Gå till innehåll

180 liters revvägg i Hägersten


Dalmasen

Rekommenderade inlägg

Nu är det dags att övergå från planeringsstadiet och starta upp en ny tråd om mitt 180l kar. Den gamla planeringstråden kan ni läsa här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=30616&highlight=Dalmasens

Lite detaljer om karet:

  • 180l kub (60x60x50)
  • 80l sump med tre kammare (skummare, refugium, retur)
  • Bubble Magu NAC6A skummare
  • Eheim Compact +2000 returpump
  • Tunze 3155 osmolator
  • Deltec 20W UVC
  • 2x Tunze 6045 streampumpar
  • Odyssea lysramp (1x250MH, 2x 55W PL-rör, 4x Moonlight LED) Moddat med extra inbyggd fläkt, komplett genomgången elektronik)
  • Egenbyggd bänk baserad på IKEA Faktum. Uppstagad med reglar samt bänkskiva
  • Egenbyggd ram med två inbyggda fläktar (ej på bilden. Kommer användas när jag drar igång MH-lampan för att få bort lite värme)
  • Egenbyggd osmostank (9x50x40)

Slänger upp några bilder på karet som det ser ut nu. Just nu håller jag på med den tråkiga men ack så nödvändiga inkörningsfasen. Tanken är att bygga en revvägg som täcker hela baksidan i kuben. Detta kompletteras med två pelare och en "rygg" i mitten av karet. Jag kommer att hänga upp min LS på bakstycket med hjälp av egengjorda krokar i plexiglas som silikonats fast på väggen. Ni ser dessa i bakkant. Kommer borra små hål och göra öglor av buntband för att hänga upp stenen.

Hoppas kunna bjuda på en spännande tråd framöver! Tips och råd mottages alltid tacksamt! Har ni vägarna förbi Hägersten framöver är ni också väldigt välkomna in för en titt!-popcorn-

post-4534-14468919012506_thumb.jpg[/ATTACH][/ATTACH]

post-4534-14468919012105_thumb.jpg

post-4534-14468919012316_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu är det dags att övergå från planeringsstadiet och starta upp en ny tråd om mitt 180l kar. Den gamla planeringstråden kan ni läsa här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=30616&highlight=Dalmasens

Lite detaljer om karet:

  • 180l kub (60x60x50)
  • 80l sump med tre kammare (skummare, refugium, retur)
  • Bubble Magu NAC6A skummare
  • Eheim Compact +2000 returpump
  • Tunze 3155 osmolator
  • Deltec 20W UVC
  • 2x Tunze 6045 streampumpar
  • Odyssea lysramp (1x250MH, 2x 55W PL-rör, 4x Moonlight LED) Moddat med extra inbyggd fläkt, komplett genomgången elektronik)
  • Egenbyggd bänk baserad på IKEA Faktum. Uppstagad med reglar samt bänkskiva
  • Egenbyggd ram med två inbyggda fläktar (ej på bilden. Kommer användas när jag drar igång MH-lampan för att få bort lite värme)
  • Egenbyggd osmostank (9x50x40)

Slänger upp några bilder på karet som det ser ut nu. Just nu håller jag på med den tråkiga men ack så nödvändiga inkörningsfasen. Tanken är att bygga en revvägg som täcker hela baksidan i kuben. Detta kompletteras med två pelare och en "rygg" i mitten av karet. Jag kommer att hänga upp min LS på bakstycket med hjälp av egengjorda krokar i plexiglas som silikonats fast på väggen. Ni ser dessa i bakkant. Kommer borra små hål och göra öglor av buntband för att hänga upp stenen.

Hoppas kunna bjuda på en spännande tråd framöver! Tips och råd mottages alltid tacksamt! Har ni vägarna förbi Hägersten framöver är ni också väldigt välkomna in för en titt!-popcorn-

[ATTACH][ATTACH][ATTACH]41987[/ATTACH][/ATTACH][/ATTACH]

de låter grymt! kommer gärna över någon dag och kollar!

en fråga, varför vill du ha en kub i väggen för? varför inte ett avlångt kar? om jag skulle bygga in ett kar i väggen, så skulle de var ganska så avlångt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nike83: Sjävlklart är du välkommen på besök!:) Men jag tror du missuppfattade det hela lite (eller jag kanske skrev det lite otydligt...) men jag ska alltså inte bygga in något i väggen. Jag syftade på min plan att bygga upp en revvägg mot baksidan av karet. Karet är precis som du säger en kub, men den står fristående på bänk i vardagsrummet.

Scubahawk: Jag vet inte om det sätt jag använde för start är det enda "rätta" men jag fyllde i alla fall upp både sump och kar till "normal" nivå innan jag drog igång returpumpen. Därefter justerade jag bara in durson via kranarna jag har på röret ner tills dess att utflödet mappar returpumpens flöde. Det tog en hel del justerande innan jag fick bort alla ljud och hittade rätt nivå i överrinningsboxen men nu är den i princip ljudlös förutom lite "droppande" ljud där vattnet kommer in i sumpen. Jag har nu märkt ut lägena både för returpumpens styrka och för kraninställningen på avrinningen för att enklare kunna återgå till "optimalläget" om jag måste stänga ner karet för byte av vatten etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Scubahawk: Jag vet inte om det sätt jag använde för start är det enda "rätta" men jag fyllde i alla fall upp både sump och kar till "normal" nivå innan jag drog igång returpumpen. Därefter justerade jag bara in durson via kranarna jag har på röret ner tills dess att utflödet mappar returpumpens flöde. Det tog en hel del justerande innan jag fick bort alla ljud och hittade rätt nivå i överrinningsboxen men nu är den i princip ljudlös förutom lite "droppande" ljud där vattnet kommer in i sumpen. Jag har nu märkt ut lägena både för returpumpens styrka och för kraninställningen på avrinningen för att enklare kunna återgå till "optimalläget" om jag måste stänga ner karet för byte av vatten etc.

Aha... ok. Men är alla rören tilltäppta upptill eller har du något hål för luft å så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en ändhatt på rören upptill. Denna har jag dock inte limmat fast utan låtit sitta lös. Jag har sedan borrat ett hål genom både hatten och röret så att jag genom att bara vrida på ändhatten kan justera luftflödet. Efter en hel del justerande så märker jag dock att det är som tystast då jag har lufthålet helt tilltäppt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en ändhatt på rören upptill. Denna har jag dock inte limmat fast utan låtit sitta lös. Jag har sedan borrat ett hål genom både hatten och röret så att jag genom att bara vrida på ändhatten kan justera luftflödet. Efter en hel del justerande så märker jag dock att det är som tystast då jag har lufthålet helt tilltäppt.

Ok. Då vet jag. Perfekt!

Tack igen å fräscht kar! Ska följa det. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om det bara är jag som är nojig men igår upptäckte jag något som jag inte riktigt kunnat släppa sedan dess. Min bänk är ju som tidigare beskrivits byggd på ett IKEA Faktum köksskåp som sedan reglats upp rejält invändigt (Och ja, jag är medveten om att alla inte gillar tanken på spånskiva, IKEA etc. men men..;)). Ovanpå ligger en 3 cm tjock bänkskiva. Bänken är MYCKET stabil, inget vingel i något led och bänken står rakt.

Min teori var att akvariets vikt rimligen borde fördelas jämt över skivan och ledas via reglarna ner i golvet. Till min stora förvåning såg jag dock igår att bänkskivan buktar nedåt några millimeter på mitten. Det rör sig kanske om 2-3 mm på mitten. Alla möjliga skräckscenarion målas givetvis upp i mitt huvud: Kommer bänken rasa? Kommer det leda till spänningar i bottnen på akvariet som kan göra att det spricker? etc etc.

Bänken i övrigt är som sagt jättestabil och jag ser inga som helst tecken på att något skulle ge vika. Frågan är hur farligt ni tror denna buktning är? Är det tillräckligt allvarligt för att riva bänken och börja på nytt med en ÄNNU stabilare dito eller är detta normalt och något som ni tror karet (10mm) klarar? Tacksam för synpunkter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lugnat ner mig lite nu efter goda råd från en vän!:) Det är nog inte så farligt som jag trodde utan helt enkelt en effekt av när jag satte fast bänkskivan. Ingen av reglarna är nämnvärt sneda och bänken är som sagt schysst i övrigt.

Ja jag har en underlagsmatta både mellan golvet och bänken och mellan akvariet och bänken. Det är en 5 mm matta av typ liggunderlag som skall vara avsedd för just det syftet.

Jag kör vidare som planerat med andra ord. Men man har allt nerverna lite på utsidan så här i början. Bara tanken på att ha 250 l vatten stående på vardagsrumsgolvet högst upp i ett flerbostadshus kan ju få en att drömma mardrömmar!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Efter några veckors radiotystnad är det nu dags för en rapport! De senaste veckorna har ägnats åt att tålmodigt stirra på ett stenröse i form av min LS som fått ligga och dra i akvariet med full cirkulation. Varannan dag har minst 25 l vatten bytts och diverse löst "skit" sugits ut. Har även pillat bort en del svampar etc. som dött. Totalt har jag nu närmare 40 kg fin LS i karet. En del köpt begagnad och en del köpt helt ny från Bali. Det är fortfarande mätbara nivåer av nitrat och fosfat men absolut under kontroll.

Jag har påbörjat min revvägg och jag tycker personligen det blev rätt bra!:) Mina fästanordningar på bakstycket fungerade klockrent och jag har kunnat hänga upp vissa stenar i buntband medan vissa staplats. Pelaren byggdes med ett pvc rör monterat på en plexiplatta varefter stenen träddes på.

I förrgår slängde jag i två påsar (9kg) Natures Ocean Samoa Pink sand samt ett gäng Turbosnäckor som nu "betar" på stenen.

Nästa steg är att utöka städstyrkan med lite fler Turbos och några eremiter. Sen är det bara att vänta på att värdena ska stabiliseras ytterligare så att jag kan börja köra ljuset och därmed även flytta över mina koraller och firrar. Kul att det börjar ta sig!:)

post-4534-14468919272213_thumb.jpg

post-4534-14468919272827_thumb.jpg

post-4534-14468919273009_thumb.jpg

post-4534-14468919272403_thumb.jpg

post-4534-14468919272601_thumb.jpg

Måste även passa på att nämna att min durso är i princip knäpptyst! Vet inte om det är nybörjartur eller om alla timmar framför forumet gett resultat men såväl den hemmabyggda durson som sumpen fungerar över förväntan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!:) Jag har faktiskt inte riktigt bestämt mig för vare sig korall- eller fiskinriktning ännu. Mitt nuvarande clownpar, min salarius och min canthigaster valentini är givna. Utöver det vet jag inte riktigt...har funderat på en "kotte" (diodon holocanthus) men är lite osäker på vad det innebär för begränsningar i form av andra fiskar och övrigt levande?

Är sugen på att ha lite SPS:er i detta kar men det blir nog en blandning av LPS och SPS tror jag. Förmodligen inte så många mjukisar.

Ändrat av Dalmasen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack sjögurkan!:) Igår flyttade en Clownräka och en Sjöborre in! Sjöborren visade sig vara en snabb rackare! Han har redan utforskat hela karet och "betar" effektivt på stenarna. Finns nog risk att kalkalgerna också ryker... Utöver dessa två gynnare huserar karet just nu 8 Turbos och två sandvändande sjöstjärnor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En fråga till alla er som har erfarenheter av dursolösningar. Jag kör ju med durso ner till sumpen från min 180 l kub. Det fungerar utmärkt och den är för det mesta knäpptyst och gör sitt jobb väl. Jag valde 32mm rör ner vilket såhär i efterhand kanske var lite "overkill". Jag kör därför enbart med 1 av 2 rör öppna (rör 3 är säkerhetsrör).

Nu till mitt problem. Nivån i avrinningsboxen baktill på akvariet varierar. Flödet igenom durson varierar med andra ord. Det får till följd att nivån i sumpen förändras och skummaren skummar över. För att durson skall vara tyst har jag strypt lufttillförseln helt. Det jag undrar är hur flödet då ändå kan variera?! Om det verkligen är lufttätt så borde väl flödet rimligtvis vara konstant om man ställer kulventilen på röret i en viss position, eller? Kan det vara så att det drar "tjuvluft" någonstans, eller kan flödet variera även om det är helt lufttätt? Någon som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur snabbt varierar flödet, dvs hur lång tid på ett ungefär mellan toppar och dalar? Sekunder, minuter, timmar?

Hur stor skillnad är det på flödestoppar och flödesminima? Stoppar det upp väldigt mycket och sedan forsar ut kraftigt, eller är det mjukare skillnader?

Var sitter din kulventil; nära akvariet eller nära utflödet i sumpen?

Jag skulle spontant kunna tänka mig att du med jämna mellanrum får någon sorts baksug i ditt avrinningsrör om det är överdimensionerat i förhållande till det genomsnittsflöde som faktiskt rinner igenom, och i så fall skulle det kunna variera någonstans i den snabbare delen av ovannämnda flumskala.

Lite beroende på dina svar kan lösningsreceptet nog skilja sig en del, men det är inte omöjligt att du skulle behöva öppna luftflödet trots allt. Om din ventil sitter nära karet kan det eventuellt också hjälpa att flytta den så nära utloppet i sumpen som möjligt då det är lättare att få en kontrollerad vattenpelare före än efter en ventil.

Det KAN också vara så att du helt enkelt kommit in i ett självsvängningstillstånd med baksug omväxlat med "utspolningar" som skulle kunna hävas om du bara fick det hela i jämvikt först, dvs får du stopp på svängningarna kanske det håller sig så utan några justeringar i systemet, men det känns som ett ytterst osäkert långskott...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Variationerna är inte jättestora och det handlar inte om någon "utspolning" utan variationerna är mycket långsamma och ibland håller det sig på "rätt" nivå i flera dagar utan att något händer. Det krävs dock ett avancerat "finlir" med kulventilen för att det ska bli jämvikt och nivån skall vara konstant. Trots det sjunker eller stiger det ibland så sakteliga. Jag var också inne på att det blev någon form av baksug men med tanke på att det är så långsamma variationer så vet jag inte om jag tror på den teorin längre. Ibland hör jag att det "forsar" till i durson, precis som om det blivit en luftbubbla som spricker, därav min teori om att det trots allt kommer in luft någonstans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmmm... nä, håller med; om det är så långsamt är det tveksamt om det handlar om baksug, men kanske inte helt omöjligt. Har ingen egen erfarenhet att dela med mig av där tyvärr.

Sjunker nivån såpass mycket att det kanske sugs in lite luft ihop med vattnet den "normala" vägen då och då? Även om nivån inte ser ut att gå ända ned till inloppet kan det ju eventuellt bli små minivirvlar eller vågrörelser som kan leda ned luft.

Läckage är ju naturligtvis en möjlighet men om det är litet är det inte lätt att hitta. Hade varit enklare om det varit ett litet läckage med något som ville ut ur röret för då kunde man gjort bubbeltester etc, men det är ju svårare här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...