Gå till innehåll

massa små räkor:D


battle_royal

Rekommenderade inlägg

Tack för tipset..vet tyvärr inte vart vart jag kan få tag på sådana plankton..

hej stig! Micke från ohamn här:P

hmm ja jadu om det inte är från putsar räkor så vet jag inte vart dom kommer ifrån..har ju bara två clowner o två putsar som jag köpt hos dig:)

det är väl kanske att dom har svårt att simma omkring i yngel kassen..resten som svävade omkring i karet för två dagar sen är helt borta nu,,,clowner fick sig ett trjält mål:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det roligaste är nog Amphipoder - Gammaridae. De ser ut som kutryggiga räkor. Blir 15 - 18mm.

Det är ganska vanligt att man får mysis med stenen också. Blir 10 - 12 mm och är frisimmande men väldigt nära sten eller rutor.

Det kan också vara Copepoder som ser ut som cyclops men sitter mycket på rutorna. Blir 1 - 1,5 mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej det e inte gammaridae! tog upp dom i yngel karet! dom såg ut precis ut som putsar räkor fast i mikroskop storlek:D vet inte om du kom ihåg det stig: sis jag var hos dig så hadedin putsar precis släpptdå simmade det massa små räkor omkring-var så precis här med! dom var överallt! men då sa du att det inte var nått att göra åt iaf för dom är så svåra o föda upp o sen så kommer alla sugas ut i pumpen iaf:P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Putsarräkorna släpper väl oftast sina yngel på natten va? Iallfall hos mej. De kan inte simma så bra utan svävar mest omkring. Stänger man av pumpen vid räksläppet och lyser på dom när det är mörkt så drar de sig mot ljuset, de är väldigt små men ser ut som en miniräka med små smala ben som försöker simma :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...