Gå till innehåll

Gege:s 250 liters mjukis kub


garfish

Rekommenderade inlägg

Jaha... Höjden på burken blir 65 cm istället för 60, vattennivån på ~61cm.

Några av mina leksaker hade kommit idag :)

Skummare: Deltec TC 1655

Belysning: Gisesemann Reflexx T5 6x24watt.

Bilderna är tyvärr tagna med min I-Phone

Taggad är man.... :)

post-972-14468919270204_thumb.jpg

post-972-14468919270412_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 295
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag kan väl inte säga att det var formerna som jag föll för... ;)

Det var väl en ny teknik, som jag tyckte var intressant bl.a sedan har jag gillat Deltec tidigare. Sedan om man nu får för sig att uppgradera?!?! Så håller skummaren för det.

Bl.a ett som var positivt.. elförbrukningen är liten. :)

•Total air produced - 800 lts/hour

•Power consumption - 12 watts.

•Tank Suitability 1000 lts heavy stocking 1200 lts normal stocking

/Gustaf

Gillar dig Gustav du är i samma tankar med tekniken jag är.

Höll i en Deltec skummare i helgen (Deltec SC 2060 Internal), gillar dessa skarpt jag med.

Vart beställde du denna skummare?

...tyvärr tagna med min I-Phone
vadå tyvärr, grym telefon å det räcker ju ;)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice nice,

Rediga prylar ser jag, ge gärna en recension när du provkört skummaren, är mycket nyfiken på den, funderar på samma eller en TC2060 till mitt stora kar.. :)

Självklart, jag har sett denna skummare men flera modeller större, & den skummar som F-n. ;) Teoretisk kan jag troligtvis kan jag bara ge positiva lovord, men som sagt jag återkommer med detta.

Gillar dig Gustav du är i samma tankar med tekniken jag är.

Höll i en Deltec skummare i helgen (Deltec SC 2060 Internal), gillar dessa skarpt jag med.

Vart beställde du denna skummare?

vadå tyvärr, grym telefon å det räcker ju ;)

Tack Wrang, gillar dig också att vi förmedlar kärlek och känslor via teknik.... ;)

Du ska inte hålla i tekniken Wrang, det är bara att köpa... :)

En lokal Handlare, C-Lite Örebro

Ja en grym mobil, den saknar blixt den lilla rackaren... :)

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe...åk till C-life i Örebro. Det är deras LPS-tank som står i bakgrunden. Tittade å kände lite på den skummaren nu ikväll...inte annat än att man blir lite avis hehe. Endast 12W och pressisionsinställning av utloppsvattnet. Skulle tydligen vara vansinnigt tyst dessutom...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle villja se bilder på dit kar som är i bakgrunden eller de är kanske inte dit :)

Nej detta är inte mitt, utan som Erik skriver, en av C-life korallburkar. Mycket som frestar i denna burk.

Hehe...åk till C-life i Örebro. Det är deras LPS-tank som står i bakgrunden. Tittade å kände lite på den skummaren nu ikväll...inte annat än att man blir lite avis hehe. Endast 12W och pressisionsinställning av utloppsvattnet. Skulle tydligen vara vansinnigt tyst dessutom...

Ge fasen och pillla på mina saker..... ;) Kan ju hänvisa nu att det är ett Dammex nu... :) Hihi

Jag har också hört att denna skalll vara tyst. Deras Feta deltec skummare är ju toktyst.

//Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe...sorry Gurra. Kunde inte låta bli där den stod så lägligt uppackad ;) Hade du fått tag på din sten nu? Tyckte det rykades om det...

jaja... Vad säger man.... barn... ;)

Yes jag har beställt 30kg, special sten, kommer närsomhelst... :)

Då skall det byggas aquascapeing... :)

Vad är det förresten för ramp du köpt. Är det T5 eller kombinerad?

Ups...såg nu att du redan svarat på det ;)

Vad skiljer Reflexx mot Matrix?

Ingen aning, Har inte Matrix fler T5-rör? 8 & 12 st T5:or?? Jag har inte gått så djupt i detta.

:)

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till mitt försvar får jag väl säga att det var Crille som demonstrerade å tyckte jag skulle känna på hur finkänsligt man kunde ställa in den. ;)

Trevligt, specialbeställd sten! Låter lyxigt värre hehe Kommer det bli pelare igen då, eller mer av ett grottsystem? När beräknas karet vara klart då? Det fattades ju ett par rutor häromdagen. Verkar genomtänkt värre!

Det där med att mata skummaren från avrinningen verkar smart. Ska se om man kan få till nått liknande när det är dax för nedgradering framöver.

Förresten, kommer du köra med dina matrixfilter, eller kommer du köra utan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till mitt försvar får jag väl säga att det var Crille som demonstrerade å tyckte jag skulle känna på hur finkänsligt man kunde ställa in den. ;)

Trevligt, specialbeställd sten! Låter lyxigt värre hehe Kommer det bli pelare igen då, eller mer av ett grottsystem? När beräknas karet vara klart då? Det fattades ju ett par rutor häromdagen. Verkar genomtänkt värre!

Det där med att mata skummaren från avrinningen verkar smart. Ska se om man kan få till nått liknande när det är dax för nedgradering framöver.

Förresten, kommer du köra med dina matrixfilter, eller kommer du köra utan?

Jaha Crille säger du...

Det kommer att bli en blandning mellan pelare, och grottystem... har bara iden i huvudet.

Ja hoppas det är genom tänkt som planerat. Det blir klart när det blir det. man skall inte stressa framåt i denna hobby.. ;)

Ja tanken är att ha en Eheim 1262, 3400 liters som returpump och ta 1200-1500liter från akvariet och mata skummaren med, då slipper man en extra matningspump. resten av vattnet från karet kommer att droppa igenom Matrixfilter nere i sumpen. Blir nya filter. :)

Kommer även att skippa inre cirk. pumpar.

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, okej. Då kör du bara ett filter då som droppfilter. Tänkte mest om du sulle köra som jag gjorde förut där vattnet gick upp genom ena och rann ner genom andra för att få både syrerikta och syrefattiga zooner i filtren.

Spännande å testa utan inre cirkulation. Alltid kul att slippa alla fula manicker i själva burken.

Kommer du köra UVC eller Ozon då, eller blir det bara skummare, retur, belysning och matrixfilter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, okej. Då kör du bara ett filter då som droppfilter. Tänkte mest om du sulle köra som jag gjorde förut där vattnet gick upp genom ena och rann ner genom andra för att få både syrerikta och syrefattiga zooner i filtren.

Spännande å testa utan inre cirkulation. Alltid kul att slippa alla fula manicker i själva burken.

Kommer du köra UVC eller Ozon då, eller blir det bara skummare, retur, belysning och matrixfilter?

Angående Matrix filtret är detta inte 100% klart, sumpen är fortfarande på planeringsstadiet. vill att det skall vara välplanerat innan byggas startas.

Ja, gillar inte onödiga grejor som man inte behöver. ;)

Kommer ev köra ozon i framtiden. Hoppar UV. sedan skummare, belysning, retur och matrixfilter. Kommer att byta 10% vatten varje vecka istället, För att hålla en fräsch vattenkvalitet.

Lite osmostank med nivåvakt. får nog plats.

Enkelt. inga konstigheter. skall prova och köra den (enkla vägen ?) för ett saltkar. :) Det kommer att bli en ny utmaning. jag har ju provat det mesta nu, så varför inte enkelt. ;)

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enkelt men exklusivt! Är det optiwhite i glasen? Såg att kanterna var slipade å snygga iallafall!

Har antagligen frågats tidigare i tråden, men har du tänkt dig sten eller mjuk? SPS/LPS kanske?

Nej inte optiwhite, vanliga 10mm slipade glas :) burken blir 73x60x65(höjd) sedan ~8cm extra kam för ytavrinning. så tot djupet ~68cm.

Haha, det skall vi inte avslöja... ;) Det kommer enbart bli ett mjukiskar, med lite exklusiva varianter. Sedan får man se vart det tar vägen... man är ju knäpp i denna bransch. vill man förändra, kan man slänga ner stenkoraller och köran en blandning, men detta har jag ju gjort tidigare så... Stakt så blir det enbart ett mjukiskar. med en salig härlig blandning

/G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med lite bygg iver, har du sportlov?

Hej Bosse! det var inte igår... Nej det kan man inte säga, bara ledig 6 dar på schemat, det

är ju så tråkigt så man behöver lite terapi... ;)

Gillar valet av skummare, där har du även något att växa med om du vill ha ännu större kar i framtiden =)

Tack, ja det var baktanken från start... ;)

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försök att bygga upp något... men blir aldrig nöjd...

Funderar nu starkt att gå på ett försök med såg, hammare och mejsel... för att få mindre/smalare bitar... ska sedan "limma ihop stenen med silikon"

(tejpen på plexiskivan är inre måttet på bottenplattan)

/Gustaf

post-972-14468919416311_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...