Gå till innehåll

Claes 180l hörnakvarium


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Ja har testat mitt Co2 fram och tillbaka vid olika utetemperaturer. Det skiljer inte mycke mellan sommar och vinter i mitt hus (ett tätt hus från 2004), vi är två vuxna o två barn. Visserligen är det mycket mindre vädring när det är kallt för att dörrar och fönster är mindre öppna men det blir enbart en förändring i sovrummet och är inte mätbart i vardagsrummet. Jag tror att det kan bero på att ventilationen blir effektivare (ejektorverkan) när husets egetdrag blir större när tempendifferansen ökar mellan ute och inne.

Jag har oxå problem med lågt ph i mitt inbyggda kar trotts att jag har under 490 ppm Co2 i medel över dygnet vid karet. (normalt för Växjö utomhus är 450 ppm) och läste att Stockholm utomhus ligger på över 700 (och i innerstan över 1000).

Det hade varit kul att undersöka om Co2 halten generellt ökar i stor städer under vinterhalvåret, om det kan vara något sådant som inverkar på ph.t i våra kar.

Visst kan det bero på att du har en förhöjd halt Co2 i huset men ja tippar på att ättikan är större bov i sammahanget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 444
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Med högre halt av organiskt kol i burken så ökar du ju bakteriepopulationerna och bakterienedbrytningen. Eftersom det är de eutrofa bakterierna som ökar i och med kolkälla så innebär det att den bakteriella nedbrytningen gå fortare och blir effektivare, dvs koldioxidproduktionen ökar i karet.

Till LN:ns sifror så kan man kanske säga att hans halt av koldioxid är ca 9% högre än den han påstår är genomsnittet i Växjö. Den siffra man dock normalt brukar räkna med i atmosfären (när det inte föreligger inversion) ligger på ca 370 ppm. (http://www5.goteborg.se/prod/Miljo/Miljohandboken/dalis2.nsf/vyFilArkiv/N800_FB47.pdf/$file/N800_FB47.pdf). Det innebär att LN:ns uppmätta halt ligger 32 % över vad som räknas som naturligt numera.

Av egen erfarenhet (har kontinuerlig pH-mätning) så vet jag att om det är många personer hemma samtidigt under vintern så sjubker pH:t betydligt (en eller två tiondelar i mitt välluftade akvarium)

Vad som jag förvånar mig över med Claes siffror är att inte kalkvattnet driver upp pH:t. Vad har du för pH i ditt kalkvatten när du tillsätter ättika Claes? Speciellt om det dunstar mer. I mitt kar med en maxbegränsning av pH:t vid kalkvattentillsättning så får jag ofta inte in tillräckligt med ersättningsvatten via min automatiska vattenpåfyllning utan måste kompletera med manuell när avdunstningen ökar under sommaren.

MVH Lasse

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad som jag förvånar mig över med Claes siffror är att inte kalkvattnet driver upp pH:t. Vad har du för pH i ditt kalkvatten när du tillsätter ättika Claes? Speciellt om det dunstar mer. I mitt kar med en maxbegränsning av pH:t vid kalkvattentillsättning så får jag ofta inte in tillräckligt med ersättningsvatten via min automatiska vattenpåfyllning utan måste kompletera med manuell när avdunstningen ökar under sommaren.

Mitt kalkvatten med ättika har ett pH på 12,4 nu när jag mäter det två dygn efter att jag gjort den senaste satsen. Det driver upp pH i akvariet för jag har tidigare noterat att jag mäter högst pH i karet på morgonen efter en natts kalkvattendroppande och sen faller det något över dagen. Lägst är pH sen kvällstid före kalkvattendroppet startar vid midnatt. Men pH ligger förvånansvärt stabilt i karet, så var det inte när karet var helt nytt.

I teorin borde ättika i kalkvatten vara pH-neutral snarare än en pH-sänkande för trots att det bildas koldioxid när den konsumeras av bakterierna så bildas också stökiometriska mängder med hydroxidjoner i samma veva. Jag funderar på om det inte leder till att bikarbonat bildas ganska omedelbart vid bakteriecellen vilken kanske har en pH-stabiliserande effekt till 8,0?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här stämmer inte överhuvudtaget med min erfarenhet. Jag har alltid högst pH precis före ljuset släcks. Det kan vara upp mot 3 tiondelar högre än strax innan ljuset tänds. När jag körde kalkvatten så låg pH på 8,3 (om jag satt den gränsen) på morgonen innan ljuset tändes och på ca 8,4 precis innan de släktes. Det du rapporterar tyder ju på att du inte har någon som helst fotosyntes under dagen!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det så att pH vanligen stiger under dagen i akvarier p g a fotosyntes som plockar koldioxid ur vattnet. Men ingen regel utan undantag - i detta kar är det tydligen koldioxidgenererande respiration som dominerar över fotosyntesen dagtid. Jag har uppenbarligen ett koldioxidöverskott så pH ska nog egentligen ligga en bra bit under 8,0 om jag slutar med kalkvattnet. Men underligt är det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inga alger, kör med biopellets, ingen fosfat eller nitrat, extra kolkälla i och med ättikan i kalkvattnet, tillväxt av koraller och bra färger, ingen fotosynteshöjande pH effekt (kanske bromsande men inte höjande), detta leder utan tvekan till en hel del funderingar hur ditt system fungerar. Har du möjligtvis någon flakväxande montipora som du kan ta en bild av tillväxtzonerna på?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inga alger, kör med biopellets, ingen fosfat eller nitrat, extra kolkälla i och med ättikan i kalkvattnet, tillväxt av koraller och bra färger, ingen fotosynteshöjande pH effekt (kanske bromsande men inte höjande), detta leder utan tvekan till en hel del funderingar hur ditt system fungerar. Har du möjligtvis någon flakväxande montipora som du kan ta en bild av tillväxtzonerna på?

Jag har nog alger men inga mängder och inte av de klassiska skitalgerna men däremot lite långsamväxande grenade rödalger och kuddformande trådväxande grönalger. Tyvärr också några Valonia som liksom övriga alger mest står stilla men växer till under näringsrikare perioder.

Jag försökte fota min rosa flakväxande Montipora men jag får inte alls till det med skärpa och färgåtergivning med kompakten. Jag bröt dessutom bort den vita 1 cm breda tillväxtkanten förra veckan för fraggning.

Vad är det du funderar på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Lasse. 370 ppm är tyvärr ett lyckligt medelvärde som inte finns i Växjö under någon längre tid. Har kontakt med en vent.firma o ska höra om dom samlat på sig värdena för 2010.

Visst du har helt rätt i att när huset är fullt av ungar som leker så drivs Co2 över 700 men det är under en kort del av dygnet. Har läst här på forumet att det finns de som haft positiv verkan av att dra ut en slang och anslutit den till skummaren. Det kan ju vara en utväg att testa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

370ppm är också ett gammalt värde (runt år 2000 skulle jag tro), nuförtiden ligger den runt 390...Och tyvärr är alla "riktiga" sensorer på nån öde ö eller bergsknalle mitt ute i ingenstans... Här i utkanterna av Linköping ligger den oftast runt 400-410ppm.. Lär ju vara mycket sämre närmare centrala delarna, och ännu sämre i större städer... Vore intressant att se hur det ser ut inne i storstädernas centrum...

Närmsta sensorn vi har är i östersjön, såhär ser det ut där:

attachment.php?attachmentid=51553&stc=1&d=1293324021

post-4092-14468920909437_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försökte fota min rosa flakväxande Montipora men jag får inte alls till det med skärpa och färgåtergivning med kompakten. Jag bröt dessutom bort den vita 1 cm breda tillväxtkanten förra veckan för fraggning.

Vad är det du funderar på?

Du har alltså inte bara tillväxt utan också en BRA tillväxt.

Tja då går väl funderingarna åt lite olika håll. Rent generellt så har du ju en ganska liten belysning i watt jämfört med det normala i ett kar av din storlek. Eftersom LED, MH och lysrör utsöndrar ungefär lika många fotoner per watt så har ditt system väldigt låg fotonproduktion. De vita lysdioderna du har har iofs ett brett spektra men en markerad topp kring 460 nm. Dina royal blue har sin topp någonstans vid 445 nm. Detta innebär att kanske så mycket som 60 - 75% av dina fotoner har en våglängd mellan 435-480 nm. Kan det vara så att du här har optima för symbiosalgerna men inte för normala "skitalger". Din stora heterotrofa bakteriepopulation ger dessutom då en kraftig koldioxidproduktion och fotosyntesen från symbiotalgerna är inte kraftig nog.

Din kraftiga bakteriepopulation kan också ge korallerna mat (och därmed fosfor och kväve för fotosyntesen) och förstärka effekten.

Jag tror nämligen att en så kraftig tillväxt som du rapporterar kräver hjälp av fotosyntes. Ett intressant experiment vore om du skaffade en solkorall (revbildande korall utan fotosyntes) och jämförde tillväxterna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent generellt så har du ju en ganska liten belysning i watt jämfört med det normala i ett kar av din storlek. Eftersom LED, MH och lysrör utsöndrar ungefär lika många fotoner per watt så har ditt system väldigt låg fotonproduktion. De vita lysdioderna du har har iofs ett brett spektra men en markerad topp kring 460 nm. Dina royal blue har sin topp någonstans vid 445 nm. Detta innebär att kanske så mycket som 60 - 75% av dina fotoner har en våglängd mellan 435-480 nm. Kan det vara så att du här har optima för symbiosalgerna men inte för normala "skitalger". Din stora heterotrofa bakteriepopulation ger dessutom då en kraftig koldioxidproduktion och fotosyntesen från symbiotalgerna är inte kraftig nog.

Jag tror att en stor del av förklaringen av hur jag kan växa koraller under så pass låg ljuseffekt per liter akvarievatten ligger i vilken yta jag belyser. Nu har jag inte mätt ytan exakt men jag uppskattar den belysta ytan som mina 75 W Cree-LEDar strålar över är ungefär 40 x 30 cm - dvs vi talar om nanorevsstorlek. Skulle den belysta delen av mitt akvarium vara t ex ett 40 cm högt vanligt rektangulärt akvarium så skulle det motsvara 48 liter. 75 W fokuserad LED-belysning över ett akvarium på 48 liter låter i mina öron som en ganska vanlig ljusintensitet så jag antar att korallerna och algernas fotosyntes är helt normal där.

Övriga 150 litrar i systemet utgörs av dåligt eller inte alls belyst vatten. Följdaktligen växer inte mycket alger där så fotosyntesens andel i det här systemet är nog ganska låg jämfört med de flesta andra akvarier i 200-liters klassen. Men där det är ljust så är det rejält ljust och koraller och alger kan växa där. Vidare driver den organiska koldoseringen säkert på koldioxidproduktionen en hel del. Sammanfattningsvis kan man säga att mitt akvarium nog uppvisar en del av det beteende som andra system gör nattetid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Allt rullar på och eftersom det varit arbetsvecka efter nyårsfirandet så har det varit lättare att se tillväxten hos korallerna. Ser man dem hela dagarna så missar man lätt förändringarna.

Mina fina Cryptocentrus-gobies ser jag inte och inte hör jag pistolräkans knäppningar heller. Att introducera en Pseudocheilinus-gylta var faktiskt ganska puckat med tanke på dess aktivitet och räkintresse likt en göteborgare. Men så går det när man inte planerar sina inköp ordentligt. Akvariet är hur som helst fullt nu och sker inga missöden lär jag få leva med dessa fiskar i många år...

Dagens mätningar:

KH 7 dKH

Kalcium 480 mg/l

Magnesium 1320 mg/l

Fosfat 0,00 mg/l (Hanna)

Jag gick igenom den här tråden för att se om jag har någon sjunkande trend avseende kalcium/magnesium över tid. Det har jag tydligen inte:

post-2082-14468921019849_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite om ozonisering av akvariet:

Jag har kört ozon i akvariets skummare sedan dess start men endast en mycket låg dos, kanske 5 mg/h. Det har hållit vattnet kristallklart och jag har ännu inte använt något aktivt kol i karet.

För ett antal veckor sedan när husets jordfelbrytare spökade letade jag länge efter fel och skyllde ett tag på den gamla Sander-ozonisatorn på 25 mg/h från 80-talet (ja på riktigt!). Så den åkte ut och ersattes av en Sander 100 mg/h (från 90-talet). Tyvärr kunde den nya ozonisatorn inte leverera så pass låga doser som jag velat, utan jag har varit tvungen att dosera uppåt 20 mg/h. Resultatet av de högre ozonhalterna har varit att skummaren fungerat klart sämre (= mindre skum) så jag har bara slagit på den någon dag här och där för att klarna vattnet.

Nu har den gamla trotjänaren på 25 mg/h återinstallerats efter en renovering och jag doserar nu 5-10 mg/h 8 h per dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket intressant - stämmer i så fall väl överens med vad Randy Holmes-Farley kom fram till i sin stora artikel om ozon på Reefkeeping.

Ja det stämmer fint. Jag tror det beror på att ozonet oxiderar (i praktiken klyver) alla trevliga skumfrämjande polymerer som finns i vattnet.

Man kanske borde köra ozonet i en annan reaktor efter skummaren för att maximera effekten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De senaste veckorna (sedan jag introducerade nya fiskar) har jag haft mer algväxt i karet. Jag har t ex fått skrapa rutan några gånger och har faktiskt plockat bort sådana där kompakta håriga gröna tussar. pH har också legat lite lägre i karet.

Sedan den här veckan verkar tillväxten av algerna ha slutat (de gröna tussarna bleknar mot vitt) och pH har stigit 0,1 enheter till 8,1 dagtid istället för 8,0. Fosfaten har hela tiden varit omätbar med Hanna som visat 0,00 mg/ml men uppenbarligen har det funnits mer näring (kväve, fosfor) i karet än tidigare eftersom algerna kunnat växa lite. Det lite lägre pH-värdet tyder också på att mina av organiskt kol gödda heterotrofa bakterier kommit över kväve och fosfor att kalasa på så att de har skapat extra pH-sänkande koldioxid.

Jag tror att näringen som gett dessa effekter är min symbiosräka och möjligen de två Cryptocentrus-gobys som är försvunna sedan de nya (elaka) fiskarna introducerades. Nu torde de dödas kroppar ha brutits ned.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Livets hjul, det var antagligen deras tur. :/ Gobysarna verkar vara notoriska för sin känslighet, eller vad tror du?

Om de nu är döda så var det helt klart min klumpighet som skaffade så pass aktiva och stressande fiskar som medakvarieinvånare. Redan dag ett hade t ex Sunbursten drivit bort dem från deras håla med aggressiva utfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...