Gå till innehåll

lite tips eller förslag, tack


chaboo

Rekommenderade inlägg

Vill ha lite tips och förslag på fiskar som passar bäst i ett 220l, har nu ett clown par Ocerallis och en feg damsel som gömmer sig ibland stenen när man närmar sig och en lika feg Lo Volpinus som jag vid inköp trodde skulle simma ute mer än den gör.

Så det jag är ute efter är lite med framåt fisk som inte sticker in bland stenen hela tiden, har funderat på Hepatusen och Gul Kirurg men det kanske finns lite andra arter som jag missat och som ni kan tipsa om, gärna lite roliga beteende fiskar med :)

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undvik hepatus om du kan, de är mycket känsliga för prick dessutom kommer han troligen att växa ur karet inom något år. Men ok, den går väl alltid att sälja av till någon spekulant.

Själv är jag mycket svag för dvärgkejsare. Underbart fina fiskar, tåliga och skapliga priser. Finns många arter att välja bland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog bara det att det är litet fisk i karet och att du rör dig för litet framför karet.

Dvärgkejsare, Gramma och Chromis brukar fungera bra.

Akvariet står i V-rummet där vi är allihop den mesta tiden av dygnet så jag tycker inte vi rör oss för lite framför karet, men har hört på annat håll att det kan bero på lite fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste hålla med wiking. Dvärgkejsare är väldigt fina och Centropyge loriculus - Elddvärgkejsare är ju en underbar fisk,

Även Oxycirrhites typus är en rätt så läckert inslag i akvarier.

Elddvärgkejsare har jag faktiskt sneglat på men läst nånstans att de kan vara lite bitska emot andra fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elddvärgkejsare har jag faktiskt sneglat på men läst nånstans att de kan vara lite bitska emot andra fiskar.

Jag har precis skaffat två dvärkejsare. En loriculus och en bispinosa som sattes i samtidigt. De har bråkat en hel del i karet men nu har hierarkin satt sig och de är "vänner" igen. Mina andra fiskar rör de inte ens.

Om du vill ha fiskar som är framme kan jag verkligen rekommendera några små chromis. De är alltid framme och mitt i blickfånget. Dvärgkejsarna simmar in och ut ur stenarna, likaså min hepatus.

Mitt kar är på 140 L och jag planerar ett 540L så att de kan växa och få plats :)

Ändrat av Ferngren
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar oxå dvärgkejsare, och skulle gärna ha fler än den "flavisima?" som vi har idag. Är dock lite orolig för vad som skulle hända med våra koraller. Har idag mestadels SPS, men satsar allt mer på LPS och förhoppningsvis även ett par musslor i framtiden.

Hur går dessa underbara fiskar ihop med denna kombination?

Hade en bispinosa i vårt gamla kar och den var lite besvärlig på vissa av våra SPSer.

Frågan är mer aktuell än tidigare då vi planerar för en nedgradering från 800L till 450L fram emot sommaren. Lär inte ha med alla kirurger, utan skulle vilja byta stora färgglada fiskar mot mindre färgglada fiskar.

Ursäkta chaboo om detta blev lite av en trådstöld...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar oxå dvärgkejsare, och skulle gärna ha fler än den "flavisima?" som vi har idag. Är dock lite orolig för vad som skulle hända med våra koraller. Har idag mestadels SPS, men satsar allt mer på LPS och förhoppningsvis även ett par musslor i framtiden.

Hur går dessa underbara fiskar ihop med denna kombination?

Citat om fisken från Reeflex:

Citrondvärgkejsare kan noppa på oskaftade ryggradslösa djur och musslors mantlar.

Hade det inte varit för just det så hade jag själv inte tackat nej till denna vackra fisk, men ser hellre att man skaffar någon annan som är mindre benägen att noppa på musslor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 6 dvärgkejsar och det är bara en av dem som verkligen då och då ganska hårdhänt angriper min bubbelkorall. Okey, en del av de andra är också lite små intresserade av koraller men de är bara framme och känner lite på dem. Man kan nog inte räkna med att ha koraller med polyper ute om man har dvärgkejsar.

Jag fyller mitt kar med fiskar, sedan blir det mest en chansning vilka koraller som fungerar ihop med fiskarna. Ibland går det bra ibland går det snett. Man kan aldrig helt säkert veta i förväg.

Om Citrondvärgkejsare är det svenska populär namnet på C flavissima så har jag en sådan sedan 3 år tillbaka. Definitivt en av mina favorit fiskar, tom finare än loricula.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte påstå att våran flavissima varit på några koraller som jag märkt av. Dock har vi ännu aldrig haft någon mussla. SPS och LPS har dock ännu klarat sig.

Jo, den är vacker! På något vis har den kompencerat för den gula färg som man normalt får i karet genom att tillsätta en gul kirurg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, alla eller de flesta iaf verkar vara för dvärgkejsare. Då blir det att läsa på lite om vad som skulle fungera för min del, en annan sak som jag funderade på var att ni skriver att de går på vissa korallpolyper??? gäller detta all sorts korall inklusive mjukisar då med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att bryta av från dvärgkejsarspåret kan jag tipsa om Canthigaster Valentini, underbar liten firre som liksom hovrar fram i burken. Det enda som min ätit utöver det jag matar är små rörmaskar, så kan du leva utan sådana så är det en väldigt trevlig fisk.

Den var faktiskt rätt cool, vad matar du den med, vill gärna ha lite mer info om den men fattar inte tyska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den äter alla frysfoder jag hitills testat som är lika stora eller större än artemia (red plankton hugger den på om man stoppar fryskuben direkt i karet, men när det tinar och de individuella planktonen separeras i vattenkolumnen så är det för smått), samt att min älskar purple seaweed, vilket jag är övertygad hjälper en del mer näringsämneintaget.

Den tyska texten på reeflex säger bara att den är kräsen vad gäller mat, och att de inte brukar ta torrfoder. Min erfarenhet är att de inte tar pellets eller flingor, men som jag skrev tidigare att frysfoder i större storlek slinker ner utan problem, samt att den älskar alger av rätt sort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...