår verkligen en intressant match mellan alla kryp för att skapa sig populationsövertag. Jag har inga större problem för min sambo har alltid tyckt att jag varit lite "rubbad" -sjukmen jag har varit uppe ett antal nätter den senaste veckan. Med röd ficklampa har jag suttit och studerat kräftdjurens kamp i och på stenarna.

Vem har sagt att man behöver mångaTV kanaler-skrattar hysteriskt

post-4230-14468918823079_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på att det är kalkalger och inte cyano? Cyano låter med troligt när du beskriver tillväxttakten. Kolla om det sitter hårt fast (kalkalg) eller om det går lätt att få bort med pump eller tandborste (cyano).

Men dubbelkolla alltid mina påståenden med någon som vet något :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provade precis med nageln och de sitter minsann fast kan jag säga. Har lite antydan till cyano på slimline bakgrunden men inte på stenarna. Kan det vara så att kalkalgerna funnits på stenen sedan tidigare och att de kommit fram nu när eremiter och tubosnäckor börjat putsa dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för lite uppdatering av tråden.

Jag tror jag har sagt det innan, men det tål att upprepas. Den här hobbyn är det lätt att slukas av. Tror jag varit uppe varannan natt och tittat in i karet på allt som händer. När det sedan blir dag igen är jag inte ens trött-Tummen upp

J0nas var på besök i söndags och till min stora glädje hade han med sig lite fraggar. En av dem blev en favorit när jag såg dem i hans kar långt innan jag skaffade eget, nämnligen Xenia. Bild 1

I måndags var jag hos Manne för att lämna tillbaka en Nassarius som följt med karet hem till mig. Hos honom köpte jag några fina fraggar av Acropora och Montipora. Bild 2

Idag var det så dags för nästa inköp. Kristianstad Zoologiska har köpt in den som "konkorall". Jag läste i mina böcker halva natten (hela enligt min sambo) och tycker det är en Cynarina. Bild 3

Vad tycker du?

Slutligen en helbild på något som jag hoppas kan bli riktigt bra i framtiden. Bild 4

post-4230-14468918871489_thumb.jpg

post-4230-14468918871688_thumb.jpg

post-4230-14468918871883_thumb.jpg

post-4230-14468918872064_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, tackar.

Japp, jag skall mycket riktigt sikta på mest SPS:er och LPS:er. Streampumpen har jag redan, den skall "bara" dit. MH:n kommer upp i helgen.

Jag tittar så många timmar in i karet nu så jag hinner inte med det tekniska riktigt:ler:

snyggt johan.. kanon placering på staghornen.! vill du nu sikta på mest spser o lite lpser så får du nog komplitera flödet med en mindre streamer av något slag.!

sen så får du jobba lite med att få upp mh'n snart.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget märkvärdigt alls än.............

Jag köpte en http://kpaquaria.123ehandel.se/product.html?product_id=53&category_id=15 för att ha i vattentunnan där jag gör saltvatten. Den streampumpen skall få flytta över till karet till att börja med.

Det som skall bli ordinarie streampump skall jag kolla upp närmare under helgerna.

nu blev jag nyfiken.. vad blev det för streamer..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget märkvärdigt alls än.............

Jag köpte en http://kpaquaria.123ehandel.se/product.html?product_id=53&category_id=15 för att ha i vattentunnan där jag gör saltvatten. Den streampumpen skall få flytta över till karet till att börja med.

Det som skall bli ordinarie streampump skall jag kolla upp närmare under helgerna.

den duger kanske till o blanda salt.. den drar många w i förhållade till vattenflödet..

ska bli intressant o se vad det blir för riktigt sen..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...