Gå till innehåll

Planeringstråd för mitt nya stora kar


Utstrand

Rekommenderade inlägg

Tabellen är räknad ifrån sötvattnets täthet vid respektive temperatur. Ungefär 0,997 vid 25 grader. Mät med en refraktometer bör du alltså minska refraktometerns inställning med 0,003 för att få motsvarande värde.

När du använder köpesalt innehåller det kristallvatten som gör att man får lägga i litet mer salt än tabellen och olika för olika sorter/fabrikat.

Programmet Aquacalc har listor för hur mycket man behöver av vanliga saltfabrikat/varumärken för att få önskad salthalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 194
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Då börjar jag med 9 kg då:P Själv brukar jag få rätt bra blandning med 45g/l men det beror väl på salt mm. Nu har jag en helt nytt märke (för mig) så ska börja försiktigt.

Hm, förstod inte riktigt det där med att minska refraktometern med 0,003, då blir det väl fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du minskar det täthetsvärde du läser av på refraktometern med 0,003 så får du ett värde som motsvarar det i tabellen. Om du följer refraktometerns promillevärde i stället så struntar du i alla olika mätvärden och ställer in 34,5 som det är i havet. (Indiska oceanen)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sakta men säkert går det framåt. Blev inga stenar i helgen, tänkte att jag skulle få klart sumpen så vattenvolymen är rätt från början.

Nu är sumpen i alla fall under torkning. Tejpade men tejpade vist för långt ifrån, blev väl inte allt för snyggt men får hoppas att det håller, vattentest i morgon.

Så här får man göra om man inte tänker i förväg, blev för grund för skummaren:P

post-1452-14468920525619_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så skoj att du gillar att följa min tråd. Hoppas du fått ut något vettigt. Alltid trevligt att några läser:)

Nu har jag fått i saltet, ligger som ett snötäcke på botten och ett saltdam i hela lägenheten:P Får starta pumparna så kan det nog bli sten den här helgen *hoppas*

Sumpen får vattentestas i morgon igen, sen kopplar jag ihop allt:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänker snart skaffa sten (ca 30kg, tänkt) men hur hade ni gjort?

Jag har ett litet akvarium som varit igång ca 1½år med 5kg ls.

Ta lite ls/grus därifrån eller Skaffa någon bakteriekultur (Förslag på vilken?) Eller köra med båda?

Vet inte riktigt vad jag kommer hitta för sten än (ny i låda eller liggande i byttor).

Om man vill ha ny i lådor, bör man höra sig för innan för att se när dom får in? För den ligger väl inte så allt för länge? Läst att man kan få med roligare saker från lådor?!

Någonstans läste jag även att man bör skaffa ls från olika håll. Är de något man ska tänka på, vet i alla fall 3 affärer i Sthlm som bör ha. 10kg per ställe kanske?

Man läser mycket på de här forumet:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Starta min skummare idag Bubble Magnus 6. Värst vad den skummar, men det är mest vatten.

Fick ställa den på max annars kommer det bara vatten (svämmar över). Fortfarande kommer det för mycket vatten, får ha avloppsslangen öppet så vattnet åker tillbaks i hopp om att den lugnar ner sig om ett tag. Tycker jag läst att dom måste köras in någon dag?

Eller finns det någon med en annan teori?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den står säkert i för högt vatten. min gjorde samma sak innan. eller när man tillsätter vissa medel så får den fnatt o skummar som satan. tillsatte red slime remover o vad jag än gör så får jag ej skummaren att sluta skumma över. får väl höja den ett snäpp så det slutar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*suck* inser att jag får bygga om sumpen, att man aldrig kan lära sig att testa innan man bygger/beställer.

Min akvariebänk är tyvärr lite för låg, kan inte höja skummarn så värst mycket. Fråga inte hur jag ska kunna rengöra skummaren noggrant..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fundering, ni som har röda pannlampor/ficklampor. Vart hittar ni dom?

Jag har tittat runt lite men hittar inga och alla lampor är med led nu för tiden, svårt/omöjligt att byta.

Köpte en billig pannlampa på classes funderar på att måla den med röd färg som ett test..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag när jag kom hem satt det en liten snigel på framrutan. Trevligt med lite livstäcken:)

Är någon liten typ (ca 10 öring) rätt så platt utan skal.

Tagit lite värden för att se om något hänt. men än så länge ser det bra ut..

Amoniun 0

Nitrat 3

Nitrit 0.1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt det är med ny burk. Stor är den med;) Idag sitter en ny sorts snigel på framrutan, en liten med spetsigt skal. Värkar vara modevisning, en ny art per dag på framrutan:D

Har även krypigt fram någon "koral" ser ut som skivorna på en skivsvamp, knallvit. Får se om den kommer ut mer i morgon, framrutan kanske:P

Har även limmat om sumpen, nu blir det att testa igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då värkar det som att Nitrat, Nitrit och Ammoniak börjar öka. Är ju som en gissningslek att försöka se det där, men men.

Nu börjar minna JBL tester att ta slut, ska se om det finns något bättre, lättare att se skillnaden, tips?

De är väl dom 3 man skulle testa i start. Var ett tag sen nu:P

Tog ett kort på en "korall" som kommit fram också. Några förslag? försökt att leta lite, men de är mycket att gå igenom när man inte vet vart man ska söka riktigt.

Vill svampar ha ljus eller skugga försäg? Som det är nu kommer det bli ljust när jag tänder då den är riktad framåt. Men dom flyttar kanske på sig.

post-1452-14468920591627_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...