Gå till innehåll

Mitt inbyggda 250l akvarium är igång =)


Mickss

Rekommenderade inlägg

Hej alla saltvattensvänner!

Så nu är jag äntligen igång med mitt 250 l inbyggda saltvattenskar som är inbyggt mellan vardagsrums väggen och köksväggen, har tagit lite över ett år men tror mig det var det värt =) Igår så fyllde ja det med vatten och idag kommer ja blanda i saltet.

Teknik

4 lysrör

sump 100l

skummare Deltec mc 500

uvc 15w

samt två jet stream pumpar

kommer lägga upp bilder eftersom men här kommer några som togs igår -haj-

post-4559-14468919441312_thumb.jpg

post-4559-144689194415_thumb.jpg

post-4559-14468919441686_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpen är byggd på kökssidan under karet med en klick lucka lägger upp bilder på sumpen ikväll =) måtten på akvariet är 82cm längd 66,5h 44d;)

Spännande!

Ja tack många fina bilder på sumpen, det är nästan mer intressant än display delen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena min usb kabel har fått fötter så har inte kunnat lägga upp några mer bilder men tänkte ta en stor städning ikväll så hoppas på att jag hittar den. Men har lagt ner

ca 20 kg levande sten nu men det jag undrar över är När kan jag belasta systemet med fisk mm. Sen Andvänder jag Deltec Mc500 skummare och vattnet kommer inte riktigt ända upp till skum koppen vad kan det bero på ? :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

o det e ju sant at fiskarna smutsar ner mer men korallerna dör om man skiter i vattenbytena, det gör inte fiskarna (om man nu skummar bra o har bra rörelse i vattnet iaf) jag hade inga fiskar som strök med o jag bytte inte vatten på 3 månader när det var fishonly. men tyvärr blev det svårare o introducera korallerna i det karet när korallkaret lades ner. hade en del koraller som inte klarade biffen :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte passa på och fråga vad ni tycker angående vattenbyten nu i inkörningsfasen vissa säger att man ska inte byta vatten förns efter 3 månader andra menar på att man ska byta varje vecka ca 10% av karets volym så vad är nu rätt vad tykcer ni ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vad som anses vara rätt eller fel. känns som om alla kör på lite olika sätt och kanske får olika resultat. jag bytte inget vatten i inkörningsperioden, fyllde endast på avdunsat vatten. byter heller inte så ofta vatten nu heller när akvariet är igång. har fungerat alldelss utmärkt för min del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH på 180 är en omöjlighet då skalan går mellan 0 och 12 typ?

Mitt salifert test går upp till 16..jag hade 15,8 i början när jag starta upp karet...nu har det sjunkigt ner till 11,2 i KH på 2,5 månader..

har så hårt vatten på Åland men det är väl helt ok med KH på ca 11?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...