Gå till innehåll

Uppstart, Dag för dag, punkt för punkt...


liljeros

Rekommenderade inlägg

Tjena nu ligger mitt stora sötvatten på blocket, och folk har redan börjat pruta.. härliga tider, anyway.... börjar närma sig ett salt-kar..

har läst mängder med olika teorier, tips och trix.. skulle någon kunna lägga svart på vitt och fylla ut här med en tekning som funkar för en uppstart

Dag 1

Packar upp akvariet med ett leende på läppen, fyller med osmosvatten, häller i salt och låter det lösa upp sig....

Dag2

kan man slänga i sten nu? haha jaaa! jag är nybörjare... give me a helping hand! simma lugnt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för storlek på burken?

Låt burken stå i två dagar med saltvattnet igång. Bättre vänta lite längre så allt löst upp sig och att vattnet har rätt temperatur och salthalt. Köp en bra eller låna en bra saltmätare så du får rätt värden i starten.

Dag tre kan du ploppa ner stenen.

Lägg den i ordning och gör aquascapet (placeringen) som du vill och kommer ha den i framtiden. Då behöver inte alger och annat godis som du vill ska synas dö av för att de hamnat på undersidan när du kör in stenen.

Har sett att endel slänger ner stenen för att låta den ligga i några veckor för att köras in och sedan lägger de stenen som dom vill ha den. Jag tycker det är synd då det kanske är saker som dör då de hamnat på skuggsidan och när man sedan gör den slutliga aquascapen visar det sig kanske att de dött i onödan. Bara ett tips och det kommer säkerligen vara endel som tycker annorlunda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför inte göra om de stora sötvattnet till salt?

Snart kommer någon nämna boken "Saltvattensakvariet av Daniel Knopp" så ja kan lika väl göra det:P

Riktigt bra nybörjarbok, där han går steg för steg. använde den själv vid uppstart. Värd att köpa, ca 200:- när ja köpte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför inte göra om de stora sötvattnet till salt?

Snart kommer någon nämna boken "Saltvattensakvariet av Daniel Knopp" så ja kan lika väl göra det:P

Riktigt bra nybörjarbok, där han går steg för steg. använde den själv vid uppstart. Värd att köpa, ca 200:- när ja köpte.

Böcker är kanon och det är bra att läsa lite mer än bara en. Kolla inproduktguiden för tips:

https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showcat.php?cat=3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare,

tänkte sikta in mig på ett RSM 130, och ja, tålamod säger folk att man ska ha, blir nog billigare i slutändan, så jag ska satsa på tålamod.

och precis som du säger "Bara ett tips och det kommer säkerligen vara endel som tycker annorlunda"

nu kör jag på din teori här ;) låter smidigt, 2dagar salt, sen grejja en trevlig scape,

men om vi snackar RSM 130, (antar att det är 130liter) hur många kg sten ska man köra igång med 20kg? 30kg? finns där något nyckeltal, har hört 20% av vattenvolymen i kg.. kan det stämma? dvs 26kg är optimalt..

Har även sätt ett undervattens silikon till att limma fast stenen med, är detta att rekomendera (hur vilda är firrarna, risk för ras? )

hör öser jag på med fler kanske för er dumma frågor, men tack för ett bra och snabbt svar på tidigare fråga!

Vad är det för storlek på burken?

Låt burken stå i två dagar med saltvattnet igång. Bättre vänta lite längre så allt löst upp sig och att vattnet har rätt temperatur och salthalt. Köp en bra eller låna en bra saltmätare så du får rätt värden i starten.

Dag tre kan du ploppa ner stenen.

Lägg den i ordning och gör aquascapet (placeringen) som du vill och kommer ha den i framtiden. Då behöver inte alger och annat godis som du vill ska synas dö av för att de hamnat på undersidan när du kör in stenen.

Har sett att endel slänger ner stenen för att låta den ligga i några veckor för att köras in och sedan lägger de stenen som dom vill ha den. Jag tycker det är synd då det kanske är saker som dör då de hamnat på skuggsidan och när man sedan gör den slutliga aquascapen visar det sig kanske att de dött i onödan. Bara ett tips och det kommer säkerligen vara endel som tycker annorlunda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena, många anledningar att inte göra om mitt söt till salt,

1. för stort (blir ju en halv årslön i levande sten och grus)

2. aluminium ram...

3 räknade lite och blir billigare att handla ett "kitt" som RSM, iaf när jag sitter och pillar i hopp saker på onlineshopp. och jag vet inte vad som är bra eller dåligt..

Stod faktiskt med den boken i handen förra veckan, men prislappen var mer åt 479;- hållet, det är lite saftigt när man har fina människor som er här *host* som svara på ALLT jag vill veta

varför inte göra om de stora sötvattnet till salt?

Snart kommer någon nämna boken "Saltvattensakvariet av Daniel Knopp" så ja kan lika väl göra det:P

Riktigt bra nybörjarbok, där han går steg för steg. använde den själv vid uppstart. Värd att köpa, ca 200:- när ja köpte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips är att bygga stenstrukturen med svarta plastbuntband från tex clas ohlsson och PVCrör. Levandestenen är jättelätt att borra i och då blir det stadigt.

Behöver ju inte vara lika avancerat som på bilden, men den ger lite inspiration.

post-884-14468919211959_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får väl räkna lite på det, men jag hade kört på den du har.

Vilken storlek hade du tänkt dig?

Jo jag har ju suttit och räknat, landar på ca. 11-12 tusen, men allt utom fisk om jag ska mecka ihopp ett själv, akvarium kan jag fixa mängder av, gamla odlings burkar osv..

men har fått ett bra pris på ett RSM och allt utom sten och fisk för 4999:- (nytt)

tänkte satts på det tror jag... eller? !hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ahaaa! någon har tänkt till. skönt att man slipper det, vad är det som ligger i botten? filter eller bara något under glaset? svårt att se

Tips är att bygga stenstrukturen med svarta plastbuntband från tex clas ohlsson och PVCrör. Levandestenen är jättelätt att borra i och då blir det stadigt.

Behöver ju inte vara lika avancerat som på bilden, men den ger lite inspiration.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena, många anledningar att inte göra om mitt söt till salt,

1. för stort (blir ju en halv årslön i levande sten och grus)

2. aluminium ram...

3 räknade lite och blir billigare att handla ett "kitt" som RSM, iaf när jag sitter och pillar i hopp saker på onlineshopp. och jag vet inte vad som är bra eller dåligt..

Stod faktiskt med den boken i handen förra veckan, men prislappen var mer åt 479;- hållet, det är lite saftigt när man har fina människor som er här *host* som svara på ALLT jag vill veta

Du kommer nog vilja ha större efter ett tag. Känns som det är ett allmänt problem här på forumet:D Man vill alltid ha större.

Själv tänker jag också uppdatera från ca 30 till 250l.

Men alu ram kanske inte är det bästa för salt nej.

Har också kollat på RSM den större modellen, dom värkar vara trevliga. är också rätt ny.

Oj, har den gått upp i pris. eller så är de ja som glömt vad den kostar, var ett tag sen ja köpte den. Har du tur kanske den finns på biblan..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jo, förstår hur du menar, mycket vill ha mer, börjar med ett akvarium, sen ett större.. nu har jag 13st (delar 11 av dom med en kamrat i en lokal dock,)

men ah måste ju börja någonstans känner jag, vill inte kasta ut en hel förmögenhet direkt på någonting som kanske "inte riktigt var jag" hehe eller hur man nu ska säga..

såg att det låg ett begagnat RSM 250 på blocket Västmanland för 15.000 med sten, fisk, uvc osv..... men det är 15.lök i ett slag.. usch och fy ;D

Du kommer nog vilja ha större efter ett tag. Känns som det är ett allmänt problem här på forumet:D Man vill alltid ha större.

Själv tänker jag också uppdatera från ca 30 till 250l.

Men alu ram kanske inte är det bästa för salt nej.

Har också kollat på RSM den större modellen, dom värkar vara trevliga. är också rätt ny.

Oj, har den gått upp i pris. eller så är de ja som glömt vad den kostar, var ett tag sen ja köpte den. Har du tur kanske den finns på biblan..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

såg att det låg ett begagnat RSM 250 på blocket Västmanland för 15.000 med sten, fisk, uvc osv..... men det är 15.lök i ett slag.. usch och fy ;D

Jo dom där är lite dyra tyvärr:/ Men känner på mig att det kommer bli dyrare om jag ska göra ett själv i samma storlek. Kommer vilja ha det bästa och största sakerna. *känner mig själv* så får nog ta och spara ett tag.

Själv tycker jag RSM ser/värkar bra men de finns många uppfattningar om dom, massa trådar på forumet med för och nackdelar, men dom har du nog läst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

450 liter är inte för stort :) jag började med 180 liter men det blev snabbt för litet så till slut hade man 5 kar. nu har jag dock sålt av det mesta o behållt ett trigon 350 liters med 100 liter sump ca. men redan nu känns det som man vill ha större :(. har kikat på oceanson på lomma zoogiganten mycket trevligt kar på 550 liter :).

jag hade också behållt ditt gamla kar o byggt om till salt. du kommer ändå inte nöja dig med ett 130 d i längden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha ni har ju storhetsvansinne här på forumet! låt oss leka med iden att jag skaffar ett helglas kar på 400liter ( vill inte ha mitt med alu-ram) jag vill ha en sump till det men vill inte borra botten..

då är ju min fråga,

Hur stark belysning, t5 eller MH? hur många watt?

vilket märke på skummare? kostar och heter?

hur fixar man överrinning utan att borra? (vill ha ett säkert system utan vatten på golvet....)

nån som har tips?! bygga är kul men jag vet inte vad det finns för bygg-klossar här i saltvattenlandet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg att någon har lagt upp boken som jag pratade om "Saltvattensakvariet" under Annons delen.

lite storhesvansinne måste man ha:D

Är tyvärr inte så bra på ljus mm så de får andra svara på.

Var en lång diskussion om Bubble-Magus, en skummarefrån japan, rätt billig och de som sagts om den är bara bra. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=29816

Finns ju överrinningsboxar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...