knabbuziak Postat 12 maj 2010 Postat 12 maj 2010 Jag hoppas att DU och dina fiskar blir nöjda! Lycka till! Citera
Benke Postat 12 maj 2010 Författare Postat 12 maj 2010 ok ok, de va inte för att göra er nöjda, p320 va slut på lagret så tänkte ja att ja kan lika bra ändra nu när ja fick chansen Citera
knabbuziak Postat 12 maj 2010 Postat 12 maj 2010 Perfekt! Låter som att det börjar närma sig uppstart! Glöm inte att dokumentera å dela med dig... En annan gick ju miste om den resan... Citera
Benke Postat 21 maj 2010 Författare Postat 21 maj 2010 Skivorna till att täcka möbeln med är köpta, ska bara få tid till att sätta upp dom, bilder kommer när jag är klar med det.Pumparna har kommit har inte hunnit testa dom än. Citera
knabbuziak Postat 21 maj 2010 Postat 21 maj 2010 Låter sweet! Har du tänkt klä in belysningen åxå? Citera
Benke Postat 21 maj 2010 Författare Postat 21 maj 2010 Har inte riktigt kommit på hur ja ska göra med belysningen än, men det blir iaf något som täcker den på nåt sätt, vill inte ha en massa spill ljus utanför karet Citera
Benke Postat 18 augusti 2010 Författare Postat 18 augusti 2010 Så då va de äntligen dags för lite uppdatering här.Jag har gjort en del ändringar, karet är inte desamma längre valde att köpa ett möbelkar på annons. Har köpt levande sten o sand.Har inte riktigt löst hur belysningen ska hängas men det blir nog med nåt sorts väggfäste.På bilden med lampan så har jag inte tagit bort ett stag som satt i ramen runt toppen så det är de som skuggar, de finns inte längre.Vet fortfarande inte om jag är nöjd med hur stenarna e placerade, men de löser väl sig efter någon dags pillande. Citera
Benke Postat 19 augusti 2010 Författare Postat 19 augusti 2010 Jag har lagt i stenarna o tycker ja e nöjd med hur det blev. Kan jag lägga i sanden nu eller ska ja vänta?? Både stenen o sanden är begagnad. Citera
naso Postat 19 augusti 2010 Postat 19 augusti 2010 (ändrat) Någon som har tips om vad man kan ha i mellan facket i sumpen??Jag hade lagt mindre bitar levande sten i mellanfacket, för mig är sumpen att man kan få större vattenvolym, därav mer levande sten till biologisk filtrering, då behöver du inga lampor o.dyl. Nivåvakt och värmare är också bra att ha där. Detta va från sidan ett, men nu har du ett annat kar. Är det ett MP240? I så fall har jag ett likadant som precis startats upp. Uppdatera gärna snarast, är nyfiken! Ändrat 19 augusti 2010 av naso Citera
Benke Postat 20 augusti 2010 Författare Postat 20 augusti 2010 Sanden åkte i idag, och har satt upp en tillfällig belysning. Fortfarande lite dimmigt men man kan i alla fall titta lite får nog snart putsa rutan på utsidan, ser inte fint ut på bilderna. Ska försöka hinna fylla på med vatten imorgon så att karet blir fullt. Citera
Benke Postat 22 augusti 2010 Författare Postat 22 augusti 2010 Nu har man hittat lite liv bland stenarna förutom alla sniglarna, en glasros och något som liknar en tusenfoting. Den e 4-5cm lång minst o svart/röd i färgen, någon som vet vad det kan vara för nåt?? Citera
Benke Postat 22 augusti 2010 Författare Postat 22 augusti 2010 Har gjort lite tester:Salt: 1,025PH: 8,2Nitrit/nitrat: 0Ammonium: 0,25Har inte fler tester hemma just nu, men är där något annat ja behöver hålla koll på nu början? Någon kommentar på värdena? Ja kör med skummaren igång och den ger lite avfall men inte särskilt mycket.Vilka värden ska vara bra innan man kan börja introducera lite liv i karet? Citera
stigigemla Postat 22 augusti 2010 Postat 22 augusti 2010 Det viktigaste är att ammonium skall vara nere i noll. Citera
Benke Postat 23 augusti 2010 Författare Postat 23 augusti 2010 Tack Stig. Jag väntar ett par dagar och gör nya tester så får vi se hur de ser ut då. Citera
Benke Postat 27 augusti 2010 Författare Postat 27 augusti 2010 Kan något sånt här hjälpa mig att få bra värde??http://www.pwss.se/product.php?productid=4043&cat=763&page=1Eller man ska bara vänta o hoppas att allt löser sig?? Citera
Johan.mag Postat 28 augusti 2010 Postat 28 augusti 2010 ser lovade ut hur mycket sand har du i?håller på att starta upp mitt salt med, ser ut som det är en del från tbg som pillar med salt. Citera
Benke Postat 28 augusti 2010 Författare Postat 28 augusti 2010 Hej johan, kul att se fler från hålan. Ja har inte riktigt koll på hur mycke sand det är, köpte runt 30kg tror ja, köpte begagnad. och har inte all sand i karet men skulle nog gissa på runt 20kg. Citera
Benke Postat 28 augusti 2010 Författare Postat 28 augusti 2010 Har lite funderingar på min cirkulation, har idag 2st 2000L/h streamers, en riktad mot ytan och en mot stenen. Min fundering är att skaffa en till som ska blåsa på stenen så att ja har en från vart håll riktad mot stenen. Räcker det med en till 2000L eller ska ja satsa på en på 3800L?? Citera
Benke Postat 3 september 2010 Författare Postat 3 september 2010 Nu va de första levande i karet, blev 10 turbosniglar, 2 clowner och en lite fragg(tack gabbe).Funkar fint, blir nog lite mer nästa vecka.Bilder kommer när ja kommer hem Citera
Benke Postat 3 september 2010 Författare Postat 3 september 2010 Riktiga belysningen upphängd, vilken skillnad. Helt otroligt Citera
Benke Postat 7 september 2010 Författare Postat 7 september 2010 Lite nytt liv. En sacrophyton och en sten med 3 olika koraller på, 2 av dom tror jag är nån sorts zoanthus den tredje har ja ingen anning(till vänster på bilden), någon som vet??Blev oxå 2 pepparmintsräkor och 3 Pseudanthias dispar( http://se.reeflex.net/tiere/497_Pseudanthias_dispar.htm ). Inga bra bilder på fiskarna än så ni får nöja er med korallerna o en kräfta. Citera
Benke Postat 15 september 2010 Författare Postat 15 september 2010 Har startat med biopellets, kör med 1dl i ett innerfilter. Får se om någon vecka om det har gjort någon nytta Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.