Gå till innehåll

Claes 180l hörnakvarium


Claes_A

Rekommenderade inlägg

  • Svar 444
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kan man få en bild på karet hur det ser ut idag?

Jag kan uppbåda ett foto med kompakten som visar hur det ser ut men bra foto är det som vanligt inte:

post-2082-1446892229073_thumb.jpg

Notera kiselalgerna på sanden som växt till under denna semestervecka hemma när jag bombat akvariet med mat och natriumnitrat. Fiskarna vill alltid vara med på foto...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En vecka senare och jag tror att jag har misstagit mig vad gäller algerna på sanden. De utvecklades i en morfologisk riktning så att de såg ut som cyano. Mina tester med kraftigt ökad matning av karet verkar ha triggat en cyanoattack begränsad till sandytan i mitten av karet. Jag har därför under senare delen av veckan tagit det lite lugnare med matningen (nere på storleksordningen en fryskub per dag). Kanske kan också järn- och mangandoseringen ha bidragit till cyano; som vanligt svårt att säga.

Något gott tycks cyanon hitta i sanden eftersom de växer där. När jag gjorde dagens vattenbyte om 20 liter (10%) passade jag därför på att suga ut det översta lagret av sanden med cyanon. Sanden var faktiskt ganska skitig och jag tror att jag ska avveckla sandytan - den ligger inte still i alla fall p g a streamersen. Det vore kul att odla någon mattbildande korall direkt på glaset istället. Kanske bara vanliga kolonianemoner?

Korallerna är fortfarande in en period av god tillväxt och speciellt den gula "Enzmann-acroporan" som dominerar akvariet växer från vecka till vecka. Den Acropora som växer uppe vid ytan i karet (uppe till höger på bilden i föregående inlägg) har snårat till sig så pass mycket att vattencirkulationen kommer att bli ett problem i mitten av kolonin. Dessutom har grenarna nått sin maximala längd i och med att de vuxit till ytan. Jag gick därför loss lite på den med benavbitaren idag.

Som jag noterat ovan är den goda tillväxten av kalkbindande organismer lite av ett problem vad gäller KH-värdet. Det sjunker gärna över en tvåveckorsperiod utan vattenbyte från 7,5 till 6. Vid 10% vattenbyte med Tropic Marin Pro Reef-salt + kravatten så är KH återigen uppe i 7,5 och sen börjar KH-fallet igen. Jag borde således dosera lite natriumbikarbonat och kalciumklorid ovanpå mitt kalkvatten med ättika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Idag har jag börjar med lite 2-part för att hålla KH uppe. I korthet gjorde jag en natriumbikarbonatlösning och en kalciumkloridlösning som jag doserar balanserat så att en ökning av 1 KH via natriumbikarbonatlösningen ger en ökning av kalciumhalten via kalciumkloridlösningen med 7 mg/l. Jag ska justera kalciumkloridlösningen med en viss del magnesiumklorid nästa gång jag blandar.

Lösningarna gjordes på följande sätt:

Natriumbikarbonatlösning

60 g natriumbikarbonat i 1 liter vatten

Kalciumkloridlösningen

52 g kalciumklorid i 1 liter vatten

Doserar jag 1 dl av varje lösning till mina 200 l akvarievatten så ökar KH med 1 och kalciumhalten med 7 mg/l. Och teorin stämmer fint med verkligheten; KH var nere på 5,5 idag och efter dosering av 1+1 dl så steg KH till 6,5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doseringen av natriumbikarbonat och kalciumklorid har avslöjat att karet formligen äter karbonater just nu. Höjer jag KH med 1 enhet från 5,5 till 6,5 så är det nere på 5,5 igen 24 h senare. Det verkar som om jag får fixa ordentlig dosering. Tyvärr är det brist på plats för ordentliga dunkar under akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips där.

Blanda tex tre 10 liters dunkar, som du häller ifrån , så kör du vanlig 1,5-2 liters petflaska i bänken som du fyller på efterhand från dunkarna.

Bra tips! Jag var nog lite låst i tanken att det inte finns plats för dunkar. Och jag kan ju reducera systemet till endast två lösningar: natriumbikarbonat + kalcium/magnesiumkombo.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tips! Jag var nog lite låst i tanken att det inte finns plats för dunkar. Och jag kan ju reducera systemet till endast två lösningar: natriumbikarbonat + kalcium/magnesiumkombo.

Kruxet med ballingen är just själva jobbet :) , det är ju det man vill slippa hehe, så försök få till 10l dunkar så själva lösningen varar relativt länge, så bara fyller man på efterhand till behållarna i bänken.. En doserpump är ju guld värd minst sagt i sådant här läge.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kruxet med ballingen är just själva jobbet :) , det är ju det man vill slippa hehe, så försök få till 10l dunkar så själva lösningen varar relativt länge, så bara fyller man på efterhand till behållarna i bänken.. En doserpump är ju guld värd minst sagt i sådant här läge.

Doserpump är beställd! Men jag kan inte få in några dunkar under akvariet, det får blir mindre saker på några liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det stora kriget mot ett allt mer växande glasrosproblem tagit vid. Jag sätter mitt hopp till AipEx från Grotech. Har matat en enorm mängd med glasrosor de senaste par dagarna. Bara de inte kommer tillbaka efter någon vecka som det beskrivs i vissa trådar.

Annars vore det trevligt med pepparmintsräkor. Men jag fruktar att min "eight-line wrasse" kommer att göra deras liv kort. De där glasrosfrossande nakensnäckorna låter annars trevliga om de bara fanns att köpa i Stockholm.

KH är nu uppe på 7. Har krävt en KH-höjning på 1 enhet per dygn utöver kalkvattnet för att dra upp det från 5,5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen jättesuccé med Grotechs AipEx. Så här några dagar efter att jag har bombat glasrosorna med AipEx så kommer en hel del tillbaka. Det verkar inte som om medlet helt tar död på dem. Kanske skadar det polypvävnaden men glasrosen kan bilda en ny polyp efter några dagar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du lagt ner att spruta med ättikan Claes?

Ja jag hade ingen vidare effekt av det. Jag tror inte jag fick in kanylen i vävnaden så jag sprutade nog snarare på glasrosorna än in i dem. Jag har ju inga praktexemplar utan de där små rackarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag hade ingen vidare effekt av det. Jag tror inte jag fick in kanylen i vävnaden så jag sprutade nog snarare på glasrosorna än in i dem. Jag har ju inga praktexemplar utan de där små rackarna.

En filfisk eller pepparmintsräkor borde ta de små rackarna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tackar för råden - biologisk bekämpning låter som det enda raka!

Jag har så här långt resonerat på följande vis:

1. Pepparmintsräkor

Jag fruktar att de kan bli attackerade av min "eight-line wrasse". Den han redan gjort processen kort med en grävande räka och tillhörande gobypar.

2. Filfisk

Låter bra, men är den verkligen revsäker. Vill inte att den äter min Acropora.

3. Berghia

Dessa nakensnäckor låter lovande. Funderar på att testa dem.

4. Chelmon rostratus

Lite i största laget för karet och inte den fisk jag skulle vilja introducera som den sista fisken i en population.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar pepparmintensräkorna. Har nog haft tur också då de verkar väldigt glada i Glasrosorna. Fördelen är ju med de mindre karen att man faktiskt kan se dem också. De är ju lite väl skygga annars. Men med min lilla stenmängd så kan jag lätt leta rätt på dem ;)

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar pepparmintensräkorna. Har nog haft tur också då de verkar väldigt glada i Glasrosorna. Fördelen är ju med de mindre karen att man faktiskt kan se dem också. De är ju lite väl skygga annars. Men med min lilla stenmängd så kan jag lätt leta rätt på dem ;)

//Danielj

Egentligen behöver jag inte se dem, bara glasrosorna försvinner! Men jag fruktar att räkor bara blir väldigt dyr gyltamat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en filfisk i mitt 340, det tog ett par dagar så hade mina finaste acroporor dragit in sina polyper helt. Efter den fick flytta till sumpen så kom polyperna tillbaks.

Tack, bra att veta! Jag har sett liknande kommentarer på RC. Kanske är det olika individer av dessa filfiskar som har lite olika smak? Hur lyckas du fånga en sådan här fisk? I mitt sten- och korallröse är håv utesluten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter det mindre lyckade försöket med AipEx så gör jag nu ett försök med pepparmintsräkor. Jag fruktar att de redan har blivit gyltamat men eftersom de gömmer sig så kan jag inte veta.

Svält karet några dagar, det är så jag brukar få igång mina pepparmint. se upp för euphyllia bara - har haft pepparmint som gilla dem.

MVH lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svält karet några dagar, det är så jag brukar få igång mina pepparmint. se upp för euphyllia bara - har haft pepparmint som gilla dem.

MVH lasse

Jag ska svälta dem ett par dar, men först måste jag lista ut om de ens är vid liv. Några tips när man kan se dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...