Gå till innehåll

JohanP:s RSM 130


JohanP

Rekommenderade inlägg

  • Svar 151
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Läste att så små musslor får majoriteten av sin energi genom att filtrera vattnet på plankton, och inte på ljuset som man kan tro. Detta på grund av den ringa storleken på deras mantlar, när de blir större och mantlarna växer övergår energi intaget till att bli mest ljus. Jag köpte två burkar med foto- och fytoplankton. Någon som har erfarenhet och tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag egentligen inte alls tid med någon uppdatering för jag borde jobba så det inte hinner bli torsdag innan jag är klar.

Hur som helst......dagens inköp är jag så grymt nöjd med så jag är bara tvungen att lägga upp en bild.

Min första mussla, en Tridacna crocea, 6-7 cm stor och bara gnistrar i blått, lila och lite silver.

Ni får stå ut med en halvkass bild så länge. Bättre kommer upp när jag får mer tid. Det har hänt en hel del kul i karet så det får bli en lite mer omfattande uppdatering nästa gång.

Snygg mussla!

Är bilden tagen genom ytan eller glaset?

Hade du kunnat ta en bild från "andra hållet" så man kan jämföra färgåtergivningen genom glaset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg mussla!

Är bilden tagen genom ytan eller glaset?

Hade du kunnat ta en bild från "andra hållet" så man kan jämföra färgåtergivningen genom glaset?

Bilden är tagen genom ytan.

Ja, det kommer att komma upp bilder från "andra hållet". Jag skall uppdatera min tråd så fort jag hinner och det blir senast måndag.

william: floatglas...

johan: lite nya bilder ?

mvh manne

Det ska det bli, jag lovar.

Ja men vad är det som gör att den ser annorlunda ut då?

Johan, vad håller du kH/Ca uppe med? Matar du musslan?

Jag är kvar i sötvattenstänket lite och byter mycket vatten, typ 20-30 % uppdelat på två tre tillfällen per vecka. Även jag ska på Balling och skall försöka beställa grejer idag.

Just nu matas musslan med Cyclop Eeze som jag grötar till på samma sätt som när jag drog upp yngel av j....t små sötvattensfiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, vad är grejen med det? Min mussla ser mycket bättre ut från ytan. Någon som vet?

Vanligt floatglas har en grönton som färgar allt i karet. Optiwhite typ det jag har i mitt glas gör det inte, dvs du ser alla färger precis som de ska ses.

Därför frågade jag så man kan se skillnaden på musslan. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

.................men nu måste jag bara uppdatera :ler:

Det ligger inte så stort engagemang bakom fotona men det är ju bättre än inga alls.

Personligen tycker jag karet börjar växa till sig lite och jag tror jag börjar ana hur det skall bli om sisådär 2-3 år -Tummen upp

Bild 1: Tja, vad säger man mer än en helbild över nuläget. Jag låtsar att Zeoviteffekterna börjar märkas ;)

Bild 2: En liten men naggande god Pocillipora, tror jag det var. Jag har i alla fall lyckats behålla den lila, Manne.

Bild 3: Oxyporan trivs bra och har läkt fraggsåret riktigt bra. Den är lite rolig för man ser en tydlig tillväxtzon........från undersidan.

Bild 4: Mina nya Zoanthus, vilka jag för övrigt är riktigt nöjd med.

Bild 5: Grym Caulastrea candy cane a lá Manne.

Bild 6: Min rörväxande Montipora är en av de två koraller som växer på så det knakar.

Bild 7: Min T.crocea har blivit placerad och nu verkar det faktiskt som den också är nöjd. Laggeman: Detta fotot är taget genom glaset.

Bild 8: Min Stylopora (?). Tät som den tätaste julgran.

Bild 9: Min nya underbara Ricordea, även den från Manne.

För övrigt håller jag på att bestämma mig för hur nästa kar skall se ut, med teknik och allt. Det blir något typ, 120x65x55 som genom sumpen skall kopplas ihop med detta RSM.

Gott att ha mer att tänka på och längta efter.-Sol

post-4230-14468919231758_thumb.jpg

post-4230-14468919231947_thumb.jpg

post-4230-14468919232143_thumb.jpg

post-4230-14468919232369_thumb.jpg

post-4230-14468919232555_thumb.jpg

post-4230-14468919232749_thumb.jpg

post-4230-14468919232945_thumb.jpg

post-4230-1446891923314_thumb.jpg

post-4230-14468919233334_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygga bilder johan!

Tack för det. Ja, för tusan de får duga ;). Nu och tid framöver prioriterar jag heller grejer till karet, detta och mitt kommande, än kamerastativ och ett makro.

I morgon skall jag lägga upp fotona jag tog hos dig igår.

Riktigt snyggt, tror dock att bild 2 är en Stylopora "milka".

Tack för din hjälp.

Jag tror att Manne sade det också när jag köpte den hos honom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker att du lyckasts fint med aquascapen, bra placering på korallerna så det finns lite utrymme för tillväxt på dom.!

musslan o candy'n är riktiga färgklickar som står ut direkt när man ser bilderna!

snyggt!

mvh manne

Stort tack, gott att höra att man är hyggligt på det :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack för era senaste positiva kommentarer.

Idag måste jag göra en liten uppdatering med min nya Ricordea. Jag tycker den är så löjligt snygg, trefärgad som den är. Lika vacker som den är, lika svår är den att få till ett bra foto på. Detta är det minst dåliga av ca 100. Färgerna går som man kan se i lila, guld och neongrönt fast är mer mättade i verkligheten.

Bild 1.

Denna har jag haft en månad nu. Det som jag tycker är roligt är att den har svällt upp väldigt mycket. Är det ett tecken på att den skall börja dela sig, ni som vet? Den har redan två munnar, men de sitter ganska tätt.

Bild 2.

post-4230-14468919280994_thumb.jpg

post-4230-14468919281232_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag har som ni märker lite dåligt med fart i min tråd. Tokmycket på jobbet och när det blir kväll är det normal skötsel som prioriteras.

Har haft lite svajiga värden ett tag, delvis på grund av semester och passningshjälp. Håller på att buffra upp det som sig bör, sen skall Ballingen igång, och nu menar jag det verkligen;).

Det växer på hyggligt och allt verkar må bra. Min mussla är nog bland de tåligare för den trivs bra den med, vilket jag är väldigt glad för.

Bild 1: Det här "monstret" kan jag aldrig se mig mätt på. Framför allt inte när det vankas mat.

Bild 2: Caulastrea candy cane som växer på bra. Nattetid ser man tydligare att tre av huvudena håller på att dela sig :nöjd:

Bild 3: Oxyporan har läkt väldigt bra efter fraggningen och har dessutom en fin tillväxtzon runt hela sin kant.

Bild 4: En halvkass bild från ovan där man i alla fall ser musslan och en korall (jag har glömt släktet) som har börjat få väldigt fin färg nu när Zeoviten varit igång ett tag.

Bild 5: En del av karet som jag gillar mycket.

Nu skall som sagt värdena stabiliseras, Ballingen igång sen ska jag i stort sett mest lägga fokus på att allt ska få växa, tätna och börja se ut som ett riktigt litet rev.

post-4230-14468919481174_thumb.jpg

post-4230-14468919481383_thumb.jpg

post-4230-14468919481579_thumb.jpg

post-4230-1446891948178_thumb.jpg

post-4230-14468919482003_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...