Gå till innehåll

Vad händer med Kalkalgerna?


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Hej.

På tre dagar så dog ett stort område kalkalger bort.. nya kalkalger som precis kommit.. se bilden på glaset

sen slutade det.. och i tre dagar har det stått stilla..

Kan jag ha någonting som äter upp kalkalgerna?

Är det någon som känner igen fenomenet?

Jag har hört talas om stjöstjärnor som ger sig på kalkalger.. jag hittade en stackars liten blå stjärna idag som jag slog ihjäl.. .. i mitt akvarium dömer vi oskyldiga.. Har lite dåligt samvete där. men.

Vet någon något om detta?

post-4058-14468919151109_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej.

Ligger på

Ca 410-435ppm

Kh 8-10.4 dkh

Mg 1410 ppm (mättes 16 januari, kan ha fallit sen dess)

Salthalt 1.025

Strontium har jag ingen känsla för, vi pratade om det i den andra tråden.

Jag har hittils bara satt upp doseringsrutiner för Ca och Kh i detta karet, karet startades i november.. håller på att bevakar MG-halten nu för att börja dosera upp den.. Den ligger efter pga att jag hade ett gammalt och uppenbarligen dåligt MG-test (visade konstant 1500ppm+).

Doserar utöver det lite Kaliumjodid och vanlig jod..

Tack för svar. Nu vet jag vart jag ska börja leta.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har massor av dom små blå/grå sjötjärnorna som äter kalkalger och det ser ut som på din bild.Dom käkar på bra i mina kar men jag bryr mig inte så mycket just nu.Jag säger vänta bara tills jag flyttat då skall dom få en viss räka i karet som granne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för räka vi pratar om. Har hört talas om denna räka också.

SKIT säger jag.. om det är stjöstärnor som jävlas med mig.

Galdrin, jobbar stjöstjärnorna på natten eller på dagen? när ser man dem?

dom jobbar alltid men dom kommer fram i större antal på natten har jag sett

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mghalt 1425 ppm. Helt nytt salifert test. det räknas väl inte som dipp..

ska säga också.. att jag köpte en korall från ett kar som hade problem med sjöstjärnor.. men.. jag tyckte jag kollade korallen noga från detta.. det är därför jag blir så paranoid över dessa stjärnor..

finns det sniglar som käkar kalkalger... har lite skumma sniglar som jag låtit vara..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mina kalkalger blev vita när jag började få hög fosfat.... kolla fosfaten med ett bra test (ej salifert eller liknande)

Hm. bra input. Ska kolla det.

Det som talar emot är att det är ytterst lokalt som döden sker.. och på alla andra ställen har jag fortfarande god tillväxt..

Ska koppla in ett DYI fosfatfilter nästa vecka. kör med strumpa hittils.

Har tyvärr bara saliferts. vad har du=?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm. bra input. Ska kolla det.

Det som talar emot är att det är ytterst lokalt som döden sker.. och på alla andra ställen har jag fortfarande god tillväxt..

Ska koppla in ett DYI fosfatfilter nästa vecka. kör med strumpa hittils.

Har tyvärr bara saliferts. vad har du=?

mitt var lokalt också, till att börja med! men jag upptäckte de inte själv, utan de var faktiskt någon här på guiden som såg de när jag la upp bilder på mitt kar i "min tråd"....

jag kör med Rowa/deltec..... vad jag har förstått så är det de, eller Hanna som gäller! finns några till, men de vågar jag inte lita på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag startade karet så exploderade verkligen tillväxten av kalkalger i ljuset under MH lampan. (I alla fall på det rena glaset)

Men i mitt förra kar gjorde jag ett misstag och lät Ca och Kh sjunka för långt innan jag började dosera - Då tog skitalgerna över.. och sen fick jag kämpa för att få kalkalgerna att ta tillbaka försvunnet territorium.

Denna historien är lite märklig. För att kalkalgerna växer för varje dag, men på vissa områden så börjar det dö..

Dessutom har jag börjat observera något som kan vara dödscykeln. De går ifrån att vara fint lila.. sen skiftar de färg till ljusare rosa.. nästan lite orange.. sen blir de vita..

OCH!. Det märkliga är att det här mellanstadie fluorerar nåt enormt i blåljus.. kalkalgerna ser orange ut i blåljus.

Just nu så ska jag mäta fosfat och nitrat (med dåliga tester, men det är de enda jag har)..

sen reser jag bort över helgen. Men. Jag överväger att göra ett 10% vattenbyte nästa vecka..

för att se vad som ger.

Doseringsschema för karet är just nu.

50mL BioCalcium

3 Droppar Jod

3 Droppar Kaliumjodid

Det doseras två gånger i veckan.

sen i onsdags extra doserade jag

20mL BioMagnesium

5mL BioStrontium

2 droppar Zeobak

2 droppar zeofood

2mL zeostart

Bio-produkterna för att jag trodde något av detta kanske saknades

Zeo grejerna för att jag ville börja laborerar med detta för andra orsaker. Tyvärr inser jag nu att jag gjort lite många experiment samtidigt kanske.

Men i alla fall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite värden nu

pH 8.3 (elos)

PO4 0ppm (salifert)

N03 0ppm (elos)

Jag är medveten om att mina tester är sådär för de två sistnämna värdena.

Min acrapora-färg-status indikator är följande.

Jag har en acropora tumida (enzmann) den har gröna polyper

men sen har jag en acropora vit med blå toppar som jag haft i två månader.. när jag satte i den så var den rätt brun pga flytten.. men den har konsekvent färgat om mot vitare och vitare botten..

Acropororna växer i alla fall. Det får mig att tro att jag inte har så dåliga vattenvärden..

Kan jag ha spårämnesbrist? trots att jag doserar bio-produkterna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt var lokalt också, till att börja med! men jag upptäckte de inte själv, utan de var faktiskt någon här på guiden som såg de när jag la upp bilder på mitt kar i "min tråd"....

jag kör med Rowa/deltec..... vad jag har förstått så är det de, eller Hanna som gäller! finns några till, men de vågar jag inte lita på!

åter igen....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För fosfat så använder jag (håll i er nu!) JBL Sensitive, det har en lägsta gräns på 0,02 så sista lilla biten kan du inte få reda på, men 0,02 och uppåt så fungerar den utmärkt.

Det känns lite konstigt att använda ett test för 120:-(!!!) när jag lagt ner tusentals kronor på andra test, och det billigaste (som jag blev rekommenderad i en mkt seriös butik, som bla säljer Hanna) fungerar och jag litar fullständigt på det.

Jag har även mätt mitt vatten hemma hos Crister med en Hanna, och fått samma resultat.

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För fosfat så använder jag (håll i er nu!) JBL Sensitive, det har en lägsta gräns på 0,02 så sista lilla biten kan du inte få reda på, men 0,02 och uppåt så fungerar den utmärkt.

Det känns lite konstigt att använda ett test för 120:-(!!!) när jag lagt ner tusentals kronor på andra test, och det billigaste (som jag blev rekommenderad i en mkt seriös butik, som bla säljer Hanna) fungerar och jag litar fullständigt på det.

Jag har även mätt mitt vatten hemma hos Crister med en Hanna, och fått samma resultat.

MVH Danne

det skulle vara intressant att på nästa Saltvattensträff, att du tar med dig ditt test så kan vi jämföra! ett par st har Hanna och många (som jag) har ROWA.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...