Gå till innehåll

Planeringstråd för mitt nya stora kar


Utstrand

Rekommenderade inlägg

  • Svar 194
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Då ska jag nog fixa levane sand nästa helg, fick tipps om att vänta i ca 3 veckor med att lägga i det för att den inte skulle bli för brun.. Något tipps på storlek? Tycker att finkornig är fint, men läst om att en flyger runt så lätt.

När tycker ni att det är dags att starta ljuset försiktigt? Någon tima per dag, med ökning? haft Ls sen den 16/10. Kom att tänka på att ls låg i baljor med ljus när jag köpte den, borde kanske kört me ljus från dag ett?

Funderar på om jag ska köpa en påfyllnings apparat eller en doserpump med en extra pump (4 st) (hur mycket kan man få docerpumpen att docera?) Försvinner väl ca 1 l per dag så borde gå att ställa in, sen är det ju bra om man börjar med baling eller något. Låter den iden helknasig?

Tyvärr så har jag inte sätt så många spännande djur en, bara två sniglar och en mask, Antingen är dom rädda/försiktiga eller så var det dålig/tråkig sten..

Hade även en läskig dröm inatt, var en spricka i botten av karet, huga..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Utstrand, och alla andra här på Guiden. Har precis plöjt igenom dem här tråden med stort intresse. Intressant läsning, och både inspirerande är lärande.

Sitter själv bara i tankar kring att starta upp någonting själv, då jag precis också har flyttat till en 2:a (om ett par veckor). Men känner att min kunskap för en vecka sedan var ungefär lika med 0. Nu har jag i alla fall en allmän förståelse om vad som händer, och hur saker hänger ihop. Typish vad de olika tekniska maskinera gör och varför.

Men fortfarande krävs mer läsning, mycket mer...

Efter att ha läst den här tråden då jag inser att du är/var väldigt mycket i samma situation som jag, så är jag bara tvungen att fråga hur mycket notan har gått på ungefär, i runda slängar.

Vänligen Kristoffer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De har gått på rätt mycket faktist, har ju nästan köpt allt nytt förutom uvcn:p

kanske dumt av mig, men har gjort en exelfil där jag skrivit upp allt. Från minsta lilla skruv i starten:P

men regeln stämmer tyvärr rätt så bra 100:-/l mitt har dragit lite över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så mycket bättre testresultaten blev med nya tester. Såg att minna hade gått ut 2009:$

idag har ja fixat levande sand med:) ska bara försöka få till stenhögen på något snyggt sätt, inte det lättaste. borde nog köpt 2-3 stora bitar istället för massa halvstora, men men..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och klurar på belysningstider, blir nog blå rör 12-22 och mh 13-21. Låter det lagom?

Blir det kaos om man flyttar tiderna, 1-2 timmar fredag-lörag? lite sovmorgon för akvariet. Tänkte att man är vaken lite längre på helgen..

får nog skaffa gardiner lyser upp halva kärrtorp:P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och klurar på belysningstider, blir nog blå rör 12-22 och mh 13-21. Låter det lagom?

Blir det kaos om man flyttar tiderna, 1-2 timmar fredag-lörag? lite sovmorgon för akvariet. Tänkte att man är vaken lite längre på helgen..

får nog skaffa gardiner lyser upp halva kärrtorp:P

Låter bra med tiden tycker jag, men börja med någon timme bara åtminstone den första veckan. Öka sedan på lite successivt med någon timma eller två i veckan, annars finns risken för okontrollerad algtillväxt. Lika bra att försöka hålla nere eländet från start.

Flytta tiden på helgen?

Tror inte det spelar så stor roll faktiskt, det trista är bara att man för joxa med timern till lyset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne:

De är ju också ett alternativ:P Men har öppet kar där belysningen hänger över, så det är lite svårriktat. Men är ju inte fel med lite ljusterrapi såhär på vintern försäg:)

DaTrucka:

Ojo, jag kör sakta och fint med ökningen a 2h veckan. Timern är inte så svårtrixad faktiskt, så det lär gå rätt så lätt som tur är. Men får se hur jag gör, kanske räcker om man har månljuset på lite längre på helger..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några bra tips på hur man blir av med allt skräp som kommer ut ur levande stenarna?

Slamsugning är rätt effektivt, men sen när man riktar om en pump eller så kommer det ut lika mycket igen. Känns som det är en omöjlig uppgift.

Funderar på om man kan ta något gammal pump med filter och göra världens orkan bland stenarna så allt far omkring..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rikta alla pumpar du har in bland stenen, sen sätt någon av dem på timer så att det blir lite olika strömmar bland stenen, sen som du säger, ett filter med vadd i är rätt så effektivt, har kört det själv förut, det hjälpte både snabbt och bra. :)

Ang. olika belysningstid så tror jag inte det ger så mycket, fiskarna går oftast o lägger sig vid samma tid på dygnet oavsett om man har ljuset tänt längre någon dag, det är iaf mina observationer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag pysslat lite med akvariet i helgen. Städat bort massa levande sten smuts och lagt i levande sand.

Först tänkte jag ha det finaste krosset som fans. Men blev tipsad i affären om den grövre och blev riktigt nöjd med den här. Massa snäckskal och annat, blir lite mer levande:)

post-1452-14468920706004_thumb.jpg

post-1452-14468920706219_thumb.jpg

post-1452-14468920706398_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krycke: Tackar tackar, själv tycker jag nog det är rätt så lagom med LS, men det fylls kanske på lite med tiden. Levande kommer, här tar vi det lugnt och fint. Men ska iväg och köpa en städpatrull idag. Börjar bli mycket brunalger (tror) vet att det kommer vid starten, men lite snäckor mm skadar nog inte.

Dagens vattenmätning var väldigt positiv:

Ammoniak: Ljusare en 0an

Nitrit: Samma sak där, ljusare en 0an

Nitrat: Gjorde utslag, lite mörkare en 1 men inte alls så mörk som 5an:P

Så bra värden har jag aldrig haft, inte ens i mitt lilla nano kar:D

så idag blir det nedrustning av de lilla karet. Det som finns kvar.

Några kg LS, 2 koraller + en turbosnigel, om jag får ut den. Var en jäkel på att suga fast i glaset, vågade inte dra så hårt. Får ta den när den minst anar och är på LSen istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev ett litet gäng turbosniglar och rödbenta eremiter. 3 av varje då jag fick tips om att börja med ett litet gäng för att testa akvariet. Trist om man köper ett stort gäng och alla dör efter några dagar.

Riktigt roliga små djur, eremiterna började direkt med att putsa gruset i en väldig fart:D snygga är dom med.

Ingen som ser dålig ut i alla fall så får bli ett gäng till när lönen kommer.

Fick 2 tips om att få loss turbos.

1. Dra dom längst med glaset tills dom släpper, kommer över vattnet, inte som jag testa, rakt ut.

2. Knacka några gånger på skalet så släpper dom, något försvar. (Vore jag snigel hade jag sugit fast ännu hårdare om någon knackat, men men)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom här algerna eller var de nu är ser lite skumma ut, ilgröna spröt med en rund topp och en svart liten prick i. Dom här som står bredvid varandra ser verkligen ut som ett par ögon:D Tyvärr gick de inte så bra att fota som jag hoppades.

någon som vet vad de kan vara? makroalg?

Hade tänkt skaffat mer snäckor och eremiter idag, men men blev riktigt sjuk i stället:/

den mysko lilla snigeln kom fram och sträckte på sig idag igen, ser ut som att den har ett alldeles för litet skal för den kroppen, men stor snabel så den tar väl mycket alger mm *hoppas*. lägger ut några bilder på en med..

post-1452-14468920773106_thumb.jpg

post-1452-14468920773698_thumb.jpg

post-1452-14468920773909_thumb.jpg

Ändrat av Utstrand
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då har jag varit och köpt lite skojigheter. Blev 10 eremiter och 3 fraggar.

Vet att ena fraggen är en

Seriatopora hystrix (bild 1, 2)

Dom andra är jag osäker på. I affären sa dom s.coliendrum (bild 3,4) Men det är inget jag kan hitta:/ Och den blåa viste han inte, så vet någon får du gärna skriva:)

Snart är det nog dags för någon liten fisk med. Tänkte bara vänta ut alla trådiga grönalger, rev nog bort ca 1 dl idag.

post-1452-14468920850813_thumb.jpg

post-1452-14468920851108_thumb.jpg

post-1452-14468920851324_thumb.jpg

post-1452-14468920851541_thumb.jpg

post-1452-14468920851737_thumb.jpg

post-1452-14468920851958_thumb.jpg

post-1452-14468920852193_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar:) Skumt att ja inte hitta den, måste ha stavat fel..

då är de bara den lilla blå kvar.

Hur gör man med fragg egentligen, vore trevligt om dom satt sig fast på ls istället för den lilla stenbit dom kom med, lyckades ta bort stenen på caliendrum (röd gegga i stället) men ej på den sista. kryper dom över om dom trivs?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du får knäcka av stammen på korallen o i sin tur limma den på din LS med något typ av lim. dvs typ den röda gegga du fick loss på ena.. dock så på sikt kommer ju troligtvis korallen o skymma sin egen fot så du ser inte hur den sitter fast med en fraggsten med lite tur.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Köpt mig ett makroobjektiv:) Började såklart utforska karet med det, varför lära sig fota tändstickor mm först:P

Skärpan är väl inte den bästa, men övning ger väl färdighet.

La även med en bild på en av minna turbosniglar som beslutat sig för att skaffa tuppkam. (annars har alla trådalger försvunnit bara dom knippen som sitter på 2 turbos)

vad kan det vara på dom 2 sista bilderna? Några slags makroalger kanske? Rätt fina så är det inget farligt så får dom vara kvar, än så länge är de bara på en mindre ls bit.

post-1452-14468921023377_thumb.jpg

post-1452-14468921023563_thumb.jpg

post-1452-14468921023746_thumb.jpg

post-1452-14468921023921_thumb.jpg

post-1452-14468921024133_thumb.jpg

post-1452-14468921024315_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nervösa Clowner (ocellaris black).

Idag var jag iväg och köpte 2 stycken svartvita clowner (första fiskarna). koppa in dom minst 2 timmar.

Den minsta clownen simmar fort fram och tillbaks längst ena kortsidan av rutan, och den större försöker hänga med ibland men tar det mycket lugnare.

Skoj att dom är framme försäg men den lilla värkar vara lite väl nervös/stressad.

Brukar nya bete sig så? eller kan något vara knas?

Dom har fått minst dubbelt så stort som i affären så bör inte känna sig instängde. Äter när den hinner upptäcka maten.

Försäg var det ett stim på kanske 20 i affären, sakna någon polare kanske?

Ska se om den lugnar ner sig nu när månljuset går igång och allt annat slocknar. (lyckades få den på lite andra tankar med algmagneten)

Några idéer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...