Gå till innehåll

Finns det någon Zeoreaktor för mig utan sump?


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Hej!

Sitter idag på ett 140 liters kar och tänkte köra igång med Zeovit. Problemet för mig är att jag inte kan komma överens med mig själv om hur jag ska ordna med zeostenarna. Påse eller reaktor?

Förstahandsvalet är en reaktor men den måste då kunna stå på golvet eller i underkåpet.

Finns det idag någon reaktor som kan fixa detta eller är alla byggda för att stå i en sump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De alternativ jag kommit på är att antingen ha reaktorn stående bredvid karet på en hylla eller i ett skåp. Då man normalt pumpar in vattnet i botten och låter det rinna ut i toppen, så borde det funka så länge som toppen på filtret är över akvariekanten.

Ett annat alternativ är att på något vis bygga ett filter som går att hänga på akvariekanten så som en påhängsskummare.

Som "sista" alternativ som jag kan tänka mig är att göra en "hörna" i karet av t.ex glas som du ställer reaktorn bakom. Då kan du ju köra vilken reaktor du vill, men i ett så litet kar så kommer den ju ta upp ganska mycket utrymme...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för dina ideér.

Idén med en hylla är inte så tokig... men det blir inte speciellt snyggt :s

Men borde då inte gå att ha en reaktor ståendes på golvet och sedan pumpa upp vattnet på något sätt. Det finns ju en pump för att pumpa in. Borde man inte hunna få den att pumpa tillbaka upp också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skulle ju kunna ställa ett litet kar som "zeovitsump" underhuvudkaret...däri ställer man filtret. Vattnet pumpas från karet till reaktorn, sen rinner vattnet ner i "sumpen" och sedan pumpas det hela upp i karet igen.

Dock låter det i mina öron mycket riskfullt. Det är nästan omöjligt att få 2 pumpar att gå exakt lika, så du lär få justera flödet ner och upp på daglig basis för att inte få slut på vatten i "sumpen" eller att undvika översvämning.

Det bästa och överlägsen säkraste bör vara att på något vis få vattnet att rinna ner i karet från filtret. Då behöver du bara hålla kol på flödet från en pump, och du bör inte kunna få vatten på golvet (såvida inte filtret i sig läcker, vilket det iofs kan göra...särskilt vid själva pumphandtaget).

Ett alternativ till som varit uppe nån gång här på guiden är att ha zeovitstenen i ett ytterfilter som man har ståendes på golvet. Sen skakar man helt enkelt filtret för hand varje dag. Det borde vara relativt säkert och smidigt i en mindre burk. Dock skall man se till att flödet är rätt. dvs du bör välja ett ytterfilter som han ungefär rätt genomströmning efter att du lagt i önskvärd mängd sten.

Nackdelen som man kan tänka sig är väl om filtret mår bra av att skakas en stund dagligen!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt går att bygga bara man vill ;)

Om du tar en canister med inlopp som går ner i botten och ett utlopp i locket samt två slanganslutningar i locket, hela härligheten tät naturligtvis! Sätter en pump i akvariet som pumpar ner till anslutningen och sedan trycker vattnet upp tillbaka till akvariet, då får du ett naturligt flöde i reaktorn.

När du ska frigöra bakterier så skakar du bara hela burken, enklare än så kan det knappt bli :)

Mvh Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hela handlar ju om hur mycket sten du skall ha i det. Man säger ju att man ska ha 1L sten till 400L vatten, så till 100L vatten borde du ha ca 2,5dl sten. Cirkulationen genom 1L sten bör vara mellan 200-400L/H. Då borde cirkulationen genom 2.5dl sten bli ca 50-100L/H. Så om jag räknat allt rätt så borde du leta efter ett filter som klarar typ 150-200L/H (eller som ger ca 100L/H med stenen i, eftersom stenen och slangarna ger ett visst motstånd). Kanske måste du ha ett filter på runt 300-400L/H för att få ut de 100L/H som behövs genom stenen.

Mycket "räkna" blev det där, så det är mycket möjligt att det blev nån miss nånstans hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kom precis på att Akvarie Leasing testar en liten zeovitreaktor som skakas via luftbubblor...

Det borde vara lösningen för mig... :smiley17:

Då sköts ju allt "skakande" via en timerfunktion istället och så skulle jag kunna sätta den i mitt skummarfack (fack på 15*8 cm som skummaren BMQQ är placerad i)

Ibland har man bara sett för mycket utan att fattat vad man sett... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns, om än få, "hang-on" zeovit reaktorer. Däremot återfinns dom inte i våra svenska butiker och dom är få på marknaden.

(Sett några olika på utländska saltvattensforum)

Knepigt ändå att det inte tagit fart på samma sätt som skummarna? Och varför det inte finns fler lösningar på automatiska zeovit-reaktorer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bygga en åt dig för 3000:-, då blir det ju en tvåhundring kvar att köpa pilsner för ;)

Nä 3200:- var saftigt, men den såg dyr ut.

// Danne

Jag skulle kunna tänka mig ett hemmabygge. Blir en smalare reaktor som får plats i mitt lilla fack. Ska endast ha 0,3 dl Zeovit så det kan ju inte vara ett problem.

Mitt problem är att jag inte vet hur den ska konstrueras samt att jag inte har något material.

Vill du bygga en åt mig Daniel så säg bara till -gloria-

Har kontaktat Akvarie Leasing för att se om dom vill sälja sin lilla annordning. De kör zeovit och utvärderar den för fullt...

Skulle vara skönt att få en helautomatisk reaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Hej

Hur har det gått?

Jag skulle kunna tänka mig ett hemmabygge. Blir en smalare reaktor som får plats i mitt lilla fack. Ska endast ha 0,3 dl Zeovit så det kan ju inte vara ett problem.

Mitt problem är att jag inte vet hur den ska konstrueras samt att jag inte har något material.

Vill du bygga en åt mig Daniel så säg bara till -gloria-

Har kontaktat Akvarie Leasing för att se om dom vill sälja sin lilla annordning. De kör zeovit och utvärderar den för fullt...

Skulle vara skönt att få en helautomatisk reaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...