Ragman Postat 4 september 2010 Postat 4 september 2010 jag har inte rengjort min kam på 6 månader så det e ju inte så värst ofta man måste rensa den. o har man en varför ska man inte använda den ?? Citera
Utstrand Postat 4 september 2010 Författare Postat 4 september 2010 Den räckte inte över hela:P Sen blir de krångligt me returen, men tar den kanske ändå rå. Får tänka:) Citera
Crillo Postat 4 september 2010 Postat 4 september 2010 jag har inte rengjort min kam på 6 månader så det e ju inte så värst ofta man måste rensa den. o har man en varför ska man inte använda den ??Det beror ju på kar, om ljuset kommer åt m.m. Min får jag rengöra varje vecka och det är väl dags för ättiksbad pga kalkalger. Kanske försöka fixa en plastbit istället så jag slipper kam, vattennivån blir för låg utan. Citera
Utstrand Postat 4 september 2010 Författare Postat 4 september 2010 De var i alla fall läskigt snabbtorkande lim, hinner knappt få på sakerna.. Citera
Utstrand Postat 5 september 2010 Författare Postat 5 september 2010 någon som vet en bra glasmästare i Sthlm? Skulle behöva några små bitar till sumpbygget. Citera
Utstrand Postat 8 september 2010 Författare Postat 8 september 2010 Hm, får starta med att täta akvariet:/Läckan är inte stor men ändå en läcka. Droppar tyvärr igenom från "akvariet" in till avriningsdelen.Tur att man började fylla med vanligt kranvatten och bara 4 st 10l hinkar.Hoppas att resten av karet håller. Men de andra fogarna ser bra ut.. Citera
Utstrand Postat 15 september 2010 Författare Postat 15 september 2010 Sådär, då var lilla läckan lagad och nu är karet fullt. Dock bara med kranvatten, ville testa att de inte läkte på fler ställen.Ska väl tömma igen och börja fixa osmovatten.. *snart igång* (tror) Citera
Utstrand Postat 17 september 2010 Författare Postat 17 september 2010 Testing med kranvatten. Karet och golvet värkar hålla:)Ursäkta kvaleten, min kamera har gett upp så blev en mobilbild:/Nu ska jag bara be fastighetsskötaren fixa vatten till min tvättmaskinsutkast så att jag kan koppla in osmon:D Citera
Utstrand Postat 19 september 2010 Författare Postat 19 september 2010 (ändrat) Tror att jag har förstått kopplingen rätt? De mesta står ju på tyska:/ (Sen ska allt stå upp)Vattnet in i vit, rent vatten ur blå och den röda kör man bara ut i avloppet!Säg gärna till om jag kopplat fel:) I veckan ska ja fylla med Osmovatten:D Ändrat 19 september 2010 av Utstrand Bilden vände sig Citera
Utstrand Postat 26 september 2010 Författare Postat 26 september 2010 Då är äntligen osmosen igång. Inser att det kommer ta ett tag, har jag tur så blir det 10l i timmen..Men man har kanske ett fullt akvarium nästa helg då Citera
Utstrand Postat 26 september 2010 Författare Postat 26 september 2010 Tankar om en avrinningskam. Har köpt en som kommit i 2 delar, en del är som ett halvt fodral. På mitt lilla akvarium så kastade jag underdelen och limmade fast kammen direkt. Har fungerat bra och jag har inte upptäckt några nackdelar.Men nu börjar jag tänka till man kanske ska sätta fast den så att man kan ta bort kammen (om man vill rengöra den), eller är det bara något skydd? Citera
Per/Haninge/ Postat 26 september 2010 Postat 26 september 2010 Höja och sänka kammen och på så vis höja/sänka vattennivån, byte vid eventuell skada, finns säkert mer. Citera
Utstrand Postat 2 oktober 2010 Författare Postat 2 oktober 2010 phu sån tid det tar att fylla ett akvarium, jag som tänkte åka och köpa sten idag.Börja fylla föra söndagen men har ca 20 cm kvar till fullt. Citera
Nordin Postat 2 oktober 2010 Postat 2 oktober 2010 Where's the pictures ?.Att fylla ett kar me osmosvatten tar tid för vissa, för mig går det undan Citera
Utstrand Postat 2 oktober 2010 Författare Postat 2 oktober 2010 Ser inte mer spännande ut än den sista bilden med kranvatten:P Kommer fler när jag fått i salt och sten..Ska även försöka hitta en kamera eftersom min gamla nästan har dött..Jaså, har du någon super megastor osmosenhet? Citera
Nordin Postat 2 oktober 2010 Postat 2 oktober 2010 Ser inte mer spännande ut än den sista bilden med kranvatten:P Kommer fler när jag fått i salt och sten..Ska även försöka hitta en kamera eftersom min gamla nästan har dött..Jaså, har du någon super megastor osmosenhet?Jahapp, den som väntar på nå gott.... väntar alltid för länge.njae, upp till 600l/dygn så de går relativt fort iallafall Citera
Utstrand Postat 2 oktober 2010 Författare Postat 2 oktober 2010 Jahapp, den som väntar på nå gott.... väntar alltid för länge.njae, upp till 600l/dygn så de går relativt fort iallafall Fusk, själv får ja 190l/dygn och hinner väl med ca 2-3 hinkar per dag-- men nu i helgen får man stanna hemma och fylla på resten:P Citera
Nordin Postat 2 oktober 2010 Postat 2 oktober 2010 Då tar det ca 2 dygn att fylla ditt kar då . de vart väll ett 300 L? vet att jag läst denna tråden förr, men kommer inte ihåg. Shame on me! Citera
Utstrand Postat 2 oktober 2010 Författare Postat 2 oktober 2010 Jo, bara det att det kan ju bara rinna vatten när man är hemma. Men tror att det blir klart i morgon, får väl köpa sten nästa helg, måste hyra bil och krångla.Blir väl ca 300 jo, lite mindre kanske. Bör räkna ut den exakta vattenmängden snart. Citera
Nordin Postat 2 oktober 2010 Postat 2 oktober 2010 Okej Jasså du har ingen egen bil ?, nja kanske man inte behöver där nere i 'fjollträsk' heller Citera
Utstrand Postat 2 oktober 2010 Författare Postat 2 oktober 2010 nix, bara besvärligt med bil här. Här finns ju tuben:P Men lite besvärligt att transportera 20-30kg i den.Men nu får osmosen vila för idag, ska ut ändå.. Citera
Nordin Postat 2 oktober 2010 Postat 2 oktober 2010 Jo de är väll en onödig utgift iallafall . en osmos behöver aldrig vila!. Hare skojj ikväll Citera
Utstrand Postat 3 oktober 2010 Författare Postat 3 oktober 2010 uj, om jag har räknat rätt så behöver jag ca 11 kg salt till mitt akvarium (252l). Tur att man köpte en 25kg hink.Nu är det i alla fall fyllt med osmovatten, bara att vänta på några glasbitar till sumpen så att jag kan sätta ihop den:) Citera
Laggeman Postat 4 oktober 2010 Postat 4 oktober 2010 37g salt/l vatten. Så räknar jag när jag gör ett vattenbyte, sen finjusterar man efter att man bytt. Nu kör ju du från scratch, men det borde bli ungefär det samma.Bilden nedan kommer från en artikel här i vårt artikelregister. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.