Gå till innehåll

Sump


kojje

Rekommenderade inlägg

Hio

Tänkte få lite tipps av er hur jag skall göra min

sump jag mäter och funderar och mäter lite mera

men jag vet inte hur jag skall göra.

Det jag vill är att få plats med min skummare hea 150

en retur och en refugium jo och bubbel fälla såklart

sen skall det finnas plats för automatisk påfyllning mm

dunkar balling ni vet allt som behövs.

Det blir ett aquael 375 L så bänen är 1500*500*500

När jag sitter och ritar så blir sumpen så stor

ge mig tipps och gärna bilder med mått så blir jag glad

alla tipps är guld värda

Och sen en bild på mitt bygge

// Johan

post-3639-14468919497503_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle rekomendera att köra 2 rör ner för hävertsystem så de blir tyst o säkert.

För att få din version att fungera behöver ventilen vara på röret ner till skummaren(helst 2 ventiler egentligen), men jag skulle inte göra så.

Jag skulle nog dra en avstickare från returen eller ha en separat liten pump för refugiet. Men det är lite smaksak, jag tycker om att göra saker enkla o tysta.

Några av mina funderingar och erfarenheter kring sump/kar.

Tänk på att ha ventilation till bänken.

Försök hindra ljusspridning i sumpen från refugiet så att skummaren inte får en massa kalkalger/alger på sig.

Se till att sumpen kan svälja allt vatten som kan rinna ner från huvudkaret och påfyllningen.

Ett kar som låter som en nonstopp toaspolning är inte populärt hos dom andra som bor i hushållet/grannar.

Durso är en bra ide endast om du gjort fel från början.

Du behöver alltid fler eluttag än du tror.

Räkna med utrymme för ytterligare utrustning, fosfatreaktor/zeo/partikelaccelerator eller liknande som man slutligen bara "måste" ha.

Investera i en bra returpump, det kan påverka ljudnivån avsevärt.

Räkna med lite utryme för ljudisolering(biltemas variant funkar bra).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör du en avstickare på returen till refugiet så slipper du ännu en pump samt får ner allt vatten från början till skummarfacket. Jag tror inte att allt vatten kommer bli skummat ändå, så länge du inte matar skummaren från ytavrinningen direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke är att inte ha refugiumet efter

skummaren för jag tror att man odlar mer bra att ha djur mm

då med smuts vatten rätta mej om jag har fel man lär sig hela tiden.

Eller skall jag gör den vanliga versionen med

först skummare+bubbel fälla+refugium+retur ni förstår

säkert vilken jag menar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig gjort nån sump men jag funderar över skummaren och flödet, borde man inte ha en tvingande sekvens så att allt vattnet går in via skummaren och vidare bort? alltså att inkommande vatten går rakt in i skummaren och sen ut från skummaren kan man ju gå till en egen kammare... då går 100% av vattnet genom skummaren. Eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar också som bäst på dessa saker. Det jag kan tänka mig blir ett problem är att hela tiden få ett jämt flöde. Minskar flödet i skummaren så kanske returpumpen pumpar torrt.

Men jag funderar som sagt på mitt eget första bygge...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns skummare som använder sig av avrinningen från karet, dvs dom tar 100% av vattnet som kommer ner.

Nu kanske jag missminner mig men typen som används kallas downdraftskimmer.

Det är dock mer väsentligt att ta i beaktande flödet i karet och skummarens kvalite enligt mig...

Blackizzz, snygg ritning. Jag saknar bara en ventil på röret till refugiet och på rören ner;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stiligt! tror jag sätt ett problem, när du öppnar ventilen till "refugiumet" kan det nog bli "ejektorverkan" (det är precis det jag eftersträvar i min sump)

dvs att vattnet i returledningen börjar suga upp vattnet i refugiet.

men iofs har du ju samma rör diameter, så det borde fungera, ahh, testa innan du limmar, om och se vilket håll vattnet rinner åt, eller byt vinkel på röret (vatten tar den lättaste vägen)

kanske pratar jag i nattmössan, är ingen rörmokare direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns skummare som använder sig av avrinningen från karet, dvs dom tar 100% av vattnet som kommer ner.

Nu kanske jag missminner mig men typen som används kallas downdraftskimmer.

Nu sjköt du dig nog i foten. ;- ) Nog för att downdraft typen kan användas, men de mer vanliga designerna fungerar precis lika bra på det viset. De ända skummarna som inte fungerar så är de som måste stå i ett visst minimum vattendjup. (inte ett visst max, utan minimum) för att de tar sitt vatten från kammaren utan direkt matning. Alla skummare som går att driva med slang / rör anslutning är lämpliga att ansluta direkt till avrinningen. (I realiteten betyder det att alla re-cirkulerande skummare går att använda eftersom alla andra har matarpump, och skummarpump i samma enhet.)

Däremot blir en skummare som är ansluten direkt till avrinningen med viss nödvändighet i behov av att justeras över längre tid. När returröret och pumpen sätts igen som de alltid gör så sakta försämras flödet och skummaren får så mycket mindre vatten, vilket man måste kompensera för. Nu rör det sig om mycket små förändringar som bara är synliga över längre tid, så de flesta är nog där och pilar mer än vad som behövs för den sakens skull i alla fall...

Och man slipper använda en pump för att mata skummaren, med lägre elräkning, mindre värmetillskott, och en ljudkälla mindre som följd.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Blakizzz, enda jag skulle själv lägga till är en integrerad osmosdel.

Dvs ett segment ytterligare på en 40-50 liter, då kan man även ha den till VB och så skippar man risken med vatten på golvet.

liljeros, effekten du tänker på kommer inte att uppstå i dehär läget.

Hur har du tänkt använda den effekten i din sump?

Enkelt är ofta bäst men dock inte alltid...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe sånt händer, dom downdraftvarianter jag tänker på använder sig inte av separata pumpar för skummning utan endast flödet ner. Därav är dom riktigt snåla på el om man gillar sånt ;)

Men visst man kan koppla in avrinningen på ett flertal skummare som drivs på de viset du nämner. Jag får bara en kännsla av att utnytja avrinningen innebär en hel del mek med flödeshastigeter och returpump etc för att få optimal/önskad prestanda ur skummaren.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hhum. Ser att jag missat något, som vanligt. Jag hade för mig att det fanns 3-4, kanske 5 olika standard designer på skummare.

Co-current flow. Berlin skummare. En modern utveckling använder en venturi för att skapa bubblorna i botten av stigröret. Kallas gärna lite glorifierat för "turbo".

Counter-current flow. 'Vanliga', Downdraft, Beckett & Spray Induction skummare. (Spray induction är intressant, men tyvärr så hårt patenterad i USA att bara ett bolag kan / får bygga dem)

Icke återcirkulerande designer har ju fördelen av att de bara behöver justeras för sin egen åderförkalkning, så att säga. Återcirkulerande kan ges samma "fördel" genom att ge dem en pump som står för matningen, och vanligtvis hamnar elförbrukningen för skummarpump+matarpump på samma som motsvarande skummare av icke återcirkulerande typ.

Rent teoretiskt antar jag att åtminstone spray induction skulle kunna åstadkommas utan pump, men det skulle behöva ett rätt högt pelartryck? Stackars returpump.

Antar att de downdraft versioner du tänker på helt enkelt ansluter returen direkt till "tornen" ?

Nå, jag tänker ursäkta mig med att det är svårt att hålla sig helt up to date, just skummardesigner är en jävla röra och jag är egentligen inte kapabel till att peka och säga att just en eller annan design är av just den typen. En "vanlig" skummare kan ha ett venturi, eller en beckett injektor, en downdraft skulle man nog känna igen på rören med biobollar, men en moderniserad berlin vs 'vanlig' skummare? Äh. 50% av argumenten vi köper skummare på är säkert båg i alla fall.

Det vanligaste argumentet för återcirkulerande skummare, som jag själv har någon fix idee om är bäst, är att de ger längst kontakt tid. (luftbubblans existens) Men dels ser jag inte hur det kan stämma, efter som varje gång en bubbla kommer in i skummarpumpen förintas den, och en ny skapas, och dels ser jag inte var vitsen är. Kortast möjliga kontakt tid måste ju gärna vara bäst. Med andra ord, så snabb transport av bubbla upp till ytan, och ned i skummarkoppen som möjligt, för att processa så mycket vatten som möjligt.

Skummare. Akvaristens lilla helvete. Det är som en flickvän. Lynning, har en fix idee om verkligheten som (självklart) inte alltid stämmer överens med akvaristens, och i bland bråkar den bara för att den kan. Ovanpå det berättar den aldrig vad som är fel, vad man gjort, utan man måste gissa som någon annan jävla idiot. ("Men älskling, vad har jag gjort för fel - Det vet du!" Ofta då följt av att man uppriktigt inte har en aning, och lixom "in blanco" ber om ursäkt för "allt" vilket självklart aldrig accepteras...)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är måtten på bänken inner eller yttermått?

som sagt sumpen i skissen är 1020mm och om det är innermått så har du ca 480mm kvar som man kan sätta en ballingdunkar på,

men skissen är bara 400mm djup så det kanske blir lite trångt med osmos på den sidan, skulle ju kunna korta av själva sumpen lite för att få plats med osmospåfyllning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack blackizzz igen för att du hjälper mej smiley1.gif

Sumpen kan max bli 320 mm bred pga att stommen

är byggd av 46*96 som du kanske ser på första bilden

max längd inne i skåpet är 1468

Annars vad tror du ni om sumpen skall man gör en sådan

eller en annan modell det finns ju hu mycket som helst

olika varianter det jag vill ha är refugium + det man måste ha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

liljeros, effekten du tänker på kommer inte att uppstå i dehär läget.

Hur har du tänkt använda den effekten i din sump?

Enkelt är ofta bäst men dock inte alltid...

//NiXoN

enligt den här principen:

xl_1268573912_ec8e78b8a5c5df576b524233ebfb92b6.jpg

xl_1268574967_86e1647506fb670cc48d23f93ae5f02e.jpg

skiss där man får vrida huvudet:

1: är helt enkelt returledningen från sumpen, som sitter på en sån Aquabee 2000 med 1.5meters tryckhöjd (150mbar)

ut från det ska det gå ett rör ner i en liten burk (som jag ska sköta VB i), tanken är att om jag smyg-öppnar den ventilen (2) så ska vattnet sugas med in i systemet. (enligt mina drömmar och tankar)

dom kladdiga pilarna ska föreställa vattnets flödesriktning,

om detta fungerar kommer jag att ha de lilla facket till vattenbyte, den rymmer 28 liter om jag inte minns fel.. blanda salt och sen bara att "släppa upp" det i systemet..

Ändrat av liljeros
har dyselexi
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte på din skiss. Det du kommer åstakomma är att pumpa in vatten i din blandningskammare så det rinner över, och det är kanske inte syftet. Det som skulle fungera är att sätta ett T och en restriktor på sugsidan av pumpen, vilket kommer ge en skvätt bubblor när pumpen suger igång häverten, och sen kommer kammaren tömma sig själv relativt fort tills den når samma nivå som i sumpens returkammare. Därefter kommer pumpen suga åt sig vattnet i ett tempo, och till den nivå som bestäms av din restriktor. Om man suger kammaren tom, bryts häverten och man kan plocka bort restriktorn för att få full fart på returen till nästa gång... Är inte häverten bruten kommer vattennivån att återställas till samma som i returkammaren.

Problemet här är att du hoppas på att nyttja en venturieffekt, som bara uppstår när man har ett lägre motstånd i ledningen rakt fram än vad man har i ledningen som man vill suga i. Men din design påkallar nästan en meters lyfthöjd för att komma upp till baljan, och det kommer helt enkelt inte att fungera.

Det som kan fungera är att sätta själva venturidelen precis i slutet på returröret i själva karet. Problemet är att man då behöver en så pass bra ventura att man klarar av att suga vattnet hela vägen upp dit. Jag röstar verkligen för att du satsar på inkoppling på sugsidan i stället.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

........Jag tror inte på din skiss. Det du kommer åstakomma är att pu.............ela vägen upp dit. Jag röstar verkligen för att du satsar på inkoppling på sugsidan i stället........

B!

Riktigt intressant! tack för det där, ah som sagt, hehe att sätta ett T vid sugsidan har jag inte tänkt på... smart!

har som sagt inte testat min teori, jag får köra "torrtesta" lite med hink och vatten, och återkomma!

(sorry för att ja knyckte plats i din tråd kojje)

T-kors på sugsidan, hmm han är inte dum den där björn.. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...