Gå till innehåll

Anemon


ThePatrik

Rekommenderade inlägg

Det finns flertalet koraller som clownerna med glädje väljer istället för en anemon, om det är dem du tänker på. Euphyllia, Sinularia, vanliga skivanemoner tex.

Anemoner är djur man måste läsa på om ordentligt innan man köper, det är inte säkert att de stannar kvar på den plats du vill, utan släpper och flyter med strömmen, vilket kan resultera i att de åker in i pumpen och du gör köttfärs av djuret.

Dessutom, med tanke på den lilla volymen du har så hade en död anemon säkerligen slagit ut hela ditt system på väldigt kort tid.

Mitt råd är: Köp ingen anemon i detta lilla karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med laggeman ang pumparna som kan vara en risk när det gäller anemon, samma gäller doppvärmare då dom kan sätta sig där och bränna sig, själv har jag skydd på både pumpar och speciellt skydd på doppvärmare (säljes i många akvarie butiker) ifall det skulle vilja sätta sig något där, råkade bli av med en turbo snigel på det viset i pumpen innan jag satte skydd. I övrigt vet jag tyvärr dock ingen anemon i storlek med en 40 burk, men som Lagge säger så finns det mycket annat fint som clowner gillar och som inte flyttar runt överallt. men visst, anemoner är juh fina att ha i burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

e jag fel ute eller är detta en euphyllia?? http://www.aquafauna.be/marins/Hard%20Corals%20LPS/Euphyllia%20glabrescens.JPG och i sånna fall, går dem att ha i ett 40 liters akvarium??

Stämmer. Finns olika typer av euphyllia. Man kan ju oxå fragga ner dessa om de blir förstora!

Jag tycker de är snygg o trevliga, men duktiga på att bränna och ska väl oxå kunna släppa ut gifter i vattnet om det typ inte trivs osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja mina clowner har inte varit kräsna, dom har gått i symbios både med min Sinularia och med större skivisar, och i förra burken gick ena clownen i symbios med mitt sjöäpple (vilket jag inte vill rekomendera) då sjöäpplet senare förgiftade min burk med enligt vad andra har sagt sin "säd". Så sjöäpple blir det aldrig mer. Men mina euphyllior ville dom inte veta av, dock så har även jag hört folk som har haft clowner som gillar euphyllia, desutom e euphyllian riktigt fint i burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja ok men då får jag skaffa mig en euphyllia om ett tag, men är dem svårskötta eller det e bara att släppa i dem och sen sköter dem sig själv??

De sköter sig nog själva. Jag har iaf inte gett min nån special behandling :)

Du kanske får flytta runt den till en yta där du ser att den kan pumpa upp sig ordentligt. Min verkar inte gilla JÄTTE strömt, lite lagom så där!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...