Scubahawk Postat 28 december 2010 Författare Dela Postat 28 december 2010 Äntligen efter en lååååång tid så har mina koraller börjat trivas i mitt kar. Så jag var tvungen att ta en bild. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted-m Postat 28 december 2010 Dela Postat 28 december 2010 Fina polyper på den där.Jag skall ner över efter nyår och handla lite.Kanske vi träffs på akvarieleasing igen 'MVH.Ted Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sunny Postat 28 december 2010 Dela Postat 28 december 2010 Kul ! Den acroporan ser ut att trivas Hur har det gått med Apogon , är du nöjd med fiskvalet ?MvhSunny Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scubahawk Postat 28 december 2010 Författare Dela Postat 28 december 2010 Fina polyper på den där.Jag skall ner över efter nyår och handla lite.Kanske vi träffs på akvarieleasing igen 'MVH.TedTack. Ja, kanske det. vet man aldrig.... Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scubahawk Postat 28 december 2010 Författare Dela Postat 28 december 2010 Kul ! Den acroporan ser ut att trivas Hur har det gått med Apogon , är du nöjd med fiskvalet ?MvhSunnyTackar tackar. Jättenöjd äntligen.Jo, Apogoniserna är verkligen jättefina. Dock så har jag bara 4 kvar nu. En dog härom dagen, tror den blev brännd eller så och de andra två var bara borta en dag. Vet inte om nån anemon tog dem eller så.Men de andra är jättefina och mår toppen. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scubahawk Postat 28 december 2010 Författare Dela Postat 28 december 2010 Så här ser dem ut nu. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scubahawk Postat 29 december 2010 Författare Dela Postat 29 december 2010 Ok. Nu har jag kommit hem från triton med en ny MH-lampa, 14000k och ett nytt Ca- och Mg-test då mitt Mg visat skumma värden tror jag.Jag har alltid kört JBLs tester och idag testade jag då Saliferts tester.Ca= 410 med Salifert ca 400 med JBLMg=1500 med Salifert.ca 1200 med JBL Jag tar INTE en rågad sked Mg-pulver från testet men någon mer än 1 slät sked. Rätt? Läste på nätet om Saliferts testbeskrivning där det står att man ska använda 6ml vatten?! Jag kör med 5ml vatten. Vad gäller?kH=11 endast JBLpH=8,25 med Bubblemagus pH-meterJag har doserat extra Magnesium från min balling (nr2 i mitt fall) för att få upp Magnesium från 1200ppm då jag testat med JBL hela tiden. Har inte hänt något alls tills jag idag då köpte Mg-test från Salifert som visar 1500ppm!!!Vad är galet? Känns som att det är JBL-testet som är galet då det under en längre period visat 1200ppm. Men för kanske en dryg månad sen var jag nere på ca 950-1000ppm enligt JBL.vad ska jag göra?Vänta med Magnesium? Någon i närheten som har andra typer av tester man kan få prova på? Finns det elektroniska test-möjligheter? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ferngren Postat 29 december 2010 Dela Postat 29 december 2010 Ok. Nu har jag kommit hem från triton med en ny MH-lampa, 14000k och ett nytt Ca- och Mg-test då mitt Mg visat skumma värden tror jag.Jag har alltid kört JBLs tester och idag testade jag då Saliferts tester.Ca= 410 med Salifert ca 400 med JBLMg=1500 med Salifert.ca 1200 med JBL Jag tar INTE en rågad sked Mg-pulver från testet men någon mer än 1 slät sked. Rätt?Läste på nätet om Saliferts testbeskrivning där det står att man ska använda 6ml vatten?! Jag kör med 5ml vatten. Vad gäller?kH=11 endast JBLpH=8,25 med Bubblemagus pH-meterJag har doserat extra Magnesium från min balling (nr2 i mitt fall) för att få upp Magnesium från 1200ppm då jag testat med JBL hela tiden. Har inte hänt något alls tills jag idag då köpte Mg-test från Salifert som visar 1500ppm!!!Vad är galet? Känns som att det är JBL-testet som är galet då det under en längre period visat 1200ppm. Men för kanske en dryg månad sen var jag nere på ca 950-1000ppm enligt JBL.vad ska jag göra?Vänta med Magnesium? Någon i närheten som har andra typer av tester man kan få prova på? Finns det elektroniska test-möjligheter?Jag skulle inte för en sekund lita på JBL-testet då det hänt mig exakt samma sak. Jag har övergett det märket av den anledningen. Lita mer på Saliferten och ta en skvätt vatten till saltaffären och be dom dubbelkolla... Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scubahawk Postat 29 december 2010 Författare Dela Postat 29 december 2010 Jag skulle inte för en sekund lita på JBL-testet då det hänt mig exakt samma sak. Jag har övergett det märket av den anledningen. Lita mer på Saliferten och ta en skvätt vatten till saltaffären och be dom dubbelkolla...Låter smart. Ska ta och göra det imorn då.Tack för det enkla och smarta tipset. (som jag själv bör ha kommit på...) Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 29 december 2010 Dela Postat 29 december 2010 Ca= 410 med Salifert ca 400 med JBLDet duger bra, våra tester är inga vetenskapliga grejor. Mg=1500 med Salifert.ca 1200 med JBL Jag tar INTE en rågad sked Mg-pulver från testet men någon mer än 1 slät sked. Rätt?Läste på nätet om Saliferts testbeskrivning där det står att man ska använda 6ml vatten?! Jag kör med 5ml vatten. Vad gäller?En struken sked är helt ok. Jag använder 2 ml till Salifert test.Låna ett Salifert test av någon och dubbelkolla. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scubahawk Postat 29 december 2010 Författare Dela Postat 29 december 2010 Det duger bra, våra tester är inga vetenskapliga grejor.En struken sked är helt ok. Jag använder 2 ml till Salifert test.Låna ett Salifert test av någon och dubbelkolla.Ok. Då vet jag det med. Tack. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 29 december 2010 Dela Postat 29 december 2010 Vad har du för slutdatum på ditt test? De senaste åren har man använt 2ml akvarievatten. Här finns en aktuell bruks på svenska. http://www.simontorp.se/upload/Pdf/sf%20Magnesium%20profi%20test.pdf Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scubahawk Postat 29 december 2010 Författare Dela Postat 29 december 2010 Vad har du för slutdatum på ditt test? De senaste åren har man använt 2ml akvarievatten. Här finns en aktuell bruks på svenska. http://www.simontorp.se/upload/Pdf/sf%20Magnesium%20profi%20test.pdfHmm... ok. I det testet från Salifert som jag köpte idag från triton står det att man ska ha i 5 st droppar av reagensen.... Ska jag köra med 5 eller 6 droppar som det står i simontorp-versionen?Mitt bäst före på Mg-testet är: 10-2013 Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 30 december 2010 Dela Postat 30 december 2010 Jag har 10-2012 och 02-2013. I bruksen för båda står det fyra droppar.Jag skulle tro att du får samma testresultat med såväl 4, 5 och 6 droppar. Det är ju förbrukningen från sista sprutan som avgör testvärdet så jag misstänker att det är god marginal på droppar och sked. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scubahawk Postat 30 december 2010 Författare Dela Postat 30 december 2010 Hej.Ok. Jag gjorde nya tester nu efter att jag varit i en akvariebutik och testat mina tester samt deras. Jag fick helt nya då min "Batch" var galen.Detta fick jag nu:Salifert:Ca=405Mg=1440JBL:Ca=260Mg=1140kH= 10,5Salt=1,026 (vipparm)pH=8,2 (bubblemagus pH-meter)Temp= 25,6Vad är det som händer egentligen?Alltså, Jag har alltid kört JBL och tycker de är helt ok. Inte haft dessa problem tidigare. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scubahawk Postat 30 december 2010 Författare Dela Postat 30 december 2010 Aja, vi får se vad som händer. Har precis gjort ett vattenbyte vid 16:30 så imorn ska jag göra nya tester med både JBL och Salifert. Får se, får se. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Maglofster Postat 30 december 2010 Dela Postat 30 december 2010 Ja, detta med tester alltså.. Jag har kört en del JBL, inte haft nåt strul, men det känns inte som dom är top of the line. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scubahawk Postat 31 december 2010 Författare Dela Postat 31 december 2010 Tänkte jag skulle lägga upp en bild sen igår.En typ av Euphyllia som följt med sen jag startade med saltvatten.Har labbat med vitbalansen, högdagar och annat skoj i Lightroom. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Maglofster Postat 31 december 2010 Dela Postat 31 december 2010 Nice! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scubahawk Postat 31 december 2010 Författare Dela Postat 31 december 2010 tack tack Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scubahawk Postat 31 december 2010 Författare Dela Postat 31 december 2010 Hej.Ok. Jag gjorde nya tester nu efter att jag varit i en akvariebutik och testat mina tester samt deras. Jag fick helt nya då min "Batch" var galen.Detta fick jag nu:Salifert:Ca=405Mg=1440JBL:Ca=260Mg=1140kH= 10,5Salt=1,026 (vipparm)pH=8,2 (bubblemagus pH-meter)Temp= 25,6Vad är det som händer egentligen?Alltså, Jag har alltid kört JBL och tycker de är helt ok. Inte haft dessa problem tidigare.Ok. Igår gjordes ett vattenbyte och idag testades det igen.JBL:Ca=360Mg=1340SALIFERT:Ca=410-20Mg=1440 Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Inboxen Postat 2 januari 2011 Dela Postat 2 januari 2011 Hej ScubahawkVäldigt snyggt kar du fått! Jag kan meddela att ditt gamla kar går bra här i Uppsala. Använder fortfarande RedSea-skummaren som jag tycker funkar ok. Streamerpumparna går men ska skaffa nya nu i veckan, behöver mer fart på vattnet. Xenian lever och frodas, likaså mjukkorallen och den gröna mattan som jag fick. Har även skaffat en begagnad MH-lampa så ska testa lite mer krävande koraller snart Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scubahawk Postat 6 januari 2011 Författare Dela Postat 6 januari 2011 Ok. Gjorde test idag igen med de olika märkena.SALIFERT:Ca= 400Mg=1440JBL:Ca= 360Mg=1140kH= 10-11pH= 8,25Temp= 25 grader celciusNågon man kan komma förbi hos och testa sina tester hos???Jag vet inte alls vilket jag ska lira med.... Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scubahawk Postat 31 januari 2011 Författare Dela Postat 31 januari 2011 Ok.Bytte från min Vortech Mp40w i lördags till 2x Tunze 6055 med en 7095 multikontroller!Och jag måste säga att guuuuuuuuuuud va skönt med tyssssssssnad i vardagsrummet nu. Väldigt tyst. Och grymt bra flöde. Så nu har jag en äldre pump på 5500 l/h riktad in mot stenen och Tunze 6055:orna blåser ut längs med akvariet och ger ett fint flås måste jag säga.Och va fint det är med månljuset också.Mycket nöjd i alla fall.Så nu ska jag följa en tråd på reefers tror jag och byta hjullagrena i Vortechen och blir det tystare och den fungerar efter det projektet så säljs den. Om den blir vääääldigt tyst så behålls den. Gjorde även ett vattenbyte i helgen så under kvällen ska jag väl ta lite prover å se om något av Saliferts eller JBLs tester kommit något nära varandra. Korlallerna växer i alla fint. Så de ska vara bra värden.Dessutom kom jag hem med 4 nya koraller från NiXon.Bilder kommer..... Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted-m Postat 31 januari 2011 Dela Postat 31 januari 2011 you know how it is.BILDER Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg