Gå till innehåll

Visa upp era makroakger


Adamantis

Rekommenderade inlägg

Efter att ha pysslat med växtakvaristik innan jag blev salt, har jag sett det som en självklarhet att ha makroalger i karet. Till min stora förvånging har jag inte direkt sett så många olika arter i folks kar, och det är inte ens alla som har dem.

Min åsikt är att de är mycket vackra, intressanta, nyttiga och växer dessutom lite fortare än koraller. Det blir därför ett perfekt tillskott till akvariet.

Men vad har vi för makroalger egentligen? Har sett någon sandväxande variant som varit snygg. I staterna har de någon mossliknande trådmassa i sina refugium, och Tom Barr har mer eller mindre ett alg kar, med stor variation av vackra makroalger.

Så, visa upp era makroalger!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här såg mitt makroalgskar ut när det var som finast.

Fler bilder finns i min tråd:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14488

Sedan dess har akvariet gått ner sig rejält. Ett par månader med minimalt med skötsel och Caulerpa taxifolia växte över och kvävde det mesta. Sedan dess har jag inte fått ordning på det igen. Jag gillade verkligen även C taxifolia så länge jag han med att sköta akvariet, de måste ansas ofta, helst flera gånger i veckan. Nu ångrar jag att jag planterade in taxifolian. Andra makroalger kanske jag ger mig på igen. Men först ska taxifolian utrotas - men jag börjar tvivla på att det går...

post-1360-14468919194649_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Här är en makroalg som kommit som upp ur min LS. Någon slags tång. Kanske någon art av Sargassum?

Ingen aning men den ser ut som tång som du säger kanske du kan fragga på den nästa gång jag kommer ner kan byta ev mot nån av mina macro alger eller så kan vi skicka vid lite varmare väder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är min röda makro efter att den precis ha blivit decimerat igen. I början tyckte jag den var väldigt spännande, nu får jag rensat ur den kraftigt med 2-3 veckors mellanrum. Hitills har det jag har rensat ut hamnat i sumpen men från nu börjar jag slänga.

Slänger också med en bild på mina gröna "fjädrar" som frun kallar dom. Det är hennes favorit i hela karet.

post-4586-14468919264158_thumb.jpg

post-4586-14468919264356_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen aning men den ser ut som tång som du säger kanske du kan fragga på den nästa gång jag kommer ner kan byta ev mot nån av mina macro alger eller så kan vi skicka vid lite varmare väder.

Vet inte om den går att fragga. Frågan är om den får nya rötter när man klipper av den. Slängde ganska mycket i dag eftersom den blev för stor. Vill du ha kan du komma och hämta och prova.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...