Gå till innehåll

Disigt vatten


kylander

Rekommenderade inlägg

Bild?

Gärna genom en kortsida, och utan blåljus.

Det vanligaste diset är:

Alger

Bakterier

De går att bekämpa med ljus, och näringsbegränsning.

Svamlar jag om jag säger att med den höga hårdheten på vattnet så kan koldioxidåtgången när fotosyntesen sätter igång (= pH höjning) leda till att karbonater fäller som ett dis?

Det borde bara kunna inträffa en gång, då de utfälda karbonaterna inte gärna löser sig igen. Tror jag...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Oj vad mkt svar!

Har ingen sand och inga fiskar bara lite kvarlevor från mitt totalkraschade kar.

Bara några enstaka korallbitar och en ermitkräfta, korallbitarna vägrar envist att slå ut.

Mitt höga kh beror nog på dosering av bikarbonat.

Det låter som Claes_A är något på spåret, hur motverkar man detta.

Ska fixa en bild!

Mvh

/Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du fortsatt snöa in bikarbonat, eller är det bara en kvardröjande effekt?

Frågar eftersom jag är tveksam till om en fällning skulle kunna uppstå flera gånger som en följd av för högt KH, utan att PH't slår nya rekordnivåer.

En sidofråga. Ett glas av ditt disiga vatten, i solljus, eller vanlig innerbelysning, så är vattnet disigt, och fortfarande vitt?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi tänker oss att kalciumjoner fäller dagligen som kalciumkarbonat p g a hög tillsats av natriumvätekarbonat så kan det nog dra ned kalciumkoncentrationen ganska rejält.

Det går ju att göra ett enkelt test om disigheten är kalciumkarbonat. Ta ett glas vatten som är disigt. Se till att du lätt kan se disigheten i glaset. Häll i en rejäl klunk ättika eller ättiksprit i glaset. Klarnar vattnet i glaset så kom disigheten från något som kan lösas upp av syra = troligen ett karbonatsalt.

Känns hur som helst inte som det är så mycket att utreda. Bättre att börja om efter ett rejält vattenbyte med tanke på att värdena är så snea.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara så att du har fått massdöd av bakterier och det är det som gör ditt vatten grumligt, ska du använda stenen från detta kar till ditt nya?

Grumligt vatten som orsakas av bakterier beror enligt min erfarenhet snarare på att de växer till i stora mängder i vattnet. Man ser det genom att vattnet ser "mjölkigt" ut och det ligger som slöjor. Orsaken kan vara att man grumsat runt i botten eller att ett djur har dött och ligger i ett hörn och ruttnar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värdena kan nog stämma sinsemellan. Du bör nog byta bort minst två tredjedelar av vattnet för att få ned kH till ungefär 10. Sedan kan man börja justera.

Nja, stämmer det verkligen att ett KH på 15 driver ner Ca till 200 - 280? Det har jag svårt att tro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer. Egentligen är det karbonatjonen som fäller med kalcium. Karbonat /vätekarbonat förhållandet beror på pH så att 1 högre i pH gör tio gånger mindre löslighet. Resten är mängden Ca (i kvadrat) gånger mängden vätekarbonatjoner. Magnesium höjer mängden löst Ca också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan tyckas tjatig, det tycker jag i alla fall, men borde verkligen det inträffa gång på gång i akvariemiljö? Det borde i mitt tycke fälla vad som fällas kan vid ett givet förhållande, och därefter löser det ju inte sig i någon större utsträckning i ett akvarium då miljön inte är sur nog.

Eller har jag haft otur när jag tänkt, nu igen?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn, jag är benägen att hålla mig dig. I typfallet har man väl ofta överdoserat kalciumjoner och karbonater så att vattnet är enormt övermättat med dessa. Och sen en vacker dag är det något som triggar kristallformationen av kalciumkarbonat och allt fäller på en gång och sänker båda värdena.

I sötvattenakvarier vet jag i alla fall att de kan pendla mellan grumligt på eftermiddagen och klart på morgonen pga av konsumtion och produktion av koldioxid som får pH att svänga kraftigt. Men saltvatten brukar ju ligga betydligt högre i pH vilket borde göra processen mindre reversibel (svenskt ord?). Någon gammal räv kan säkert reda ut det här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla

jag har provat att skumma över natten och det blev endel illaluktande skit i koppen. och nu har det klarnat en hel del.

Trodde inte på skummning tidigare eftersom det inte fanns någon fisk i.

Nu kan ju bli lite levande kvar till det nya akvariet med lite tur smiley1.gif

Vattenvärden ligger som tidigare så det blir nog till att byta endel

ph 8,5

ca 200

kh 15

Mvh

Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEJSAN!

Jag är nybörjare steg ett har köpt ett komplett kit JBJ NANO CUBE 106L

9 dagar har det varit igång med saltvatten & Ls. nu idag när jag kikade i karet var det grumligt & gaska mycket "hår" på stenarna. vad kan detta bero på?

mätte även värden imorse:

salt: 1,024

Ph:8,1

po4:0,03

Nitrite:0

KH/alk:14,7

Ca:420

temp: 26.3

hur länge kan jag ha lampan på nu på dagarna eller blir d bara mer "skit " på stenarna?

skulle behöva få i lite städare kanske.tänkte beställa sand idag som kan stabilisera en aning ...

Kh är för högt d vet jag men kan någon annan ge tips till en nyfiken salt dude!mvh simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...