Gå till innehåll

Vodkametoden


balofix

Rekommenderade inlägg

Vodkametoden kräver ju en skummare, så du har ju kommit en bit genom att skumma igenom... (usch, va dåligt. Men kunde inte låta bli ;))

Nåväl. Zeovit bygger ju på bakterier också, om jag förstått saken rätt. Men i Zeovit-metoden har man väl en massa special-sten som tjänar som substrat för bakterierna. Samt att man kontinuerligt måste droppa i bakterier, bakteriemat och lite annat...

Kort sammanfattning av vodka-metoden:

Vodkametoden är ett mycket bra sätt att minska fosfat och nitrat på. Dock måste man veta vad man håller på med, för när näringsvärdena till slut sjunker till låga nivåer kan man få syrebrist om man inte passar sig.

Vodkan som tillförs akvarievattnet tjänar som föda till en speciell sorts bakterie (Glömt vad typen heter). När bakterierna växer till på alla fasta ytor i akvariet förbrukar de även fosfat och nitrat. En del bakterier släpper från ytan de sitter på och kan skummas bort. Därför är skummare helt nödvändigt.

Man börjar med en låg dos vodka i en veckas tid och ökar sedan på dosen vecka för vecka. Det är viktigt att mäta fosfat- och nitrathalterna varje dag i början. När man nått en bra nivå för akvariet ligger man kvar där och ger en dos vodka varje dag. Det är viktigt att inte hoppa över eller glömma att dosera en dag.

Det här var en mycket torftig sammanfattning och ska du börja med vodka-metoden vill jag verkligen uppmuntra dig att åtminstone läsa den engelska artikeln jag hänvisade till i första inlägget. Speciellt doseringsschemat är till god hjälp.

:kaffe:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slanten,

Är det hetrotrofa bakterier du syftar till? Dvs bakterier som konsumerar organisktmaterial för att utvinna energi och kolkälla; som skilljs från autotrofa bakterier som får sin energi från fotosyntes (fotoautotrofa) eller genom att bryta olika oorganiska kemiska bindningar (kemoautotrofa), men får sin kolkälla från co2 eller co3.

Nu har jag inte läst så mycket om vodka, men i mitt huvud borde inte bristen på ett näringsämne leda till syrebrist. Om ett ämne N/P/C "tar slut" torde detta begränsa tillväxten av bakterierna. Eftersom de är hetrotrofa innebär detta att de precis som vi behöver syre för att kunna utvinna och tillgodogöra sig energi från organiskt material. Alltså, ju mer det finns att äta, desto mer syre förbrukas. Vilket snarare gör att så länge det finns rikligt med näringsämnen är chanserna för syrebrist högre än om t.ex. Nitrat eller Fosfat begränsar tillväxten.

Jag kan däremot tänka mig att när man börjar dosera kolkälla som t.ex. vodka, pga överskottet på N och P som vi ofta har i våra små kar, kan få en kraftigt ökad syreförbrukning. Detta framförallt om man inte doserar med försiktighet i början. En kraftig och plötslig tillgång på C skulle kunna leda till en explosionsartad tillväxt, vilket snabbt följs av en krach när inte de nödvändiga byggstenarna finns kvar längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok... märker du ngt?

sj e jag inne på dag 3..har väldigt hög n03 typ 80..

Testar med hederligt garagevatten ;)

Innan man börjar med vodka kan det vara bra att fundera igenom vad den höga nitraten beror på?

För mycket belastning i form av fisk, för mycket matning, för dålig näringsexport mm..

Har själv enbart kört vodka en gång under en kortare period, när jag tillsatte sand i mitt kar flög nitraten upp i 50 under några veckor innan sanden cyclat sig. Tog hjälp av vodkan för att arbeta ner den.

Med kraftig skummare, bra LS och rätt belastning på karet så ska inte nitraten bli 80 utan anledning.

Vodka är ingen mirakelmedel för att automatiskt få fina färger det är ett hjälpmedel för att slipa näringsvärdena och det kan gå väldigt fel om man inte har absolut koll på vad man gör. Samma med zeovit och andra kolkällemetoder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att hålla stabila värden över en längre tid ser jag som viktigare än att pressa ner näringsvärdena till extrema nivåer. Stabil Kh, Ca, MG samt ett lågt fosfat (ej mätbart med salifert) sen spelar det ingen roll om det är 0,01 eller 0,03 i fosfat sålänge du inte jagar extremt ljusa koraller. Lite nitrat i vattnet ger snarare ett lite murrigt djup i korallfärgen. Försök hålla nitraten mellan 0-10. Att inte sköta akvariet genom att slarva med tex vattenbyten rimmar illa med att köra vodkametoden då det krävs att man har koll på vad som händer annars kan det gå riktigt snett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde ett tag med vodkametoden och utan skummare, bara för att testa gränserna lite. Det gick bra, för mig, då, men jag höll det inte på någon stor nivå heller. (Fegade ur till slut)

Efter inköpet av skummare så körde jag fullt ut (följde doseringsanvisningen till 100%) och det gav effekt.

Däremot ska man, som alla kolkällemetoder, inte tro att det blir bra på några veckor. Räkna med månader och dom dagar du tycker att det står stilla - gå tillbaks någon månad eller två och jämför bilderna du tog just då.

Vad som kändes som en ren befrielse var att slippa skrapa rutorna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad som kändes som en ren befrielse var att slippa skrapa rutorna...

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vill du förtydliga? Är det den vita bakteriehinna som lägger sig bla på rutor du syftar till, och att den inte längre uppkommer när du slutat dosera vodka; eller är det det sänkta värdet av nitrat och fosfat som minskat algerna på rutorna och därmed gör att du slipper skrapa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag inte hade ett riktigt noggrant fosfattest så kunde jag inte verifiera att jag var nära någon form av nollgräns, utan uppmärksammade bara att bakteriehinnan uppstod på rutorna vid en viss doseringsmängd och att mina SPS började bli färggranna. Dom gröna algerna försvann från rutorna och dessa återfanns bara nära LS, där LS låg nära sidorutan - ett tecken på att det fanns ackumulerat fosfat i stenen, vilket gör att man måste alltid se detta som en långsiktig lösning.

Faktum är att med en tillsats av nitrat gjorde att fosfaten sjönk ännu mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...