Mickss Postat 10 mars 2010 Dela Postat 10 mars 2010 HejUndrar lite över vad ni tycker angående osmos vatten och vanligt kranvatten. Jag har ju ett akvarium på ca 250l har fyllt ca 40% med osmos vatten och resten med kranvatten. Tror ni det kommer att funka bra eller måste ja tömma det och har mer osmos vatten?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Patrik Steen Postat 10 mars 2010 Dela Postat 10 mars 2010 Varför fylla hälften av varje??antingen använder man Osmos eller så använder man vanligt kranvatten,vet inte om det skulle göra nån skillnad att blanda det kan andra svara på. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jaken Postat 10 mars 2010 Dela Postat 10 mars 2010 Jag skulle säga att du inte behöver tömma karet om du redan hunnit blandat salt i vattnet. Vill du däremot slippa en massa brunalger, (speciellt nu vid snösmältningen) skall du använda osmosvatten fortsättningsvis. Det dunstar ett par liter vatten per dag, endast H20 dunstar och allt annat skit blir kvar, om du tillsätter vanligt kranvatten anrikas en massa skit i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 10 mars 2010 Dela Postat 10 mars 2010 min kompis har kört utan i 2 år, o nu har han massor med nitrat (o säkert annat skit med), som han inte blir av med... han fick åka och köpa en osmos nu! mitt råd är absolut köpa en osmos! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mickss Postat 10 mars 2010 Författare Dela Postat 10 mars 2010 ok men tror ni att jag kan starta upp med det jag har i burken nu alltså ca 40% osmos och resten kranvatten eller måste jag tömma det ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 10 mars 2010 Dela Postat 10 mars 2010 Om du redan har salt i karet så låt det vara som det är. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Slanten Postat 10 mars 2010 Dela Postat 10 mars 2010 Du kan ju kolla nitrat- och fosfathalten för skojs skull. Om de ligger lågt är det ju ingen fara. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kebox Postat 11 mars 2010 Dela Postat 11 mars 2010 Har köpt en billig TDS mätare från HK mest för att kolla statusen på min något bedagade osmos har väl kört igenom c:a 70 L/veckan i drygt två - tre år den visarvärdet 152 för kranvattnet och efter osmosen 1 så något tar den bort har sökt information om värden på nätet men inte hittat annat än att ett värde > 500 skall man inte dricka någon som vet något om acceptabla värden. Kebox Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
liljeros Postat 11 mars 2010 Dela Postat 11 mars 2010 Har köpt en billig TDS mätare från HK mest för att kolla statusen på min något bedagade osmos har väl kört igenom c:a 70 L/veckan i drygt två - tre år den visarvärdet 152 för kranvattnet och efter osmosen 1 så något tar den bort har sökt information om värden på nätet men inte hittat annat än att ett värde > 500 skall man inte dricka någon som vet något om acceptabla värden. KeboxVilket värde? ledningsförmåga? microsiemens? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 11 mars 2010 Dela Postat 11 mars 2010 Osmosen är bra om du mäter vattnet direkt från den. Har du silikatfilter efteråt så tar det det sista. Man skall alltså TDS- mäta direkt efter osmosmembranet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kebox Postat 11 mars 2010 Dela Postat 11 mars 2010 TDS står väl för Total Dissolved solids detta mäts säkert med hjälp av provets ledningsförmåga men mätaren redovisar ppm det var dessa värden jag undrade över.Kebox Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 11 mars 2010 Dela Postat 11 mars 2010 Ja när de ger svar i TDS förutsätter de att vattnet är ungefär vanligt ledningsvatten.Men det är egentligen ledningsförmåga (mikrosiemens / cm ) man mäter fast mätaren är annorlunda kalibrerad. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.