Gå till innehåll

JohanP:s RSM 130


JohanP

Rekommenderade inlägg

Min erfarenhet av resunpumparna är att de höjer temperaturen med ett par grader, att de låter mycket, och plasten är skör och går lätt sönder. Studentpriserna uppskattas dock. Man behöver inte köra allt värsting style direkt heller.

Kör ni med pump när ni blandar salt? Jag gjorde i början, men nu vänder jag bara dunken ett par gånger och skakar lite. Huvudsakligen för att jag har slut på pumpar, man kanske skulle köpa en sån där resunstreamer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 151
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Min erfarenhet av resunpumparna är att de höjer temperaturen med ett par grader, att de låter mycket, och plasten är skör och går lätt sönder. Studentpriserna uppskattas dock. Man behöver inte köra allt värsting style direkt heller.

Kör ni med pump när ni blandar salt? Jag gjorde i början, men nu vänder jag bara dunken ett par gånger och skakar lite. Huvudsakligen för att jag har slut på pumpar, man kanske skulle köpa en sån där resunstreamer :)

har en maxijet , dvs vanligt pumphuvud på 1000L/h till saltblandning.. sen finns alltid en streamer liggande om det skulle vara något...

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dammade av mitt artemiakläckeri i förrgår och satte igång en liten provkläckning, mest för att kolla äggen.

Bra kläckning blev det och min Lobophyllia blev alldeles till sig, om man nu kan säga det om ett djur som mer påminner om någon alien.

I full belysning och på bara några sekunder förvandlades den från en färgglad sten till ett monster i miniformat. Hur fräckt som helst, tycker jag.

post-4230-14468918873353_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dammade av mitt artemiakläckeri i förrgår och satte igång en liten provkläckning, mest för att kolla äggen.

Bra kläckning blev det och min Lobophyllia blev alldeles till sig, om man nu kan säga det om ett djur som mer påminner om någon alien.

I full belysning och på bara några sekunder förvandlades den från en färgglad sten till ett monster i miniformat. Hur fräckt som helst, tycker jag.

Johan , du får ha med dig en test purk ifrån kläckeriet till mitt med.. måste ju få testa här med.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart Manne. Jag kommer förmodligen inom en sväng någon av de närmaste dagarna.

När jag fått igång hela artemiaanläggningen kan du få så det räcker -Tummen upp

Johan , du får ha med dig en test purk ifrån kläckeriet till mitt med.. måste ju få testa här med.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt att du är med här också Anton. Självklart skall du ha ett saltkar, det passar dig och din stil;)

Roligt att du tycker mitt kar är (kan bli) snyggt men det är inte mitt kar du skall imponeras av här på SVG. Mitt RSM är rena "dagiset" jämfört med mycket annat här.

Men som sagt välkommen hit och hoppas du överger diskusträsket till förmån för denna underbara värld :smiley20:

Ser bra ut Johan! Nu är jag också med här :) Funderar med på att starta ett saltkar, men är inte 100% än. Vill inte att det ska bli halvdant.

Ha det najs!

/Anton Sjödahl

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försökte mig på lite "close-up" bilder med det objektiv jag har. Inte helt ok kan man säga men jag håller på att träna :-)

Bild 1:

Min Acropora sp. staghorn som den ser ut idag. Vid flytten hände det något med fyra fem polyper i basen mellan mittengrenen och den högra. Det blev lite rosa slem i deras öppningar och de har inte visat sig sen dess. I övrigt ser den väl välmående ut?

Bild 2: Flakväxande Montipora som på bara en vecka har växt en bit, eller är det bara så att den vinklat upp kanten mot ljuset? Det är svårt att se på mitt dåliga foto men de 5-10 yttersta millimetrarna har vinlats upp ca 45 grader. Den var betydligt mer flack i sitt växtsätt när den sattes dit för en vecka sedan.

Den vita kanten tyder på tillväxt, eller hur?

Bild 3:

Den rörväxande Montiporan ser ut att trivas bra, tycker jag i alla fall. Dessutom tycker jag den är väldigt fin.

post-4230-14468918884384_thumb.jpg

post-4230-14468918884561_thumb.jpg

post-4230-14468918884738_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar.

Nej tyvärr är det inte min MH som lyser. I helgen har jag varit/är nära döden så att säga :skrattar:. Jag fått så grymt ont i halsen -sjuk-.

Här har inte blivit så mycket gjort kan jag säga.

Jag känner mig lite bättre nu så kanske i morgon............

ser bra ut johan! är det en Mh lampa som lyser fint på dom nu..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt att du är med här också Anton. Självklart skall du ha ett saltkar, det passar dig och din stil;)

Roligt att du tycker mitt kar är (kan bli) snyggt men det är inte mitt kar du skall imponeras av här på SVG. Mitt RSM är rena "dagiset" jämfört med mycket annat här.

Men som sagt välkommen hit och hoppas du överger diskusträsket till förmån för denna underbara värld :smiley20:

Hade kanske varit bra att sälja ett kar här hemma. Saltvatten verkar vara lite av en helt ny värld inom akvaristiken och jag har fasnat för den asså. Får slå en pling Johan så jag får komma och se ditt kar live! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hässleholm kommer bli saltare än döda havet om det fortsätter såhär! Jag bygger sump här hemma nu, så det blir sumpfest hemma hos mig så fort den är klar. Byta lite fraggar och äta pepparkakssjöstjärnor. Blir nog i januari, för jag sticker till egypten i två veckor snart. Dyka bland koraller i röda havet. Råkar ligga ett marinbiologiskt museum i vår stad, Hurghada.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Javisst, konverteringen av hela HAF (Hässleholms Akvarieförening) är klart på gång :ler:

Som du säger, vi får ha en nyårspromenad hos alla saltisar som vill vara med. Har du fått en pepparkaksform gjord som en sjöstjärna ;). I så fall kan du ju prova beställa en som ser ut som en drakfisk nästa gång-skrattar hysteriskt

Aahh, det låter inte så otäckt med två veckor i Röda havet. Ha det så gott.

Hässleholm kommer bli saltare än döda havet om det fortsätter såhär! Jag bygger sump här hemma nu, så det blir sumpfest hemma hos mig så fort den är klar. Byta lite fraggar och äta pepparkakssjöstjärnor. Blir nog i januari, för jag sticker till egypten i två veckor snart. Dyka bland koraller i röda havet. Råkar ligga ett marinbiologiskt museum i vår stad, Hurghada.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite uppdatering nu när det blivit nytt år och allt. Trots helgerna har jag verkligen prioriterat att sitta hääänga framför karet:ler:

Tankarna är nu på allvar inne på nästa saltvattenskar och på måndag skall det beställas.

MH beslysningen är på plats och nu när jag har en egen och verkligen kan jämföra med hur det var innan måste jag hålla med den/de som säger: -Belysningen är saltkarets hjärta ;-)

Veckans bilder är tagna med kompaktkameran. Det verkar som laddaren till systemkameran är kommit bort i f..... och villan.

Bild 1. Helhetsbild hur det ser ut idag.

Bild 2. Här är en korall där man verkligen ser stor skillnad i trivsel nu när det fläskar på lite. Den är mycket mer uppsvälld och visar betydligt klarare färg.

Bild 3. Nyinköpt fragg, har för mig (skall maila och kolla igen) det var någon Montipora. Cool är den i alla fall i sin grå, svart och flouroserande vita färg.

Bild 4. Min ganska nya Euphyllia, tvåfärgad och allt. Mycker snyggare i verkligheten än på bild.

Bild 5. Nyinköpt fragg och minns jag inte fel (igen) skall detta vara en Acropora. Alldeles självlysande ljusgrön. Jag tycker den är väldigt tunn i grenarna. Är det arten eller kan det bero på något annat?

Oooops jag höll ju på att glömma de två nya fiskarna, Crysiptera parasema. Trevliga bekantskaper och de kommer till och med överens, både med varandra och clownerna.

Det var allt för nu.

post-4230-14468918938659_thumb.jpg

post-4230-14468918938864_thumb.jpg

post-4230-14468918939054_thumb.jpg

post-4230-14468918939256_thumb.jpg

post-4230-14468918939443_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten uppdatering är på sin plats.

När jag nu gått och "tittat in mig" på den scape jag gjorde från början så har jag tyckt att något saknas eller är fel. I förra veckan kom jag på vad det var.......................Det var lite väl luftigt i mitten under själva -SPS hyllan- som jag kallar den.

Bild 1: Scapen innan ombyggnaden.

Bild 2: Sagt och gjort, en LS som jag tyckte såg ut att passa köptes och igår skedde ombygget. Klart att stenen inte passade som jag ville men hammare och skruvmejslar hjälper bra;)

Bild 3: Behövde någon korall som kunde hjälpa till att skugga lite för skivorna under. Något nytt Montiporaflak kände jag inte för men däremot denna Oxypora. Snygg som tusan men svår att återge i sina färger.

Bild 4: Vad är detta för något ni som är garvade i gamet? Såg den nu i kväll liggandes i lä vid en LS. Jag har fixat fotot lite för att kunna återge dess naturliga färg. Den är lila innuti och som man kan se, klart vit i övrigt.

Det var allt för nu.

post-4230-14468919026754_thumb.jpg

post-4230-1446891902702_thumb.jpg

post-4230-14468919027266_thumb.jpg

post-4230-14468919027502_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara nogon slags svamp,men det kan även vara en skiva som är ljus.

Svamp tänkte jag själv också på igår men den har ju faktiskt munskiva. De bruna fläckarna är plattmaskar och alltså ingen färgsättning på själva skivan/svampen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har haft det lite halvtajt på jobbet nu ett tag så det har inte blivit uppdaterat som det borde.

Hur som helst.............i tisdags i förra veckan köpte jag min första, men definitivt inte sista, av ett av de släkten jag så här i början fastnat mest för, nämnligen Ricordea.

Denna var faktiskt den enda butiken hade kvar men jag blev inte desto mindre förtjust i den.

post-4230-14468919148762_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Idag har jag egentligen inte alls tid med någon uppdatering för jag borde jobba så det inte hinner bli torsdag innan jag är klar.

Hur som helst......dagens inköp är jag så grymt nöjd med så jag är bara tvungen att lägga upp en bild.

Min första mussla, en Tridacna crocea, 6-7 cm stor och bara gnistrar i blått, lila och lite silver.

Ni får stå ut med en halvkass bild så länge. Bättre kommer upp när jag får mer tid. Det har hänt en hel del kul i karet så det får bli en lite mer omfattande uppdatering nästa gång.

post-4230-14468919204105_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...