Tobbe Postat 18 mars 2010 Dela Postat 18 mars 2010 Hej! Tänkte lägga upp en tråd om mitt nya saltkar det har måtten L150*B90*H70 cm med ett av de bakre hörnen brutet pga en dörr som man ju måste komma in igenom. Jag har tidigare haft ett 540 liters alukar med en sump undertill men nu har jag lagt ut sumpen vinkelrät mot karet för att lättare komma till tekniken. Sumpen är i "2 våningar" jag har även byggt ett fraggkar innan returen. Jag har för tillfället alla koraller i sumpen eftersom den går som ett avskilt system sålänge. Igår kom i varje fall karet in i väggen med hjälp av 4 starka grabbar och vatten håller nu på att fyllas genom osmosen. Jag har dock en liten fråga som jag kanske kan få hjälp med: Jag har ju tagit tillvara ca 400 liter vatten inkl 120 kg sten som jag häller tillbaka i det nya karet men kan jag koppla ihop sumpen och karet utan att chocka korallerna med de värden som finns i karet eller ska jag låta det stabiliseras innan jag kopplar ihop??. Vill ju inte ta död på något nu när allt annat har gått enligt planerna. Nitrat och fosfat ligger nog en aning högt i de temporära karen skule jag tro och det finns ju ingen möjlighet att skumma dem för att sänka näringsnivåerna. Har även försökt ladda upp ett par bilder här men av någon anledning så vill de inte ladda upp, någon som vet varför?????? MVH Tobbe Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tobbe Postat 18 mars 2010 Författare Dela Postat 18 mars 2010 Bilderna var för stora men nu är det fixat!MVHTobbe Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 18 mars 2010 Dela Postat 18 mars 2010 Man kan pröva att köra en minimal returpump från sumpen alternativt strypa pumpen våldsamt.Med t.ex 100 liter per timme så tror jag risken för chock är minimal. Efter en dag kan man dubbla flödet och efter två köra fullt flöde. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ballsam Postat 18 mars 2010 Dela Postat 18 mars 2010 Schyssta mått på karet.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tobbe Postat 18 mars 2010 Författare Dela Postat 18 mars 2010 Finns det någon risk att det blir som en omstart med allt vad det innebär i algtillväxt mm. Jag menar det är ju en rätt stor mängd helt nytt vatten Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 18 mars 2010 Dela Postat 18 mars 2010 Naturligtvis blir det som en omstart nu när korallerna gått oskummat. Men säkert inte i så hög grad som en nystart. Men jag skulle kolla värden extra noga, skölja frysfoder osv de nästa veckorna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tobbe Postat 19 mars 2010 Författare Dela Postat 19 mars 2010 koralerna har gått i sumpens fraggkar tillsammans med fiskarna och stenen har gått i separata kar med cirkulation så det är väl mest värdena på vattnet i stenkaren som jag e bekymmrad över, det vatnet vill jag ju gärna ta tillvara. I sumpen har skummaren gått för fullt så där e det nog bra värden. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mickss Postat 20 april 2010 Dela Postat 20 april 2010 Ser riktigt fint ut upp med mer bilder =) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
garfish Postat 20 april 2010 Dela Postat 20 april 2010 Kul... Skall bli intressant att följa detta projekt. Jobba på... /Gustaf Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 20 april 2010 Dela Postat 20 april 2010 Intressant projekt var nästan i samma mått som jag hade innan, var jätte nöjd med djupet framförallt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tobbe Postat 23 april 2010 Författare Dela Postat 23 april 2010 Jaha! då kan man bara luta sig tillbaka och njuta, det blev faktiskt så bra som man tänkt sig. Jag har haft en del algväxt men det börjar gå tillbaka nu, och som tur är inga trådalger. I nuläget är det ingen vidare stil på stenhögen men det där brukar växa fram efter en del ändringar. Likadant med korallerna de är bara nedstoppade där man yckte att det passade för stunden men det ska rättas till. Jag trodde att det skulle se djupare ut faktiskt så det var ju tur att man klämde till med 90 cm i varje fall. Lite pics kommer här. Tacksam för tips hur man kan framhäva djupet lite mer.Jodå Ni ser rätt det är en fungia som ligger upp och ner jag har inte nått den ännu det får bli googels på. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
milk Postat 23 april 2010 Dela Postat 23 april 2010 ser riktigt fint ut det där! grattis! :-)ang djupet tror jag det skulle se djupare ut om du tog bort stenen som ligger mellan de två "revbergen", så att sanden blir som en stig bakåt i akvariet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 24 april 2010 Dela Postat 24 april 2010 ser riktigt intressant ut. ett tips ang djupet är att få till en sandytan mellan dina två kullar som nästa går hela vägen bak.mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted-m Postat 24 april 2010 Dela Postat 24 april 2010 Super snyggt snacka om revkännsla i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tobbe Postat 25 april 2010 Författare Dela Postat 25 april 2010 Om det är någon som är intresserad av att byta fraggar så hör av er då det finns en hel del att fragga på, jag är själv på jakt efter lite xenia samt acropora fraggar. Det får nog bli en liten ommöblering i karet i veckan om inte jobbet eller kidsen kräver för mycket. Tobbe Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 26 april 2010 Dela Postat 26 april 2010 Sätt ut en annons vetja. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tobbe Postat 8 oktober 2010 Författare Dela Postat 8 oktober 2010 Hej!Har inte uppdaterat tråden på ett bra tag karet har fått sköta sig själv då man mest jobbat och jobbat och jobbat. Har kört med kalkreaktor under 3 år men jag har bestämt mig för att köra balling då jag tycker att det är ett ständigt mixtrande med flöden och bubblor. Finns det några bra tips ang dosering mm. mm. så tas det tacksamt emot. Jag har doserpumpar på väg hem samt alla kemikalier för att köra balling classic. Ska lägga upp lite bilder såfort tid ges. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lynxen Postat 8 oktober 2010 Dela Postat 8 oktober 2010 (ändrat) Riktigt grannt kar du har-Tummen uppKul att se fler som har "tavelkar" och som är skåningar http://www.flickr.com/photos/lynxens/ mitt kommande saltkar som idag är diskustank... Ändrat 8 oktober 2010 av lynxen url Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tobbe Postat 21 november 2010 Författare Dela Postat 21 november 2010 Det var ett tag sen men nu ska jag lägga in lite bilder och info hur det gått med tanken, jag har under en tid haft lite problem med mina koraller det verkar som de har blivit brända. Jag har nu bytat lampor , jag hade lampor från kina och har väl tyckt att de var helt okej men något är det som mina koraller inte gillar. Så nu sitter det 3st reeflux 2 st med 10000K och 1 st 12000k. Återstår nu att se hur korallerna reagerar på denna uppsättning jag tycker att jag har uteslutit allt annat så att bara belysningen återstår. Jag har förövrigt 3 st luminarc small reflektorer och tanken har slagit mig om ljuset blir för skarpt. kan det vara så? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 22 november 2010 Dela Postat 22 november 2010 Ser inga bilder. Hur högt ovanför vattenytan sitter nederkanten av reflektorn? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tobbe Postat 22 november 2010 Författare Dela Postat 22 november 2010 Just det lite bilder var det också ju, mina reflektorer hänger ca 35 cm nederkant ovanför vattenytan. Tycker inte att det ska vara några problem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tobbe Postat 23 november 2010 Författare Dela Postat 23 november 2010 Hur många timmar har Ni era mh igång jag har legat på tio timmar och kanske det är lite länge. Jag har ju 3 st 250 w, vad är ert förslag på belysningstid man kan ju köra den mittersta lite längre och de yttre lite kortare. Jag har även 2 st sunbeam 2*54 w med actinic rör som lyser från kl 8 till 22 på kvällen. Tycker att korallerna ser lite bättre nu efter K+ dosering. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
turboadde Postat 23 november 2010 Dela Postat 23 november 2010 Jag har min 250w mh på bara 7timmar. här kan du se lite hur andra här på forumet har det https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=35525/Andreas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 24 november 2010 Dela Postat 24 november 2010 Har min MH på i 7 timmar, T5-rör i 9 timmar, en timme innan och en efter MH'n.Min reflektors (Lumenarc Large) nederkant är ca 20cm ovan ytan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tobbe Postat 27 november 2010 Författare Dela Postat 27 november 2010 Det har hjälpt att dra ner på belysningstiden, ska låta karet bara tuffa på nu och se hur det tar sig ändå är det så att jag flyttade en fragg från fraggkaret till huvudkaret med mh belysning. Jag satte den ca. 40 cm ner och den vitnade på 3 dagar skumt!!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.