Gå till innehåll

378 liter Korallrev


Curtus

Rekommenderade inlägg

Hej,

Då jag och flickvännen flyttade ihop för snart två månader sedan passade jag på att uppgradera mig lite granna.

Det slutade med ett borrat kar på 378 liter och iom att tjejen är den som från början var akvarieintresserad så blir det ju lite av ett gemensamt projekt=)

Har användt tekniken från gammla karet men det ska bytas ut såfort ekonomin tillåter.

Lite snabb info om karet:

Mått: 150x50x55cm innervolym~378liter.

Sump: 74liter varav ~47liter vatten

Returpump: Aquabee 3000

Skummare: Tunze 3115 (BubbleMagus, BM160 beställd)

Belysning: 8x39w T5 (Ska uppgraderas till 6x80w)

Uv: Deltec 20w

Cirkulation: 2st Tunze 6045 (Kommer kompletteras med Tunze 6105+styrning)

Tilltänkt teknik i övrigt för framtiden är:

Osmolator

Fosfatfilter

Nitratfilter och frågan är då vilken typ av nitratfilter man ska sattsa på? Mina funderingar går åt ett filter med svavelkulor, är det det vettigaste och mest prisvärda?

I korallväg finns mestadels Stenkoraller och så kommer det fortsätta vara. Kommer försöka att inte ha några mjukkoraller eller liknande förutom några Ricordeor.

Fisk:

1Centropyge flavicauda

1Chrysiptera hemicyanea

1Cryptocentrus cinctus

1Pseudocheilinus hexataenia

Fiskbeståndet kommer ökas med en å annan kirurg och även trots korallbeståndet någon kejsare. Flavicaudan pickar lite på korallerna men inte så det stör tillväxten på dem.

Karet kommer även med tiden att muräna-säkras.

Det var väll mina planer för karet. Ska ta lite bilder såfort jag känner mig manad.

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag är medveten om att storleken på karet inte riktigt räcker till i längden. Muränorna jag kikat på har inte varit större än 30-40cm och något grövre än en penna. Dvs väldigt små.

Jag tar det lite som det kommer. Det är ett bra tag kvar innan det ens blir dags att tänka på köp av muräna.

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer ett par bilder på karet som det ser ut idag.

Aquascapingen blev inte precis som jag tänkt mig men det får vara som det är.

Väntar fortfarande på nya skummaren, ska bli skönt att få ut den gammla från karet. Jag måste tyvärr ha den i karet pga. att vattennivån i sumpen inte räcker till.

IMG_1723.jpg

IMG_1727.jpg

IMG_1726.jpg

Nya bilder och bättre bilder såfort nya skummaren är på plats.

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt "mycket" på en gång. Det kommer bli trångt när de växer till sig. Tror jag. Antar att man kan fragga ner och hålla efter korallerna med jämna mellanrum för att hålla det i stången. Jag tror det kan bli hyfsat snyggt i längden.

(Och det är ju inte precis fult just nu)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det verkar som det levande i karet trvis fiskarna ser nöjda ut och korallerna växer på skapligt.

Det har tillkommit en Z. veliferum (jag är medveten om den möjliga storleken som vuxen), mkt trevligt tillskott i akvariet.

Har även bytt ut slangen till returen mot pvc-rör vilket medförde att pumpen tryckte upp mer vatten än tidigare. Det i sin tur medförde att båda avrinningsrören används för att ta hand om vattnet så det finns ingen backup ifall ett av dom skulle täppas till. Men det värsta som kan hända är ju att returpumpen går åt skogen. Ska köpa en kran och strypa returen med nästa vecka.

Jag håller även på att snickra ihop ett sidoskåp till karet som i framtiden kommer innehålla behållare för blandning av nytt vatten, fraggkar och ev. doserpump för balling.

Men nästkommande stora steg är uppgraderingen av belysning. Har beslutat mig för att köra på 2st Ati Sunpower 4x80w dvs totalt 8x80w.

IMG_1736.jpg

IMG_1743.jpg

IMG_1745.jpg

IMG_1761.jpg

IMG_1765.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sådär nu har man fått hem och fått igång nya skummaren.

Den skummar på bra, låter lite mer än vad jag trott men fortfarande en acceptabel ljudnivå.

Nästa steg är då belysningen och räknar med att kunna beställa en av dom två 4x80w ramperna innom dom närmaste veckorna. Och först efter det, när jag får vettig belysning över hela karets längd kan jag börja placera ut korallerna så som det är tänkt att dom ska sitta permanent.

Var för övrigt en sväng i Linköping häromdagen och fick då med mig lite mer koraller hem, 4 st Acropora sp. och en Acanthastrea. Tack Jani och Micke.

Mvh Patric

post-4468-14468919023335_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde enligt tipset ovan och stoppade i små bomullstussar i hålen i locket.

Blev något bättre, det enda man hör är ett svagt brummande nu, inte spec. störande. Man vänjer sig nog med det oxå=)

Nått annat som vart bra med nya skummaren är att jag bytte slang från ena avrinningsröret och kopplade till skummaren (den är matad via avrinning) och det gjorde att avrinningen funkar som den ska igen och klarar av att svälja allt vatten från ett rör, fick tom. strypa det röret lite granna. Så nu är avrinningen helt tyst med=)

Ska bli kul att se om man märker nån skillnad i karet nu när skummaren får stå och puttra några dagar. Jag har ju kört skummarlöst dom senaste veckorna pga. att jag inte fick vattennivån att bli bra på den gammla skummaren så den kom aldrig igång riktigt.

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja dom är riktigt läckra, har ju tänkt skippa mjuk-sakerna helt i det här karet men kan inte göra mig av med Ricordeorna.

Dom har flesta av dem har väll delat sig med, utom den gula som verkar seg.

Men en delning till sen kanske jag kan tänka mig att avvara någon:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart ett impulsköp på Korallfisken senast jag var där som jag såhär i efterhand kanske känner att jag inte borde stoppat i karet. Men men änsålänge gör han ingen skada å jag för väll svära över honom nån annan dag framöver sen=)

Sixlinen går gick ganska hårt åt honom i början så jag visste inte ens om han överlevt men det har han=)

Coris gaimard

post-4468-1446891902987_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman: Ja ganska charmig fisk faktiskt, imorse såg jag när han vaknade till liv, först ploppade huvudet upp och efter en stunds funderande resten av kroppen=)

Efter ytterligare ett besök hos handlaren idag så fick man hem 2st Signigobius bioscellatus, en goby som jag spanat efter sen första karet och idag fick jag äntligen tag i dem.

Dom gick ihop i början när jag släppte ner dem men nu har dom gruffat lite med varandra å simmar inte ihop längre. Får se om dom kommer överens sen och om watchman gobyn låter dem vara ifred.

Nu när jag har 3 sandvändande gobys och även gaimarden som bökar i sanden + några nassariusar så kanske det är dumt att ha sandvändar stjärnan kvar? Risken är väll att den käkar upp för mkt av det goda från fiskar å snäckor? Eller vad tror ni?

Mvh Patric

post-4468-14468919077072_thumb.jpg

Ändrat av Curtus
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig det är runt 34kg sten. Tycker stenen räcker väl, vill ha plats för korallerna att växa på istället för att göra som jag gjort tidigare och fyllt upp karet med sten.

Jag gör inget spec. med Ricordeorna. Dom sköter sig själva. Dom har bara kommit till första delningen sen jag köpt dem ca 7 månader sedan. Dom har bytt kar 2 ggr och varit med om en flytt oxå under den tiden så dom har väll inte fått dom bästa förutsättningarna.

Upplever dem som ganska lättstörda, om dom väl blivit störda å dragit ihop sig så tar det rätt lång tid innan dom är helt upppumpade igen.

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var en ramp beställd! 1st ATI Sunpower 4x80w, beställde med följande rör:

2st AS Duo

1st AS special

1st Powerchrome Pureactinic

Kommer använda både den nuvarande och den nya rampen för att senare byta ut den gammla mot en till Sunpower.

Känner att man börjar få en vettigt grund till det här karet nu med hygglig belysning och bra skummning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Här puttrar karet på.

Har varit lite störningsmoment, temperaturen i karet rasade när det var så förbannat kallt ute men ordnades med en doppvärmare efter en tids kyla.

Rören i den gammla rampen var ju mer eller mindre slut så tillväxten avtog och även färgerna blev lite dassiga. Men nu, efter rätt temperatur och nytt fräsht ljus så börjar färger å tillväxt komma igång igen.

Kör fär närvarande bara med 2 rör och sen full belysning (4rör) en timma om dagen. Men bör väll kunna köra på mer nu snart.

En viss oro finns dock då jag har några toppar på min Stylophora "milka" som saknar polyper. Har jag otur så rör det sig om någon parasit. Skulle ju även kunna vara flavicaudan som pickar på den men inte sett nått. Och den har inte stört nån korall innan.

Funderar även över om det kan vara avsaknad av något spårämne så har precis beställt Ultramin S samt Ultra Organic.

Korallen ser i övrigt inte ut att må dåligt, den har fin färg och bra polypexpansion.

Nästa "problem" jag stött på var att jag för en tid sedan köpte en P. annularis, en liten juvenil. Den gick i karet i 4 dagar ungefär, men fick så väldigt mkt stryk av flavicaudan så den fick flytta in i flickvännens mollyhotell. Där verkar den trivas tillsammans med clownerna.

Flavicaudan brydde sig vare sig om nedsläckning eller spegel vid karet.

Nästa plan är att vänta tills man köper fisk nästa gång och introducera den samtidigt som dessa så bråkstaken får fullt upp. Annars får jag ta fram lina och krok.

Det var allt för denna gång.

post-4468-14468919277452_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska bygga en toppkåpa till akvariet och jag funderar på hurvida det är en bra idé att bygga den av lackad plåt? Dvs sån plåt man har till t.ex. fönsterbläck osv.

Plåt är ju lätt att hantera i vikt och blir inte så tjockt och isolerande heller.

Tycker att det inte borde vara några problem bara man tätar med silicon eller liknande där plåten är skuren.

Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ju perfekt. Kommer nog köra på det. Har en gammal klasskamrat från gymnasiet som är plåtslagare så ska väll försöka fixa en deal med honom.

Tänkte göra den som en hög sarg igentligen bara med öppen topp, för att leda bort värmen.

Sen ska jag väll ha öppningsbar front samt högersida på huven.

Hade gott

Kommer säkerligen fungera alldeles utmärkt. Har själv byggt huv i plåt som lackerats i efterhand. Fördelen är att du själv kan forma den precis som du vill.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...