Gå till innehåll

Bygga upp LS och fästa koraller


HyperBamse

Rekommenderade inlägg

Har nog ett problem som troligen många andra också blir lite arga över.....

jag skulle vilja ha tips på hur man ska bygga upp LS så det blir luftigt och snyggt men ändå stadigt???+........mitt är inte det och vill hälst inte att det tippar och skadar rutan eller korallerna....

min andra fråga är vad man ska göra för att fästa koraller????..... blir inget bra om försöker klämma fast den mellan stenen och så rasar ju säkert allt om man försöker flytta den någon gång.... vissa sitter u redan fästa på sten medans andra inte, som i mitt fall en sacrophyton den har liksom ingen sten utan är helt lös och vet inte om det är så bra att sticka igenom ett buntband eller likande....

hoppas att ni som har lite tips kan dela med er av dessa....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjukkoraller tycker jag alltid funkat bäst att ta med gummiband...eller om det är skivanemoner så kan man köpa PVC nät och stänga in dem mot stenen bara.

Fäst ihop stenen med buntband,en lösning är ju att limma dit glaskivor på insidan av karet som du kan fästa buntbanden runt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gummiband murknar på en månad.

Det finns akvarieepoxilim att limma stenar med.

Jag hade provat att skära ett lite snitt i korallen och fästa den med buntband och snittet mot en ren sten och inte röra den på en månad. Jag har sett när mina fraggar fått fäste men då sitter de egentligen inte fast.Jag var för ivrig och sen så var det bara att börja om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej de är ju just det...jag har ju bara stora klossar typ..... eller jo kanske några mindre men det är ju bara att åka till butiken och fixa mindre....

Om de inte skulle ha mindre kan man då köpa en större och slå sönder till midre???? eller hur är LS´n inuti???

funderar på att fylla ut med litem er ls snart så kanske man kan ta det i samma veva då...... Hur mycket LS har ni och till hur stort kar???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min korta erfarenhet blir PVC rör som man binder stenarna vid med buntband (svarta plast) bäst. Dock krävs det en del tålamod för att få det bra. Gör inte om mitt fel och sätt PVC rören och stenarna för nära bak och sidorutorna på karet, om du vill komma åt med algskrapa.

Bifogar länkhttp://www.krob.com/aquarium/Aquascaping.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Guest sharkbite

Har precis byggt en revpelare i mitt kar och jag använde som grund ett stort korallsklett från den forna tiden då man skulle ha det, på den så satte jag dit LS som jag borrade 6mm hål i och även i sklettet och säkrade med "svart" buntband som är UV beständigt , det blev hur bra som helst , "luftigt" och fint man kan lyfta hela bygget ca 20kg utan problem.

Nöjd Byggare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sharkbite

Har tyvärr ingen kamera.

Byggde allt på diskbänken det tog 30min, borrade med vanligt betongborr utan slag förstås, stenen hinner inte ens torka på ytan, så fram med borren och fantasin så skall du se att det blir bra.

MM

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Guest sharkbite

använd de svarta buntbanden hos Claes Olsson de finns i olika tjocklekar och längder, det tar inte lång tid förrän kalkalgerna sätter sig på dem och vips så är de kamuflerade

MM

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...