Gå till innehåll

Överrepresentation av röda alger


Adamantis

Rekommenderade inlägg

.. och plötsligt slog det mig, nästan alla alger förutom bryopsis var röda i mitt akvarium. Nu talar vi inte om några eftertraktade kalkalger, utan röda bubbelalger, rött hår, rött fluff, röda buskar osv. Vad kan detta tänkas bero på?

Kan för lite om rödalgers preferenser. Förmodligen något näringsämne som också är överrepresenterat, fosfat kanske. Det har jag inget test för.

Emotser förslag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det kan ju vara röda slemalger, men det låter mer som kiselalger. Jag köpte själv en jättefin buske med röda alger som jag trodde skulle föröka sig och få nya fina kolonier överallt. (Det kan ju följa med sporer när man köper sten mm) ett par dagar senare var den bort! Uppäten av kirurger och kejsare!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, kul :)

Någon kanske har någon informativ länk om hur röda och gröna alger förbrukar olika ämnen i olika takt eller liknande.

jag har ingen länk som du kan läsa utan en lite historia hur jag har upplevt dessa algerna du nämner hoppas det går bra ändå..

I mitt första saltkar jag drog igång så hade jag redan lite av dessa algerna på några av stenarna inte mycket bara lite,jag hade även problem med Fosfaten och Nitraten i början med takt dessa algerna började växa så sjönk mitt Fosfat och Nitrat,i slutet fick jag skövla av dessa alger då dem växte så det knakade då låg mitt fosfat på 0 och Nitraten var oläsbart,vad jag märkte också var att dem trivdes i ljuset då dem bara växte upp vid stenarna inte nere på botten partierna.Så jag tror dem äter av dessa näringsämnen rätt så bra och växter inte i det grad som dem andra algerna så som Calerpa,jag saknar dessa algerna helt i mitt rsm och det tycker jag är synd då jag tyckte dem var inte så fula att titta på och vad jag tror äter av dessa ämnena rätt så flitigt,hoppas att jag kunde dela av mig lite till dig av min erfarenhet av dessa röda alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Bumpar denna tråd!

har på sista tiden oxå fått mer och mer av rött fluff/ludd på mina stenar. Deta började igentligen strax efter at tjag började köra med osmos, när jag tänker närmare på det!

Nån idé, någon? kan kasta upp en bild senare idag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Har själv en del röda alger som bäst kan beskrivas som en lavliknande röd alg som går sönder när man rör vid den. Algen växer som ett täcke över stenarna och blir ca 1cm tjock. Den är relativt enkel att ta bort men man får inte bort allt och den återkommer snabbt igen.

Kirurgerna och snäckorna vill inte äta denna alg.

Finns det någon som har bilder på sina röda alger?

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Mina röda alger ser ut som gröna korthåriga nyttoalger som man har i sötvatten men röda som sagt, vilken nytta eller onytta dessa gör förstår jag inte.

Vill dock ha bort dom då jag inte tycker att det ser vettigt ut i akvariet med en röd matta på bakgrunden och vissa stenar.

Hur jag ska lyckas vete ....... ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...