Gå till innehåll

Fråga om osmos


JoakimS

Rekommenderade inlägg

Jag har nu köpt en aquatic nature antarctica ro och tänkte snart göra ett vattenbyte.

Är det sant att kh-värdet verkligen blir 0 när det är klart?

Hur brukar det bli med ph värdet efter att ha kört igenom en omgång?

Brukar ni tillsätta något (förutom salt såklart) ?

Är mycket tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har det utmärkta gratisprogrammet aquacalculator kan du hitta en uppställning över vad de olika saltmärkena har för värden. Du hittar programmet här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20999&highlight=aquacalculator

Som svar på din fråga är att om saltet ger halter som ligger inom önskade värden är saltet bra. Vilka dessa värden är hittar du också i programmet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker nog tvärtom där. Kalcium, magnesium,kH och pH är lätta att fixa till om värdena inte stämmer. För mig är det mycket viktigare att spårämnen stämmer och att det inte är rester av för mycket gifter. Det ser man på om koraller växer och färgar bra. De är bland de känsligaste djuren. Kollar man på andra forum som har månadens akvarier eller hos korallodlare skriver de ofta vilket salt de använder. Själv använder jag TM coral pro och D&D reef salt. De har båda så pass bra värden att har man bara litet stenkoraller behöver man inte göra något med tillsatser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...