Gå till innehåll

Vad tror ni om kompaktlysör?


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Det börjar närma sig att fixa belysning till mitt hörnkar (180 liter, 50 cm djupt). Jag funderar på kompaktlysrör. Akvariet har bara 70 cm långa sidor så vanliga T5-rör är svåra att klämma in och om jag har förstått det rätt så är ju kompaktlysrör just T5 som gör en 180 graders sväng s a s.

Jag tänkte mig en grundbelysning med ett par kallvita dagsljusrör Osram 55 w (färg Lumilux 865 (6500 K) eller Lumilux Skywhite 880 (8000 K) som precis går att klämma in och sen komplettering med några Osram blå kompaktlysrör 24 w (färg 67). Gillar jag inte färgen så finns det ju en del dylika lysrör i akvariehandeln också även om jag personligen tycker det är svårt att hitta info om deras spektralsammansättning.

Vad har ni för erfarenhet av kompaktlysrör? Hur många många rör (kompaktlysrörswatt) krävs för ett akvarium i min storlek om jag vill ha SPS?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag och alla andra som har ett RSM använder två 55W's kompaktrör och jag skulle bra gärna byta ut dem mot fyra 24W's T5'or. Den stora anledningen är mängden valmöjligheter av lysrör en annan är att ett T5-rör kan ha en effektivare reflektor. Jag skulle försöka pyssla och se hur många 24W's T5 som får plats, alternativt 39W's T5 och 24W's samtidigt. Blir inget av det bra så skulle jag börja fundera på metallhalogen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På en liten yta har man inte mycket annat att välja på om man inte vill köra med MH.

Men satsa på riktiga rör ist för osrams. 8000k rören blir näst intill pissgula.

Titta om du kan få tag på interpet's rör isf. tycker dom fungerade bra och som är relativt lätta att få tag på i europa. DayLight, DayLight Blue och Blue tyckte jag gav ett fint ljus.

Kombinationen får du bestämma själv vad du tycker är snyggast.

Jag körde med 8x55w över mina 375 liter (150x50x50) innan jag bytte till vanliga 6x54w T5. Skulle aldrig gå tillbaka, jag har mycket mer drag i lyset nu.

Mer krävande SPS, musslor och annat mer ljuskrävande fungerar tyvärr inget vidare under kompaktrör, om man inte har många.

Kompaktrören har ganska dåligt ljusutbyte i förhållande till watten.

55w kompakrören är ungefär 55 långa vill jag minnas, absolut minimum är väl 4 såna över ditt kar helst 6 om det finns plats. Med riktiga reflektorer.

I ditt fall hade jag nog satsat på 150-250w MH med 2-4 blårör som komplement

Betydligt lättare att få till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist att höra den svallande kritiken mot kompaktlysrören. Naturligtvis har ni helt rätt i att det är just bristen på yta som har fått mig att fundera på dessa rör men jag hade ingen aning om att de skulle ha så pass mycket sämre ljusutbyte. Jag får läsa på.

Jag får rita lite mer på vad jag kan klämma in men mer än tre vanliga T5 24 w går nog inte in med tanke på att reflektorerna äter yta. Metallhalogen hade jag avfärdat av den enkla anledningen att jag inte kan tolerera något som helst ljusläckage från rampen - allt ljus ska ned i akvariet och det kräver en sluten ramp. Men jag ska ta en funderare igen. Liksom på LED.

Sen undrar jag om jag inte är lika "blåskadad" som gemene saltvattensakvarist för jag upplever Osrams kallvita dagsljusrör färg 865 som ljust kallt vita och inte gröngula eller pissgula. Men gulstinget i blicken kanske kommer med tiden? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker faktiskt det är mer gult i 880 T5 än i 865 T8 som rumsbelysning. Den senare har mer röd + blå.

Som akvariebelysning är det helt olika hur ljuset ser ut om man tittar på lysrören och hur det ser ut i akvariet. Jag tycker t. ex att några Aquascience duo (16000K) + ett actinic ger ett oöverträffat snyggt ljus i saltvatten och att det ser kritvitt ut i karet men jag skulle inte vilja ha det i taket i köket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får rita lite mer på vad jag kan klämma in men mer än tre vanliga T5 24 w går nog inte in med tanke på att reflektorerna äter yta.

Sätt 1x39 längst fram, 2x24 innanför det, sen har du ca 30cm från reflektorns baksida till spetsen längst in i karet. Ska du köra med avrinningsbox så behövs det inte mer ljs, då du annars belyser avrinningsboxen tilll ingen nytta. Kör du med invändig skummare så får den plats där istället och du behöver som sagt då inte belysa mer ändå.

Sätt dig och rita upp allt på ett rutat block så ser du snart att det kommer bli bra även utan compaktrör (som dessutom är svåra att få bra reflektorer till, om jag uppfattat det rätt). :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(som dessutom är svåra att få bra reflektorer till, om jag uppfattat det rätt). :)

Huvudet på spiken.

Jag beställde mina från staterna, reflektorn i sig kostade väl 10-15 dolares.

Men med frakt och tullavgifter mm... så blev det inte direkt billigt heller.

Och då höll jag på att leta reflektorer i flera månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt 1x39 längst fram, 2x24 innanför det, sen har du ca 30cm från reflektorns baksida till spetsen längst in i karet.

Jag har mätt och visst har du helt rätt! Tre rör går in (1 x 39 w + 2 x 24 w). Men då måste jag ställa det hela på sin spets; kan verkligen detta 89 w T5-ljus vara så enormt starkt att det kan slåss med säg 148 w (2 x 55 w + 2 x 24 w) kompaktlysrörsljus? Är verkligen skillnaden på ljusutbyte så pass stort mellan T5 och kompaktlysrör? (Ingen skulle vara gladare än jag om så är fallet måste jag säga!)

Jag funderar vidare på 150 w metallhalogen och blå lysrör till det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker faktiskt det är mer gult i 880 T5 än i 865 T8 som rumsbelysning. Den senare har mer röd + blå.

Som akvariebelysning är det helt olika hur ljuset ser ut om man tittar på lysrören och hur det ser ut i akvariet. Jag tycker t. ex att några Aquascience duo (16000K) + ett actinic ger ett oöverträffat snyggt ljus i saltvatten och att det ser kritvitt ut i karet men jag skulle inte vilja ha det i taket i köket.

Jo 865 upplever jag också som lite röd-blå och det stämmer ju med spektralsammansättningen av det röret.

Jag noterar Aquascience Duo. Kollade upp rören och det verkar vara samma pigment i dem som i alla andra men tillverkaren Narva har varit mycket försiktig med pigmentet som ger den gulgröna toppen strax under 550 nm liksom med den röda 620 nm-toppen. Men i princip ser jag ingen anledning till att samma spektralsammansättning inte skulle kunna uppnås med vanliga dagsljusrör och en massa extra blått ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mätt och visst har du helt rätt! Tre rör går in (1 x 39 w + 2 x 24 w). Men då måste jag ställa det hela på sin spets; kan verkligen detta 89 w T5-ljus vara så enormt starkt att det kan slåss med säg 148 w (2 x 55 w + 2 x 24 w) kompaktlysrörsljus? Är verkligen skillnaden på ljusutbyte så pass stort mellan T5 och kompaktlysrör? (Ingen skulle vara gladare än jag om så är fallet måste jag säga!)

Jag funderar vidare på 150 w metallhalogen och blå lysrör till det...

Kan inte säga mer i skillnaden mellan de olika typerna av rör, men sen har du hela grejen med utbytes-biten av rören också, hur lätt det är att få tag på nya rör dvs.

En komiramp med 1x150 + 2x24 är inte alls fel!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...