Gå till innehåll

Saltvatten + obygden


judas

Rekommenderade inlägg

Är det någon som vet om någon som har saltvatten & bor offside tex Kiruna, Tärnaby etc? Hur löser de allt? Vågar man skicka levande m Schenker el dyl? Kostnad?

Jag ska flytta till Östersund & jag tror att närmaste saltbutik finns i Umeå.

Någon mening att fortsätta med salt?

MVH Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet ligger i när man vill ha något nytt. Inte så kul att inte kunna välja "live". Vet inte om akvariebutikerna skickar levande eller om man kan beställa via sötvattens butik.

Är ju ganska kul med en fet Sydamerika burk också. Malawiburk liknar ju salt lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en del info i blandade trådar. Kontentan är att det finns i princip inga transportföretag som åtar sig att skicka levande gods, och se till så att de överlever.

Jag skulle rekomendera att man gör helgresor, eller nått.

Det kan kännas dumt, men i värsta fall får man försöka ordna med övernattning hos någon, och åka sverige runt på olika shoppingturer. Som bonus skapar man nya vänner, eller ovänner...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju olika det där, somliga kan inte göra nåt om inte tunnelbanan stannar inom gångavstånd, andra kan göra det mesta som t ex jag som åkt 120 mil enkel resa för att byta sork. Det är inte frågan om vad som går, det är frågan om vad man vill och prioriterar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju olika det där, somliga kan inte göra nåt om inte tunnelbanan stannar inom gångavstånd, andra kan göra det mesta som t ex jag som åkt 120 mil enkel resa för att byta sork. Det är inte frågan om vad som går, det är frågan om vad man vill och prioriterar.

Håller med, det handlar om att planera när det är dax att inhandla nya djur, norrlänningarna brukar ju köra en saltvända söderut någon gång om året eller så. Torrvaror kan man ju få levererat till dörren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jurgonh (Jörgen) bor strax före Umeå.

Jag bor i sundsvall och alla djuraffärer kan ta hem levande här.

Sen åker jag ett par turer till Umeå och Stockholm per år så jag kan ju skriva när jag skall åka så kan du beställa med mig.Då behöver du bara åka 18 mil till sundsvall.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Teknik och salt kan vilken akvariebutik som helst beställa hem... måhända får de upp ögonen för salt om du snackar med dem på rätt sätt...

levande är ju att betrakta som sällanköp, så det kan man ju ta om man tex åker till civiliserade trakter över helgen...

Har även fått för mig att Imazo, en av de större fiskgrossisterna sporadiskt har de vanligare saltvattensfiskarna, men då får man hänga på låset vid leveransen om inte butiken har nåt kar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bor i Brunflo 1,5 mil utanför Östersund. Har startat upp ett salt i höst. Åker då och då till Umeå. Men jag håller med om problemet.

Jag har för mig att det finns en butiki Trondheim också. Det är väll BARA ca 27 mil dit. Jag är docjk inte säker på att det fanns där. Men du skulle ju också kunna köra ett kallvattenskar, borde väll gå at få tag på fisk från Norge då!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imazo har ett visst sortiment av fisk och andra djur och även salt, skummare och lite annat jox. Inget jättesortiment men det ökar med tiden. Jag har köpt mycket av det jag har därifrån så visst kan man plocka ihop en del. Vilken någorlunda hjälpsam zooaffär som helst skall kunna beställa hem sånt bara man är beredd att passa leveransen på levande då.

Kallvatten är en förträfflig ide men att hämta fisk och annat från Norge vete tusan. Även om det är lång omväg så kan det vara enklare att ta sig till Västkusten än att bängla med Jordbruksverket, jag vet inte hur bökigt det skulle bli och jag är inte heller intresserad av att få reda på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Norge kan naturligtvis vara ett alternativ om man är beredd att ta pappersarbetet som det innebär med tullar och andra myndigheter.

Priser är nog ingen ide att nämna ens, norrmännen åker i busslaster hit till västkusten och handlar både akvarier, tillbehör och levande, enbart pga priserna.

Mycket bättre att samla ett gäng som samåker en runda istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Teknik & kemikalier är ju inget problem. Håller med om många av idéerna, det mest går att lösa. Frågan är om man är villig att lägga ner allt arbete & planering som krävs. Känns lite overkill att åka på en lång resa bara för att handla fisk. Gör man en kombinationsresa bör man ju handla allt det sista man gör innan hemresa. På hemma plan måste saker lösas med djur, barn etc.

Det är å andra sidan kul att hålla på med något som inte många andra i området gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...