Postat 15 januari 201015 år HejStartar upp ett 1000l saltvatten akvarium och har lite önskemål på fisk förslag. Vill ha ett stim fiskar på 10-20 individer, små fiskar gärna i neontetra storleken. Jag har letat men inte hittat något bra alternativ.Kommer att satsa mest på lägre djur så måste vara revsäkra
Postat 15 januari 201015 år Antingen anthias, är i och för sig bra mycket större än en neontetra, eller någon form av kardinaler, ex, Apogon Letacanthus.
Postat 15 januari 201015 år Håller med Jaken om fiskvalet.Skulle köra på ett stim P. Bartlett's, P. Ventralis eller ett stim Apogon Letacanthus. Ett tredje alternativ är såklart Chromisar.Ett tips är att köpa lite fler individer än du tänkt dig, då har man lite marginal. Brukar dö av lite tyvärr.
Postat 15 januari 201015 år Skall man vara ärlig så finns det ingen möjlighet att hålla stimfiskar artriktigt ett 100 liters saltvattenskar. Stimfiskar bildar stim för att skydda sig bland de andra i stimmet.Är det då 30 - 40 cm till revet gömmer man sig bättre i sprickor och mellan korallgrenar. Men de fiskarna håller sig där. Vanligast där är smörbultar och blennider. (gobies och blennies).
Postat 15 januari 201015 år Skall man vara ärlig så finns det ingen möjlighet att hålla stimfiskar artriktigt ett 100 liters saltvattenskar. Stimfiskar bildar stim för att skydda sig bland de andra i stimmet.Är det då 30 - 40 cm till revet gömmer man sig bättre i sprickor och mellan korallgrenar. Men de fiskarna håller sig där. Vanligast där är smörbultar och blennider. (gobies och blennies).tror du läste eller skrev fel nu! han har 1 0 0 0 liter
Postat 15 januari 201015 år Hmm ... Nissemos skriver 1000l men beskrivningen på vad han vill ha i den gör att man får en känsla att han menar 100l. Vilket gäller Nissemos?
Postat 15 januari 201015 år Jag får be om ursäkt!Jag läste 100 liter. I 1000 liter blir dimensionerna andra. Där fungerar Cromis och flera Anthias arter bra om man sköter maten framför allt. Planktonätare äter ju hela dagarna i naturen även om det är mest i skymmnning och gryning så många matningar är en stor fördel. Jag tror Anthias fungerar bättre om man har en foderautomat genom att de leker pelagiskt och inte är så revirhävdande som Chromishanar när de skyddar sina ägg = nästan hela tiden hemma hos mig.
Postat 16 januari 201015 år Författare Hej1 0 0 0 L gäller )Jag kommer ha andra fiskar med, men vill ha ett stim med mindre fisk.
Postat 16 januari 201015 år Du kan nog kika på Apogon Parvulus.. det är nog så nära neontetror som du kommer... Mvh,Sunny
Postat 16 januari 201015 år Du kan nog kika på Apogon Parvulus.. det är nog så nära neontetror som du kommer... Fisken ack så många (inklusive jag) skulle vilja ha, men som har horribel överlevnadsstatistik i våra kar. Sällan dom överlever mer en nån månad.. då är diverse anthias eller Apogon letacanthus bättre alternativ..
Postat 16 januari 201015 år Författare HejNågon som har erfarenhet av Orange Lined Cardinalfish?vänligenMagnus
Postat 18 januari 201015 år Har du något latinskt namn på dem?Det latinska namnet på den fisk han undrar över är: Apogon cyanosoma iaf om man ska rätta sig efter: http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+2124+1431&pcatid=1431
Postat 20 januari 201015 år Aha, sådana har jag haft själv ett stim i min gamla kub. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=226012
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.