Gå till innehåll

Claes 180l hörnakvarium


Claes_A

Rekommenderade inlägg

  • Svar 444
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Dosering av balling/2-part

Jag har i helgen möblerat om i sumpskåpet för att klämma in doseringspump och behållare för kalciumklorid och natriumbikarbonat. Jag löste det med en plexibox som rymmer 3x 1,5 l (då finns det plats för magnesiumklorid också). Jag har försökt hålla elen till vänster i sumpskåpet och vattnet till höger men det är trångt:

post-2082-14468922674852_thumb.jpg

Jag har gjort en variant på balling/2-part där jag bereder två lösningar:

Kalciumklorid; 52 g/l (2-hydrat). Dosering av 100 ml till mina 200 l vatten ger en teoretisk ökning av kalcium på 7 mg/l.

Natriumbikarbonat; 60 g/l. Dosering av 100 ml till mina 200 l vatten ger e ökning med 1 KH.

Lösningarna är balanserade mot varandra så att dosering av lika volymer (1:1) ökar kalcium och KH motsvarande åtgången när kalciumkarbonat bildas (en minskning av kalciumhalten med 7 mg/l konsumerar 1 KH). Jag ska troligen utöka med dosering av magnesiumklorid också men åtgången tycks ännu vara så pass låg i mitt akvarium att vattenbytena med Tropic Marin Pro Reef-salt och kranvatten (mjukt vatten, 10 mg/l Mg) tycks hålla halten ganska konstant. Jag mäter nu:

KH 7,5

Kalcium 480 mg/l

Magnesium 1320 mg/l

Fiskdöd

Jag hade en helt oväntad fiskdöd i början av veckan. I början av förra veckan noterade jag att Zebrasomas scopas åt lite dåligt och såg lite plattare ut runt den vanligen runda buken. Under förra veckan började man se revbenen på den och aptiten försvann helt. Den drog sig undan bakom stenarna. Ingen prick. I måndags var den död, jag hittade lyckligtvis kadavret så att resten av burken inte behövde förgiftas.

Jag har ingen aning om vad som gick fel. Fisken var välnärd och tycktes inte ha problem med de andra invånarna i karet. Insjuknandet kom plötsligt och ganska oförklarligt. De andra fiskarna är inte sjuka. Inte mycket har hänt i karet förutom introduktionen av pepparmintsräkor och testet av AipEx. Jag har svårt att tro att detta är orsaken till fiskens hastiga försvagning och död. Jag har övervägt att den fått i sig lite AipEx och det sabbat mag-tarmkanalen men det låter konstigt.

Jag ska avvakta lite men sen måste jag skaffa en ny Zebrasomas. Makroalgerna är redan på väg tillbaka och jag vill gärna ha dem betade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

I frånvaro av kirurgfisk så har makroalgerna börjat komma tillbaka och det är tydligt att det det behövs betning för korallernas skull. Så det närmaste veckorna ska en ny Zebrasoma införskaffas. Det finns dessutom plats för någon annan ny fisk eftersom clownfiskparet hittat en ny ägare som nu uppskattar dem mer än jag gör. Just clownfiskarna hade jag mest av sentimenatala skäl - den större fisken har varit med många många år.

Jag har även lyckats avyttra fraggar som ockuperat den lilla bottenyta som jag har haft. Sand har aldrig fungerat bra där för pumparna får den att röra på sig och det har vuxit en och annan alg på sanden. Nu ska nog bottenytan istället bli täckt av koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I veckan ersattes den bortgångne bruna kirurgen Zebrasoma scopas med en vanlig gul Zebrasoma flavescens. Det är intressant att de skillnaden mellan dessa släktfränder - den gule är klart tuffare än scopasen och har redan satt sunbursten och eight-line wrassen (Pseudocheilinus octotaenia) på plats. Sunbursten har fått en del stryk under gårdagen men verkar inte bekymra sig för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Det var en månad sedan jag uppdaterade tråden och det beror på stor del på att jobbet går på högtryck just nu. Därmed har akvariet inte fått så mycket uppmärksamhet. Å andra sidan verkar det klara sig ganska bra utan mig förutom matning, kalkvattenpåfyllning, ballingpåfyllning samt skummarrengöring. I helgen ska det bli vattenbyte och några fläckar med vad jag tror är grön cyano (kan vara någon annan alg också) ska borstas bort.

Korallerna har växt till sig en hel del den senaste månaden och akvariet är i minsta laget för SPS. Det har blivit bra mycket bättre fart på tillväxten sedan jag började med balling samt fick upp näringshalterna ett snäpp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nej ingen bild ännu - får se vad jag kan ordna i helgen! Jag noterar att mitt senaste inlägg i denna tråd står sig så här tre veckor senare; akvariet rullar på bra utan mer än rutinskötsel. Saker att reta sig lite på är glasrosor samt de mattbildande gröna algerna som kan vara cyano.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Bland SPS och glasrosor:

post-2082-14468923704984_thumb.jpg

Jobbet tar all tid. Veckorna går och akvariet sköter sig självt både SPS och glasrosor växer så det knakar.

Tyvärr förlorade jag min andra kirurg i veckan. Jag jobbade sent två dagar i rad och såg inte akvariet tänt. Dag tre kommer jag hem från jobbet och ska mata akvariet och den gula kirurgen är spårlöst försvunnen. Jag hittar den svag och sjuk längst bak i karet. Eight-line wrassen är på den som en hök och är fullständigt vild. Nästa morgon är den död. Detta är som sagt den andra kirurgen som gått samma öde till mötes. Båda fiskarna var friska matvrak och förvandlades på ett par dagar utan tillsyn till utmärglade fiskar på sin dödsbädd. Jag tror nu helt enkelt att den ytterst elaka gyltan blir skogstokig om den inte får mat varje dag och stressar ihjäl dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt :( Jag skulle också tippa på att det är din eight-liner som jävlas. Om du bestämmer dig för att göra dig av med eight-linern så tycker jag att du ska köpa dig någon Cirrhilabrus eller Paracheilinus, vilka är mina favoriter.

Bet inte ättikan på glasrosorna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu är jag nästan beredd att nacka den feta gyltan...

Jag får inte ättika eller kalkvatten att bita på glasrosorna. Inte heller Grotechs kalkgucka har fungerat. Pepparmintsräkorna blev gyltamat. Just nu tror jag på gylta ut och pepparmintsräkor och ny kirurg in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har bytt lite vatten och rensat lite i akvariet denna helg. Tyvärr har det dykt upp en del gröna mattväxande alger som jag tror är cyano de senaste månaderna. De växer inte kraftigt med retligt är det. Borstade bort dem idag med en diskborste.

Akvariet har en hel del detritus numera. Jag tror det beror på att akvariet nu nått lite ålder men det kan också vara en konsekvens av ättiksdoseringen. I och med att jag doserar ättika via mitt påfyllningsvatten (kalkvatten) så ökar doseringen under eldningssäsongen. Jag skulle lätt kunna minska tillsatsen av ättika i kalkvattnet men det hela har gått på rutin under senhösten och jag har inte gjort detta.

Annars blir jag mer och mer på det klara över att eight-linern måste bort. Den har vuxit sig väl dominant i akvariet och tycks faktiskt ge sig på alla akvariets invånare mer eller mindre. Med denna gylta borta så kan jag också hantera mitt glasrosproblem med pepparmintsräkor (de blev ju gyltamat vid första försöket). Vidare kan jag skaffa en ny kirurgfisk (gyltan har ju stressat ihjäl två stycken redan) och någon annan trevlig fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Tunze Silence returpump har inte gjort skäl för namnet den senaste månaden. Jag rengjorde den idag och fick veta varför - jag borde definitivt ägna mer tid åt underhålla. Den var helt fylld av guck inuti och det skapade både ljud och drog ner kapaciteten. Jag fick ställa upp hävertkranen ganska rejält nu efter pumprengöringen.

Annars är det nog dags att dra ner på ättiksdoseringen. Redan förra veckan noterade jag en hel del detritus i systemet. Och nu noterar jag att det börjar bli väl mycket slem på alla ytor i akvariet. Dessutom är algerna inte fräscht gröna längre utan mer gråaktiga. Typiska tecken på överdosering av kolkälla. Jag halverar doseringen.

Jag funderar på hur jag ska få eight-linern ur akvariet. Undra om det går med fälla eller om man ska ta den med krok så glupsk som den är?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja kapa hullingen. Du krokar fisken precis som man gör när man flugfiskar och så fort du känner att han tagit betet så gör du ett ryck och får honom ur karet. Kort lina är enklast, kanske 3-4 dm lång räcker.

Tack för tipset! Nu ska jag bara införskaffa små krokar - har inte fiskat sedan jag var liten pojke...

//

Jag mätte lite kalcium/magnesium idag. Skäms nästan att jag gör det så pass sällan, speciellt eftersom jag kör två-part (eller ska man kalla det Balling Minimal?). Jag doserar således ingen magnesium alls utan bara balanserade mängder natriumbikarbonat och kalciumklorid. Jag började med detta i juli eftersom mitt KH sjönk snabbare än kalkvattnet kunde hantera och ofta hamnade nedåt 5. Efter detta har jag doserat en KH-höjning om 1 dKH per dygn utöver den kalcium och alkalinitet som kommer via kalkvattnet. Därefter har KH legat stadigt på 7-8 (detta mäter jag ofta!).

Mätningar både i januari (6/1 2011) och augusti (21/8 2011) visade samma värden:

Kalcium 480 mg/l

Magnesium 1320 mg/l

Idag visade mätningarna:

Kalcium 510 mg/l

Magnesium 1320 mg/l

KH 7.5

Det verkar således som om magnesiumkonsumtionen inte är högre än att jag kan hantera den med vattenbyten. Möjligen har kalciumhalten gått upp något men det kan vara mätfel - jag tycker det är svårt att bedöma när blått blir färglöst i titreringen (jag använder Tropic Marins kalcium/magnesium-testkit).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör för närvarande också bara med kalcium och bikarbonat i min balling. Funderat på att ersätta bikarbonaten med karbonat eftersom jag vill få upp pH nattetid. Vad tror du om det Claes? Jag kan spärra så pH inte stiger för högt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...